Polacy kontra Black Friday
26 listopada w Black Friday Polacy zawarli 2,5 mln transakcji online za łączną kwotę 404 mln zł. Pomimo tego, że teoretycznie zainteresowanie Black Friday spada – co pokazuje np. badanie Picodi.com. Według niego w 2020 r. tylko 40% konsumentów wzięło udział w Black Friday, a 20% z tych, którzy niczego nie kupili, twierdziło, że to z powodu niezadowolenia z promocji.
Raport Deloitte “Świętaczny Barometr Cenowy” wskazuje, że w Black Friday w 2021 r. wskazuje, że różnica w obniżonych cenach analizowanych kategorii produktów wyniosła zaledwie 3,6%. Jednak ogólne w 2020 r. Polacy wydali na zakupy w internecie podczas Black Friday 300 mln zł. Czyli o 25% mniej! Co jednak warto podkreślić – mówimy tutaj o transakcjach dokonanych TYLKO za pośrednictwem BLIKA.
Jednak wspomniany raport Deloitte wskazał też, że aż 57% e-commerców nie uczestniczyło aktywnie w promocjach na Black Friday 2021. Najczęściej obniżki proponowały sklepy oferujące gry – komputerowe, planszowe itp., bo aż 80% z nich wzięło udział w Czarnym Piątku.
Konsumenci w Cyber Monday wykonali 2,3 mln płatności BLIKIEM
W trakcie Cyber Monday z kolei Polacy dokonali 2,3 mln transakcji za pośrednictwem BLIKA. W 2020 r. płatności tych było znacznie mniej. BLIK odnotował wtedy 1,6 mln transakcji.
– Widzimy, że popularność zakupowych świąt, wokół których organizowane są liczne akcje marketingowe, rośnie z roku na rok. W ciągu tych 4 dni użytkownicy BLIKA wydali w tym roku o 500 mln zł więcej niż w ubiegłym, a sam Black Friday okazał się najlepszym transakcyjnie dniem w historii BLIKA – mówi Monika Król, wiceprezeska zarządu Polskiego Standardu Płatności operatora BLIKA.
W pozostałe dni tzw. Black Week – tj. sobotę i niedzielę, BLIK odnotował kolejno 1,8 mln transakcji i 2,2 mln. W trakcie całego Black Week Polacy dokonali 11 mln płatności za łączną wartość 1,6 mld zł. Co ciekawe – BLIKIEM coraz powszechniej płacono także w sklepach stacjonarnych.
Od początku tego roku obserwujemy też duży wzrost liczby transakcji w tradycyjnych terminalach, w ten handlowy weekend było ich aż 1,3 mln, część z nich to już także transakcje zbliżeniowe, które na początku listopada stały się dostępne w 6. bankach – mówi Monika Król.
BLIK stał się w zasadzie najpowszechniej wykorzystywanym operatorem płatności w Polsce. Na koniec września 2021 r. aktywnie korzystało z niego 8,6 mln konsumentów. A łączna wartość zrealizowanych płatności w pierwszych 3 kwartałach 2021 r. przekroczyła 70 mld zł. Black Friday 2021 był w zasadzie najlepszym dniem w historii BLIKA.