Czytasz właśnie artykuł z cyklu, w którym polskie startupy i firmy technologiczne podsumowują 2019 rok. Jeśli chcesz przeczytać inne teksty z serii, zajrzyj tutaj.
LOANDO Group to globalny ekosystem firm i startupów zajmujących się nowymi technologiami, szeroko pojętym fintechem oraz digital marketingiem. To również doświadczony zespół, nieszablonowe podejście do projektów oraz synergia specjalistów z wielu dziedzin. W skład Grupy wchodzi m.in. loando.pl, aff44.com, KLANG! Media oraz pozyczkaportal.pl.
Wypuściliśmy na rynek aplikację mobilną aff44
W 2019 roku wypuściliśmy na rynek aplikację mobilną aff44 umożliwiającą wydawcom kontrolowanie swoich kampanii w każdym miejscu i czasie oraz przeprowadziliśmy rebranding naszej sieci afiliacyjnej aff44.
Oprócz tego weszliśmy z ofertą do Hiszpanii i planujemy ekspansję na kolejnych rynkach zagranicznych (Ameryka Południowa i Azja). W Polsce planujemy nawiązać szerszą współpracę z bankami oraz otworzyć się na nowe obszary działania.
Rozwijamy również inne nasze projekty m.in. fintek.pl czy zagrano.pl. Inwestujemy też w rozwój naszej agencji KLANG! Media oraz software house’u CORMO.
Generalnie 2019 rok był bardzo interesujący, nie tylko dla nas, ale i dla całej branży. Wielu nowych graczy z obszaru lendtech pojawiło się na rynku. Dzięki współpracy z nimi mogliśmy dotrzeć do nowych grup klientów, do tej pory niezainteresowanych naszymi usługami.
W życie weszła dyrektywa PSD2, która otworzyła (z mniej lub bardziej udanym skutkiem) bankowość i pozwoliła podmiotom trzecim zamieszać w branży. Przedsiębiorstwa finansowo-technologiczne skupiały się głównie kwestiach takich jak bezpieczeństwo użytkownika oraz personalizacja oferty.
Zgodnie z naszymi przewidywaniami, w 2020 kwota globalnych inwestycji w obszar fintech, podobnie jak w 2019, nie przerośnie tej z 2018. W IV kwartale tamtego roku wskaźnik ten osiągnął szczytową wartość i od tego momentu obserwujemy tendencję spadkową.
Jeśli chodzi o trendy, to na pewno na topie będzie szeroko pojęty regtech. Dużą skalę osiągnie wymiana kryptowaluty na gotówkę, co doprowadzi do szerszego wykorzystania mechanizmów transferowych. Fintechy będą również coraz chętniej korzystać z pomocy sztucznej inteligencji.
Ekosystem startupowy w Polsce ma się coraz lepiej
Polski ekosystem startupowy charakteryzuje się wysoką dynamiką rozwoju, co umacnia jego pozycję na rynku międzynarodowym. Wystarczy spojrzeć w dane dotyczące inwestycji w ten sektor. W II kwartale 2019 fundusze VC wpompowały w rodzime startupy więcej niż w całym zeszłym roku.
Cały czas jednak to zbyt małe kwoty, by firmy pewnie utrzymywały się na rynku charakteryzującym się zaciętą konkurencją. Słowem: dochodzimy powoli do zadowalającego poziomu, ale cały czas to nie jest to, czego byśmy chcieli.
–
Autor: Krzysztof Przybysz, CEO w LOANDO Group