fot. materiały prasowe
Jeśli startup chce osiągnąć sukces nie można ograniczać swojego biznesu do lokalnego, czy choćby krajowego rynku. Prawdziwy potencjał w budowanym pomyśle leży w dużej liczbie odbiorców, co naturalnie oznacza wyjście na rynki zagraniczne. Mówi się, że polskie startupy są lokalne i właśnie to stanowi ich główny problemem. Jednak kiedy przyjrzymy się temu bliżej widzimy, że polscy przedsiębiorcy bardzo chętnie swoją ekspansję kontynuują na rynkach zagranicznych. Polskie firmy mają bardzo dużo do zaoferowania zagranicznym przedsiębiorcom i odwrotnie. Inicjowanie wszelkiego rodzaju kontaktów i współpracy między polskimi przedsiębiorcami a podmiotami z rynku niemieckiego jest jak najbardziej pożądane. – mówi Danuta Dominiak-Woźniak, Radca-Minister Wydziału Promocji Handlu i Inwestycji Ambasady RP w Berlinie.
Nie trzeba bowiem daleko szukać ekosystemu, który jak gąbka chłonie technologiczne firmy, ostatnimi czasy witając “uciekinierów” po Brexicie. Dla polskich przedsiębiorców Niemcy, a głównie Berlin to kierunek niezbyt odległy, a jakże atrakcyjny. Naturalny akcelerator i okno na kolejne rynki zachodnie, i nie tylko.
W drugą stronę Polacy cenieni są u naszych sąsiadów za profesjonalizm, wysokie specjalizacje, jakość wykonywanej pracy, a do tego determinacja i zaangażowanie w tworzone rozwiązania. Głównie tym polskie firmy budują konkurencyjność na niemieckim rynku. Polaków spotkasz w wielu berlińskich startupach, i nie są to tylko devloperzy. “Jeśli spojrzysz na przekrój społeczności Polish Berlin Tech, którą rozwijamy od prawie dwóch lat, znajdziesz tu także wielu specjalistów od SEO, produktu, UX czy marketingu. Polacy z powodzeniem zakładają w Berlinie także własne projekty.” – mówi Ula Lachowicz, założycielka społeczności Polish Berlin Tech.
Organizatorzy Polish Tech Night Berlin chcą zwrócić uwagę niemieckich VC i korporacji oraz ekosystemu startupowego na potencjał polskich firm technologicznych. W tym celu odbędzie się panel z udziałem przedstawicieli startupów, VCs i organizacji wspierających zarówno z Polski, jak i z Berlina. Dodatkowo 6 startupów z Polski zaprezentuje się przed zaproszonymi gośćmi. Do 19 listopada startupy za pośrednictwem Startup Poland mogą aplikować do wzięcia udziału w wydarzeniu.
Wydarzenie w Berlinie odbędzie się po raz pierwszy. Organizowane jest przez: Polish Berlin Tech, Plug, SpeedUp Venture Capital Group, Startup Poland oraz Factory. Organizację wydarzenia wspiera Wydział Promocji Handlu i Inwestycji Ambasad i Konsulatów RP. Partnerami są również Polsko-Niemiecka Izba Przemysłowo Handlowa, Techstarts oraz German Startup Association.