Autorzy pomysłu chcą zintegrować wszystkie rodzaje pojazdów „na minuty” i komunikacji publicznej na jednej mapie. Takie rozwiązanie może być sposobem na transport kryzysowy w miastach zmagających się z epidemią koronawirusa.
Zmiany w transporcie publicznym
Od wczoraj rząd wprowadził nowe zasady dla poruszających się pojazdami publicznymi. Obowiązuje całkowity zakaz korzystania z rowerów miejskich. W pojazdach komunikacji publicznej może być zajęta tylko połowa miejsc. Ten wymóg obejmuje również prywatne środki transportu zbiorowego, takie jak busy.
Odkąd weszły surowe obostrzenia na czas epidemii, nikt nie podróżuje, jeśli nie musi. Pomimo trudnej sytuacji do pracy musi dojechać personel medyczny, wszystkie jednostki ratownicze, policja, sprzedawcy czy dostawcy. Wiele z tych osób nie ma własnego auta, dlatego dostęp do aplikacji pokazującej na jednej mapie wszystkie dostępne pojazdy na minuty, może okazać się bardzo pomocny.
Współpraca ze Stowarzyszeniem Mobilne Miasto
Stowarzyszenie Mobilne Miasto, do którego należy m.in. Vooom, wystosowało apel do kilkudziesięciu operatorów pojazdów współdzielonych o współpracę, w tym udostępnienie danych na platformach MaaS. Rozwiązanie pozwoli na utrzymanie wydajnej sieci transportowej nawet tam, gdzie zmniejsza się częstotliwość lub w ogóle zawiesza połączenia komunikacji zbiorowej.
– Coraz więcej osób korzysta z aplikacji MaaS także po to, aby uzyskać informacje o aktualnych rozkładach jazdy tramwajów i autobusów. Jestem przekonany, że moralnym obowiązkiem biznesu jest dziś działać ramię w ramię z instytucjami publicznymi, żeby zapobiec katastrofie transportowej. W Vooom postanowiliśmy bezpłatnie otworzyć platformę dla wszystkich operatorów i rozpoczęliśmy rozmowy z innymi dostawcami MaaS na temat rozwiązań w okresie szybkiego przyrostu liczby zakażonych. Jesteśmy też otwarci na współpracę z samorządami i władzami centralnymi – mówi Włodzimierz Łoziński, CEO Vooom.
Z powodu epidemii wszystkie firmy oferujące współdzielone pojazdy odnotowują znaczny spadek przychodów. Podobnie jest z transportem publicznym, ponieważ pasażerowie pozostali w domach, więc przestali kupować bilety jednorazowe oraz okresowe. Połączenie z istniejącymi aplikacjami MaaS umożliwia również dostęp do nowych klientów.