25 proc. przedsiębiorców z Europy Centralnej wykorzystuje Big Data
Zgodnie z raportem „Big and Fast Data: The Rise of Insight-Driven Businesses” przedstawionym przez Capgemini wynika, że dwie-trzecie spośród badanych przedsiębiorców uważa, że jeśli nie zacznie wykorzystywać w swoim biznesie Big Date, to przestanie być konkurencyjnymi. Pewnie dlatego, że analiza i wdrażanie zaawansowanych danych niesie ze sobą wiele korzyści. W przypadku przedsiębiorców może to być np. optymalizacja procesu sprzedaży, a z kolei dla władz miast bardziej wydajne zarządzanie transportem miejskim.
Skoro tak liczna grupa pytanych zdaje sobie sprawę z konieczności zaimplementowania we własnych przedsięwzięciach Big Data – warto postawić pytanie ilu z nich faktycznie to robi? Zgodnie z badaniem, tym razem przeprowadzonym przez Intel wynika, że dwadzieścia pięć procent firm z Europy Centralnej przeprowadza analizy złożonych danych, a do końca tego roku siedem procent z nich zamierza wykorzystać je w prowadzonych działaniach biznesowych.
Biało-czerwoni na czwartym miejscu
Mimo to na tle europejskich przedsiębiorców, w tym obszarze, polscy biznesmeni wypadli słabo. Koncern ze Stanów Zjednoczonych przyjrzał się bliżej firmom z Polski, Czech, Węgier oraz Słowacji i zapytał blisko sześciuset właścicieli przedsiębiorstw z wcześniej wymienionych krajów o wykorzystanie Big Data. Okazało się, że biało-czerwoni plasują się w zestawieniu Intela na ostatnim miejscu, bowiem zaledwie 18 procent spółek z Polski przetwarza obszerne zbiory informacji, a kolejne 7 procent dopiero przymierza się do ich wykorzystania.
Najlepiej w badaniu wypadli przedsiębiorcy z Czech, którzy aż w 33 procent przypadków zaimplementowali już technologię Big Date w swoich biznesach, a 9 procent, podobnie jak u nas, zamierza do końca roku rozpocząć analizę gromadzonych danych. Prawie jedna-trzecia przedsiębiorstw ze Słowacji, tak jak ich sąsiedzi, przetwarza już zbiory informacji na potrzeby prowadzonej działalności. Nieco gorzej zaś wypadli Węgrzy, którzy zdobyli o jeden punkt procentowy więcej niż Polacy.
114 mld dol. – wartość Big Data w 2018 roku
Powyższe wyniki badania i przede wszystkim ta różnica między Polską, a Czechami może dziwić, bo przecież rozwój przedsiębiorczości w Polsce stoi na wysokim poziomie. Niemniej wraz z popularyzacją Big Data w biznesie nasi rodacy z pewnością będą mieli większy udział w analizie i wykorzystaniu złożonych zbiorów informacji. Szacuje się, że wartość rynku Big Data stale rośnie i według Capgemini już w 2018 roku wyniesie 114 miliardów dolarów.