Miasta odpowiadają za ok. 85 proc. światowego PKB a kondycja krajowych gospodarek w głównej mierze zależy właśnie od potencjału metropolii, ten z kolei zależy od ich pozycji w siatce globalnych powiązań biznesowych. Cityglobe to pomysł dr.Marka Bańczyka, który jako Visiting Scholar prowadził badania w Nowym Jorku oraz Macieja Wielogórskiego, ekonomisty i prawnika. Stworzyli oni rozwiązanie dla rosnącego problemu lokowania nowych inwestycji.
Projekt powstał, aby wesprzeć rozwój miast a zarazem pomóc w międzynarodowej ekspansji firmom, poszukującym: lokalizacji dla nowych biur, punktów sprzedaży, rynków zbytu czy chcącym nawiązać kontakty z nowymi partnerami. W realizacji tego celu dr Banczyk nawiązał kontakt z prof. Saskią Sassen, zaprosił do współpracy prof. Jasona Pottsa z RMIT w Melbourne, a następnie wszedł w skład Interdisciplinary Center for Innovative Theory and Empirics przy Uniwersytecie Columbia w Nowym Jorku. Jest to uniwersytet z pierwszej piątki rankingu szanghajskiego oraz czołowy ośrodek naukowy zajmującym się problematyką globalizacji miast. W Nowym Jorku mieści się też globalna siedziba Cityglobe.
– Cityglobe ułatwia miastom osiągnięcie specjalizacji i wzmocnienie pozycji na globalnej mapie świata poprzez pozyskiwanie wybranych inwestorów tworzących wymarzone miejsca pracy, infrastrukturę i centra innowacji. Jednocześnie Cityglobe demokratyzuje dostęp firm do prawie nieograniczonej informacji o miastach w czasie rzeczywistym i umożliwia bezpośrednie kontakty. Pracujemy nad tym, żeby Cityglobe poszedł w ślady LinkedIna, którego Microsoft kupił za 26 mld dolarów. Na razie, Nowy Jork uznał Cityglobe za jeden ze swoich najlepszych startupów, a Civic Hall za najszybciej rozwijającą się firmę – powiedziała Anna Hejka, Założycielka i Partner Zarządzający, Poland Growth Fund III, największego inwestora Cityglobe, funduszu inwestującego w spółki z potencjałem globalnym.
Platforma ułatwia i przyspiesza proces podejmowania decyzji biznesowych poprzez dostarczenie danych gospodarczych i demograficznych dotyczących miast, ułatwia kontakt z władzami miejskimi oraz umożliwia nawiązanie współpracy. Dzięki niemu firmy w krótkim czasie mogą zebrać dane niezbędne do wytypowania nowego kierunku rozwoju. Do opisania miast Cityglobe stosuje ok. 300 zmiennych, z których te wybrane są łatwo dostępne z poziomu przeglądarki internetowej. Obecnie w bazie znajdują się dane ponad 550 lokalizacji z całego świata.
Z drugiej strony platforma Cityglobe pomaga władzom miejskim w ściąganiu inwestorów. Klientami Cityglobe są wybrane metropolie świata: od Nowego Jorku po Paryż, od Łodzi po Stambuł. Firma po zaledwie kilku miesiącach działalności w USA została wybrana do reprezentowania miasta Nowy Jork podczas największej imprezy w tej dziedzinie: Smart City Expo w Barcelonie w 2016. Z kolei w ostatniej imprezie tego typu przygotowanej z największym światowym rozmachem – World Cities Expo 2017 – Smart For The People w Istambule, Cityglobe pełniło rolę współorganizatora części konferencyjnej.
Dr Banczyk wraz z prof. Pottsem stworzyli program i zaangażowali do jego realizacji śmietankę ekspertów z dziedziny smart i global city z całego świata. Z Cityglobe współpracują: kancelaria JSLegal, świadcząca usługi doradztwa transakcyjnego na rzecz funduszu PGF III oraz, w zakresie relacji z mediami, Szapiro Business Advisory.
– Od lat wspieramy najważniejsze inwestycje w innowacje i czujemy się częścią tego rynku w Polsce i na świecie. Działamy na rzecz funduszy inwestycyjnych i startupów, dzieląc się swoim doświadczeniem w zakresie obsługi procesów prawnych i litygacyjnych. Wspieraliśmy Cityglobe od samego początku i będziemy wspierać projekt na kolejnych etapach rozwoju – powiedział Rafał Stroiński, Partner, JSLegal.
– To, co decyduje o sukcesie w dzisiejszej rzeczywistości, to umiejętność sprawnego łączenia celów i potrzeb. Cityglobe przełamuje utarte stereotypy przedsiębiorczości, tworząc pomost między światem biznesu i samorządów – dodał Michał Szapiro, Managing Director, Szapiro Business Advisory.