Zmieniliśmy model biznesowy i uruchomiliśmy sortownię odzieży używanej. Podsumowanie roku UbraniaDoOddania

Dodane:

Tomasz Bocian Tomasz Bocian

Zmieniliśmy model biznesowy i uruchomiliśmy sortownię odzieży używanej. Podsumowanie roku UbraniaDoOddania

Udostępnij:

Zmieniliśmy model biznesowy, pojawiliśmy się na Infoshare i zostaliśmy laureatami programu akceleracyjnego Warsaw Booster, organizowanego przy współpracy z m.st Warszawa. UbraniaDoOddania podsumowują mijający rok.

Czytasz właśnie artykuł z cyklu, w którym polskie startupy i firmy technologiczne podsumowują 2019 rok. Jeśli chcesz przeczytać inne teksty z serii, zajrzyj tutaj.

Ubrania do Oddania to platforma fundraisingowa, dzięki której pomagasz finansowo nie wydając pieniędzy, za to pozbywając się z szafy zbędnych ubrań. Jak?

Wchodzisz na nasz portal, spośród prawie 200 kampanii charytatywnych wybierasz tę, którą chcesz wesprzeć, pakujesz niepotrzebną odzież i bezpłatnie zamawiasz kuriera. Twoje ubrania trafiają do nas, a my starannie je ważymy, przekazując z każdego kilograma ciuchów złotówkę na wybrany wcześniej przez Ciebie cel charytatywny. Ubrania następnie przetwarzamy w ekologiczny sposób, wprowadzając do ponownego obiegu aż 98% z nich. Ekologia, pomaganie i biznes w jednym. Proste!

W 2019 roku udało nam się zrealizować kilka celów:

  • +100K złotych przekazane organizacjom charytatywnym, które prowadzą kampanie na naszym portalu.
  • +100 zbiórek odzieży używanej w dużych firmach i korporacjach – dla wielu naszych partnerów biznesowych staliśmy się nowoczesnym i wygodnym narzędziem wspierającym działania CSR.
  • +1,6 M złotych zebrane od inwestorów.

Tyle jeśli chodzi o liczby, a jakie inne cele udało nam się zrealizować w mijającym roku?

Przede wszystkim uruchomiliśmy własną sortownię, opracowując unikatowy model sortowania ubrań CLEAR Sorting, dzięki któremu aż 98% odzieży używanej trafia do ponownego obiegu.

Usprawniliśmy proces zbierania darowizn dzięki współpracy z firmą DPD. Podpisaliśmy szereg umów z partnerami biznesowymi – korporacjami i fundacjami, w tym z WOŚP i Miastem Stołecznym Warszawa.

Głośno było o nas podczas tegorocznej edycji konferencji Infoshare, gdzie pojawiliśmy się jako Social Impact startup. Znaleźliśmy się także w gronie laureatów programu akceleracyjnego Warsaw Booster.

Nowy model biznesowy

Największym wyzwaniem, z jakim zmierzyliśmy się w mijającym roku była zmiana modelu biznesowego UDO.

Początkowo po zebraniu używanej odzieży za pomocą UbraniaDoOddania.pl oraz transparentnym rozliczeniu się z organizacjami charytatywnymi i darczyńcami, mieliśmy sprzedawać ubrania do istniejących sortowni, skąd dalej miały trafiać do sklepów typu second hand.

Obecnie działa to tak, że sortownie pozyskują odzież z popularnych kontenerów lub sprowadzają odpad tekstylny z zagranicy. Chcieliśmy to zmienić, jednak brak zrozumienia dla naszej idei i narzędzia oraz brak chęci transparentnego wspierania organizacji charytatywnych sprawił, że odbiliśmy się od muru.

To było impulsem do zmiany modelu działania. Wiedzieliśmy, że aby naprawić rynek, musimy uruchomić własną sortownię ubrań i własną, w pełni cyrkularną sieć sklepów z odzieżą używaną. Do tego oczywiście potrzebowaliśmy dodatkowego finansowania. Dlatego w pierwszym półroczu 2019 r. zdecydowaliśmy się nawiązać współpracę z kilkoma inwestorami.

Otrzymane wsparcie pozwoliło nam opracować unikatowy model sortowania CLEAR Sorting i otworzyć własną sortownię.

Polska i świat mówi o naszej branży

W 2019 roku zaczęto głośno mówić o naszej branży zarówno w Polsce, jak i na świecie. Powstały pierwsze raporty dowodzące, że rynek second hand za kilka lat przerośnie rynek fast fashion.

Wzrosła świadomość społeczeństwa na temat szkodliwości branży odzieżowej w kontekście środowiska. Stale rośnie też liczba osób, dla których ubrania „z drugiej ręki” stają się pierwszym wyborem.

Zakładamy, że trendy, które obserwowaliśmy w 2019 roku, w 2020 będą rosły jeszcze bardziej dynamicznie.

Dlatego w następnych 12 miesiącach planujemy:

  • zwiększyć ilość zbieranych ubrań, a co za tym idzie zwiększyć pomoc finansową dla organizacji charytatywnych korzystających z naszego rozwiązania,
  • otworzyć pierwszą w Polsce hurtownie ubrań Vinatge. Zbudować własną sieć cyrkularnych second handów oraz kanał sprzedaży online,
  • wypuścić na rynek własną kolekcje ubrań pochodzących w całości z drugiego obiegu, które wcześniej poddamy upcyklingowi,
  • wejść z naszym projektem na kolejny rynek europejski,
  • działać na rzecz zmiany świadomość społeczeństwa w obszarze rynku odzieży używanej i związanej tym ekologii.

Ekosystem startupowy w Polsce

Jak oceniam ekosystem startupowy w Polsce? Bardzo pozytywnie. Mamy ogromną liczbę programów akceleracyjnych w zasadzie z każdej branży. Ze względu na swoją specyfikę poruszamy się wśród startupów „impactowych”, które bardzo się wspierają i kibicują sobie nawzajem oraz wymieniają się kontaktami i wypracowanymi rozwiązaniami.
Autor: Tomasz Bocian, CEO UbraniaDoOddania

Autor: Tomasz Bocian, CEO UbraniaDoOddania