Branża kawowa w Polsce niewątpliwie ulega gwałtownym przemianom: z roku na rok konsumujemy coraz to większe ilości kawy, zmienia się także sposób, w jaki to robimy. Podczas gdy jeszcze kilka lat temu rynek zdominowany był przez kawę rozpuszczalną i mieloną, dziś na popularności bez cienia wątpliwości zyskuje kawa ziarnista. Nas, jako miłośników czarnego naparu, bardzo cieszy ta świadomościowa zmiana, zachodząca w umysłach naszych rodaków. W końcu chcemy, by dobrą kawą cieszyć się mogli wszyscy!
By lepiej rozumieć zachodzące przemiany, warto opierać się jednak nie tylko na własnych obserwacjach, ale również na twardych danych. To właśnie one pozwalają nam na analizę panującej sytuacji, a może i nawet przewidywanie tego, co nadejdzie. Zanurzmy się więc w świat statystyk i zobaczmy, co nam mówi o relacji Polaków z branżą kawową.
Źródło: Przyjaciele Kawy
Skala mikro i makro
Zacznijmy jednak od tego, ile kawy piją Polacy. Cóż, zaskakująco dużo! Swój ranek wspaniałym naparem rozpoczyna niemal co trzeci Polak, natomiast aż 66% z nas pije napar w ciągu dnia. Każdego roku statystyczny mieszkaniec naszego kraju spożywa aż trzy kilogramy kawy, co w przeliczeniu na ilość wypitego naparu daje aż 95 litrów. Niestety, w roku 2021 uplasowało nas to na 11. miejscu na świecie. Cóż można rzec, chcąc ujrzeć nasz kraj w elitarnej pierwszej dziesiątce pozostaje jedynie zakrzyknąć: do boju, kawosze!
Jednak przedstawiona przez nas mikro-perspektywa nie mówi jeszcze wszystkiego. By móc obiektywnie ocenić rozwój polskiego rynku, należy na całość spojrzeć również w skali makro. A jak wygląda sytuacja, jeśli o to chodzi? Cóż, zysk rynku kawowego w Polsce jest aktualnie najwyższy od czterech lat, wynosi 690 milionów dolarów (czyli niemal 3,2 miliarda złotych), natomiast zgodnie z przewidywaniami ma on w następnych latach tylko i wyłącznie wzrastać. Co ciekawe, wbrew intuicji, pandemia wcale nie zmniejszyła chęci Polaków do picia dobrej kawy, a wręcz przeciwnie! Zamknięci w domach podczas lockdownów chętnie sięgaliśmy po nowe metody parzenia, a zyski branży w niesławnym roku 2020 wzrosły o ponad 7%.
Źródło: Przyjaciele Kawy
Dobre ekspresy do kawy popularne jak nigdy
A po jakie metody parzenia sięgaliśmy najchętniej? Cóż, zgodnie z danymi Grupy GfK Polonia, najczęściej sięgamy po… ekspresy do kawy! Mamy być z czego dumni, choć nie udało nam się przebić do pierwszej dziesiątki w dziedzinie spożywanej kawy, jeśli chodzi o ekspresy, stanowimy czwarty największy rynek w Europie – udało nam się pod tym względem przebić nawet Włochów, którzy uchodzą przecież za twórców kultury kawowej. Jednak to nie wszystko, bowiem szczególną popularnością cieszą się u nas ekspresy automatyczne, które stanowią większość rynkowego udziału – aż o 46 punktów procentowych więcej, niż wynosiła średnia europejska.
Automatyczny ekspres do kawy, jak powszechnie wiadomo, wymaga mimo wszystko użycia kawy ziarnistej. Nie trudno więc domyślić się występującej tu konotacji – wraz ze wzrostem sprzedaży ekspresów automatycznych wzrasta również spożycie kawy ziarnistej. Nieco mniejszy wzrost odnotowały kawa mielona i kapsułkowa, spadek wyników sprzedaży zaliczył zaś segment kawy rozpuszczalnej. Ma to miejsce mimo stale wysokiego spożycia kawy w polskich gospodarstwach domowych.
Źródło: Przyjaciele Kawy
Jaka będzie przyszłość?
Posiadanie tych wartościowych informacji pozwala nam na swego rodzaju przewidywanie przyszłości, możemy antycypować rozwój rynku kawowego. Dzięki oparciu o twarde dane nie będzie miało tu miejsce wróżenie z fusów. W kolejnych latach możemy spodziewać się dalszego rozwoju branży i zwiększenia spożycia naszego ukochanego naparu. Jednak konsumpcja będzie miała odmienny charakter – powoli na popularności tracą metody tradycyjne, jak „zalewajka” czy kawa rozpuszczalna, a zaczynają dominować nowe, odmienne sposoby parzenia. Nastąpił swoisty boom na ekspresy automatyczne, co pokazuje, iż Polacy stawiają na wygodę, innowacyjność i najnowsze technologie. Jednak nie wolno zapominać o metodach alternatywnych – o statystyki na temat tych wciąż jest dość trudno, możemy natomiast posiłkować się danymi na temat trendów wyszukiwania chociażby w popularnej wyszukiwarce Google, gdzie łatwo zaobserwować ich rosnącą popularność.
Jeśli chodzi zaś o kawę specialty, wciąż trudno ocenić jej sytuację na rynku. Nie posiadamy bowiem dobrych danych, które pozwoliłyby nam na określenie wzrostu lub spadku jej spożycia. Według szacunków stanowi ona aktualnie 2 lub 3% rynku w Polsce. Gołym okiem widać jednak wzrost liczby palarni i specjalistycznych kawiarni, serwujących wysokiej jakości napary. Biorąc pod uwagę wszystkie wymienione przez nas trendy i statystyki, można to skwitować wyłącznie jednym stwierdzeniem: kultura kawowa i trzecia fala kawy ma się w Polsce bardzo dobrze!
Podsumowanie
Tym artykułem mieliśmy nadzieję pokazać, jak dynamiczny, zmienny i intrygujący, a czasem i zaskakujący jest polski rynek kawowy. Co ważne, jako naród nie tylko pijemy dużo czarnego naparu (co nas, jako miłośników kawy, niezmiernie cieszy), ale przede wszystkim zwracamy też uwagę na to, jak go pijemy. Minęły już czasy słynnej kawy w szklance i traktowania kawy z ekspresu jako luksusu, dzisiaj dostęp do wysokiej jakości urządzeń i najnowszych zastosowań technologicznych jest łatwiejszy niż kiedykolwiek. Ponieważ naszą misją jest szerzyć dobrą kawę, by doświadczyć mógł jej każdy, mamy nadzieję, iż sprawdzą się nasze przewidywania. Cytując słynne powiedzenie: „statystyki nie kłamią”, więc być może już wkrótce spodziewać się możemy prawdziwej kawowej rewolucji…
–
Źródła:
- https://www.statista.com/topics/7395/coffee-market-in-poland/#dossierKeyfigures
- https://www.statista.com/forecasts/1121690/coffee-segment-revenues-poland
- https://www.gfk.com/pl/insighty/polski-rynek-kawy-rosnie-nawet-w-czasie-pandemii
- https://trends.google.pl/trends/explore?date=today%205-y&geo=PL&q=%2Fg%2F11fn3wl8xj
- https://perfectdailygrind.com/2017/04/what-is-third-wave-coffee-how-is-it-different-to-specialty/
Artykuł powstał we współpracy z Przyjaciółmi Kawy