Czytasz właśnie artykuł z cyklu, w którym polskie startupy i firmy technologiczne, podsumowują 2019 rok. Jeśli chcesz przeczytać inne teksty z serii, zajrzyj tutaj.
Ostatnie 12 miesięcy było dla nas niczym ekspresowe przejście z przedszkola do szkoły średniej. W miejsce beztroski i eksperymentowania pojawiły się oczekiwania, uwagi i oceny. Pojawiło się coś jeszcze: determinacja na zbudowanie globalnego produktu, który wyeliminuje konieczność szukania pracy przez człowieka.
Po wejściu na rynek w 2018 roku i zdobyciu pierwszych klientów klasy Enterprise rozpoczął się nowy etap w życiu spółki. Współpraca startupu z korporacją, choć wydawać się może lukratywnym zajęciem, niesie za sobą szereg wyzwań, a przy kilkudziesięciu dużych klientach, suma wyzwań potrafi docisnąć.
W połowie roku postanowiliśmy postawić na optymalizację i poprawę wydajność, w miejsce realizacji roadmapy i rozwoju funkcjonalnego. Dzięki temu dzisiejszy produkt przygotowany jest na najbardziej wymagającego klienta, a co nawet ważniejsze, poprawiła się przy tym jakość obsługi kandydata.
1. Boty mają się dobrze
Przyglądając się wykresowi obrazującemu żywot technologii wg Gartnera (Gartner Hype Cycle), po rozdmuchanych oczekiwaniach i czasie rozczarowań, ostatni rok tchnął w rozwiązania oparte o chatboty/voiceboty drugie życie, znacznie podnosząc ich jakość i produktywność. Wszystko wskazuje na to, że wypowiedz CEO Microsoft, Satya Nadella – „Bots are the new apps” stała się faktem, a produkty oparte o kolejne generacje technologii botowych na dobre wpisały się w dzisiejsze standardy rozwiązań rynkowych.
Boty automatyzujące pracę działów HR to w Polsce wciąż świeży temat, ale pojawiająca się w mijającym roku konkurencja pokazuje, że z ciekawostki przerodziły się regularną kategorię produktową.
2. MRR growth 360% YoY, churn 0% – co dalej?
Obecny rok zamykamy z utrzymującą się dynamiką wzrostu na średnim poziomie 14% MoM, co pozwoliło zwiększyć biznes ponad 3x w skali roku.
Wspomniane procesy optymalizacyjne i wypracowane praktyki, zarówno na etapie wdrożeń, jak i utrzymania klienta, pozwalają spoglądać optymistycznie na nadchodzący rok.
Partnerstwo z korporacjami jest najlepszym testem naszego produktu i w ciągły sposób podnosi jego jakość. Myślimy o globalnym rynku, dlatego poziom produktu musi być światowy. Wyjście za granicę przekładamy na przyszły rok, a dzisiejszy pot i trud ma zaprocentować w nadchodzącym sezonie.
Cieszy jednocześnie churn na poziomie 0%, który oznacza, że żaden z klientów nie zrezygnował z usługi. Pokazuje to, że produkt dostarcza wysoką wartość i celnie wpisuje się w potrzeby dynamicznie zmieniającego się rynku pracy.
3. Zespół, kultura i organizacja
First who, then what – wtórując za Collins’em, który w kultowej już „From good to great” przekonuje, że tylko odpowiedni ludzie na właściwych miejscach mogą czynić rzeczy wyjątkowe, w konsekwencji nawet zmieniać świat. I choć nasza ekipa w 2019 powiększyła się nieznacznie, to co najbardziej zasługuje na uwagę, to zmiany jakościowe.
Mimo że się rozrastamy, to organizację nadal cechuje (i mam nadzieję zostanie tak jak najdłużej) kultura adhokracji, propagująca ducha metodyk zwinnych, gdzie promowane są wartości przedsiębiorczości – zaradności, przyzwolenia i zdolność do szybkiego popełniania błędów, przystosowania się, elastyczności i kreatywności.
2019 rok to rok porządków. Rozpoczęliśmy okres formalizacji poprzez usprawnienia organizacyjne, głównie w kontekście wprowadzania i mierzenia celów oraz komunikacji wewnętrznej. Wszystko przy minimum ładu korporacyjnego, dążąc do zachowania możliwie płaskiej struktury.
Dziś Emplocity tworzy zespół blisko 30 wysokiej klasy specjalistów IT skupionych wokół projektu w obszarze AI/NLP, chatbotów oraz zaawansowanego przetwarzania danych, wspierając działy HR w procesie rekrutacji.
Oprócz prac B+R wokół autonomicznej sztucznej inteligencji w 2019 przy ponownym wsparciu NCBiR w ramach tzw. „Szybkiej Ścieżki” rozpoczęliśmy prace nad systemem do automatycznego generowania treści (obraz/tekst) oraz optymalizacji zakupu reklamy na potrzeby rekrutacji.
Jesteśmy w czołówce najmocniejszych Polsce zespołów z tego obszaru w Polsce, a to nie jest nasze ostatnie słowo.
4. Europejskie trofea, globalne aspiracje
Mocnym akcentem na koniec roku jest zwycięstwo Emplocity w prestiżowym konkursie Central European Startup Awards, gdzie po wygraniu rundy krajowej sięgnęliśmy po statuetkę w kategorii Best AI/ML Startup na arenie europejskiej.
Gala w Bukareszcie przyniosła niemałe zaskoczenie, ale i zastrzyk dumy, motywacji oraz potwierdzenie, że zmierzamy we właściwym kierunku. Finał światowy w Chinach już w grudniu – fingers crossed!
Oprócz reprezentowania Polski w finałach Global Startup Awards przypadł nam zaszczyt zdobycia nominacji do rundy międzynarodowego konkursu World Summit Award w kategorii Inclusion & Empowerment. To organizowany pod egidą ONZ konkurs promujący najlepsze światowe projekty mobilne mające realny pozytywny wpływ na społeczeństwo. Cieszy podwójnie, gdyż właśnie u podstaw filozofii naszego startupu interes człowieka, był zawsze na pierwszym miejscu.
Zawsze podkreślam, że wszystko to nie byłoby możliwe bez wspaniałego zespołu, który na co dzień wykonuje nieziemską pracę w zaciszu naszego biura. To prawdziwy zaszczyt i duma przewodzić tak wyjątkowej ekipie. To dzięki ich nieprzeciętnemu zaangażowaniu i wybitnym talentom powstaje rozwiązanie, które zmienia świat na lepsze.
Dziękuję.
–
Autor: Krzysztof Sobczak, CEO Emplocity