Kultura organizacyjna to gorący temat, który bardzo szybko zyskuje na znaczeniu nie tylko w dużych korporacjach, ale też w małych i średnich przedsiębiorstwach oraz startupach. Podkreśla się, że kultura organizacyjna jest ważna, ale niewiele organizacji wie jak rozpocząć pracę nad jej rozwojem i świadomym kształtowaniem. Często jest to obszar na styku strategii i HR, który jest postrzegany jako niepoliczalny.
– Doradzając firmom i będąc blisko tzw. C-level stworzyliśmy model oraz narzędzie, które na początek pozwala ilościowo zmierzyć kulturę organizacyjną, a w drugim kroku, w oparciu o liczby, rozpocząć projektowanie obrazu pożądanej kultury, czyli takiej która wspiera cele strategiczne organizacji – mówi Tomasz Nalewajk Research Director w Qmatch”.
Model do badania kultury – Qmatch powstał we współpracy z dr Michałem Białkiem, adiunktem Akademii Leona Koźmińskiego oraz University of Waterloo w Kanadzie. Po stronie biznesu projekt prowadzi psycholog Tomasz Nalewajk, współzałożyciel Humanrise. Prace trwały ponad rok, model został opracowany teoretycznie, a następnie potwierdzony za pomocą badania trafności i rzetelności.
Qmatch analizuje dane bazując na dedykowanym algorytmie do analizy kultury organizacyjnej. Badanie ilościowe jest przeprowadzane w formie unikalnego kwestionariusza online, losowo tworzonego dla każdego respondenta. Dzięki metodzie trudnych wyborów wyniki pokazują gdzie są kluczowe napięcia oraz różnice w postrzeganiu kultury.
Kultura organizacyjna to zawsze twór wielowymiarowy, dlatego model pozwala na diagnozę każdej organizacji na 16 poziomach, dzięki temu daje unikalny obraz każdej analizowanej grupy i zachowuje balans pomiędzy granularnością diagnozy, a strategicznym “big picture”.
Kultura organizacyjna, jakby mogła sugerować nazwa, nie występuje wyłącznie w organizacji. Jest wyraźnie widoczna i możliwa do zdiagnozowania także na poziomie zespołów, oddziałów lub innych grup. Takie mikro kultury tworzą kulturę całej organizacji. Qmatch w sposób ilościowy określa kulturę na każdym poziomie i daje liderom obraz stanu obecnego oraz wizję na przyszłość, która staje się punktem odniesienia do budowania zmiany.
– Przeprowadziliśmy wiele projektów konsultingowych w obszarze HR i widzę, że jest ogromna potrzeba mierzenia tego co wydaje się niemierzalne. Organizacje doceniają silne korzenie biznesowe naszego modelu, bo często teoria mówi jedno, a biznes drugie. Model Qmatch zgrabnie to łączy. Jesteśmy w trakcie finalizacji pierwszych projektów. Bardzo mnie cieszy gdy widzę, jaka następuje w organizacji zmiana, jeżeli punktem wyjścia są dane, a nie wyłącznie opinie – mówi Tomasz Pietrzak, Managing Director w Qmatch.