Polska gospodarka lepsza niż globalna? Tak uważają prezesi firm w badaniu „KPMG CEO Outlook 2024”

Dodane:

MamStartup logo Mam Startup

KPMG 2024 Raport

Udostępnij:

Prezesi największym firm w Polsce patrzą z większym optymizmem na przyszłość gospodarki krajowej niż globalnej – taki wniosek możemy wysnuć z najnowszego raportu „KPMG CEO Outlook 2024″.

Gospodarka krajowa oczami CEO

Według raportu „KPMG CEO Outlook 2024″, polscy prezesi coraz bardziej koncentrują się na budowaniu odporności organizacyjnej, dostrzegając wyzwania związane z globalnym rozwojem gospodarczym i rosnącą niepewnością polityczną. W badaniu, które objęło zarządzających największymi firmami na świecie, 48% polskich prezesów wyraża pewność, co do rozwoju globalnej gospodarki w nadchodzących trzech latach – to spadek o 24 punkty procentowe w porównaniu do poprzedniego roku. Wbrew globalnym trendom, polscy liderzy patrzą bardziej optymistycznie na kondycję krajowej gospodarki – aż 92% z nich wierzy w jej poprawę.

– Raport pokazuje, jak osoby zarządzające adaptują się do nowych realiów i kształtują przyszłość swoich organizacji w obliczu licznych niepewności. Ich zadaniem jest tworzenie struktur odpornych i przygotowanych na nadchodzące wyzwania. Zdolność do elastycznego reagowania i innowacyjnego myślenia to fundament ciągłego postępu oraz sukcesu. Kluczowe jest także przywództwo oparte na celowości i współpracy, stanowiące podstawę trwałego, zrównoważonego wzrostu – zaznacza Stacy Ligas, Country Leader Poland w KPMG w Polsce.

KPMG CEO Outlook 2024

Dekada niepewności. Czego boją się polscy prezesi?

Polscy zarządzający wymieniają w raporcie kilka głównych obaw związanych z przyszłością ich przedsiębiorstw. Wśród wyzwań wskazywali najczęściej nowe technologie zmieniające rynek, niepewność polityczną i cyberzagrożenia. Częściowo te obszary pokrywają się z trzema priorytetowymi wyzwaniami współczesnego świata, czyli z wzrostem niepewności gospodarczej, narastającą złożonością geopolityczną oraz wyścigiem w zakresie wdrażania AI, GenAI i innych technologii.

– Ostatnia dekada upłynęła pod znakiem zmienności: od globalnej pandemii, przez rosnącą inflację, aż po dynamiczny rozwój sztucznej inteligencji. W obliczu tych wyzwań liderzy muszą być bardziej odporni, elastyczni i innowacyjni niż kiedykolwiek wcześniej. W perspektywie najbliższych lat, prezesi, którzy wyznaczą odważne strategie, dostosują się do szybko zmieniającego się świata oraz zainwestują w odpowiednie technologie i talenty, mogą osiągnąć zrównoważony, długoterminowy wzrost – mówi Bill Thomas, Global Chairman i CEO KPMG International.

Cyberzagrożenia

Jak wspomnieliśmy, cyberzagrożenia pozostają wciąż wysoko na liście wyzwań, z jakimi mierzą się przedsiębiorcy. W Polsce 48% respondentów planuje zwiększyć inwestycje w obszarze cyberbezpieczeństwa, choć 64% obawia się, że cyberprzestępczość może zagrozić ich działalności.

Do sztucznej inteligencji podchodzimy ostrożnie

Choć inwestycje w sztuczną inteligencję i technologie automatyzujące procesy są kluczowe, polscy prezesi wyrażają większą ostrożność w porównaniu do ich globalnych odpowiedników. Zaledwie 48% badanych firm w Polsce planuje zwiększenie inwestycji w AI, podczas gdy globalnie takie plany deklaruje 64% respondentów. Wśród polskich zarządzających 36% zaś nie dostrzega w niej takiej roli.

– Inwestycje w technologie to nie sprint, a maraton. Choć potencjał sztucznej inteligencji jest ogromny, firmy muszą być przygotowane na długoterminową perspektywę. Dopiero za kilka lat będziemy w pełni świadomi transformacji, jaką przyniesie ta technologia. Kluczem do sukcesu jest nie tylko wdrożenie narzędzi, ale także budowa wiarygodnej bazy danych i odpowiednich kompetencji w organizacji – mówi Alina Wołoszyn, Partner, szef Działu Advisory w KPMG w Polsce i Deal Advisory w KPMG w Europie Środkowo-Wschodniej.

Z drugiej strony 88% polskich prezesów obawia się, że AI może negatywnie wpłynąć na dobrobyt ich organizacji w najbliższych latach, co ukazuje ich ostrożne podejście do tej technologii.

Co ciekawe, 92% polskich liderów twierdzi, że AI nie spowoduje redukcji miejsc pracy, lecz wymusi konieczność podnoszenia kwalifikacji wśród pracowników, co wskazuje na strategiczne podejście do przyszłości rynku pracy w Polsce.

ESG – rosnąca presja, ograniczone zasoby

Raport uwzględnia również dane dotyczące firm, które wdrażają praktyki ESG (ang. Environmental, Social, Governance). Przedsiębiorstwa napotykają różne wyzwania, a tu wymienia się brak wystarczających zasobów (jedynie 40% polskich liderów uważa, że ich organizacje dysponują wystarczającymi zasobami do spełnienie nowych wymogów raportowania, co mocno kontrastuje z 76% w skali globalnej).

28% firm w Polsce biorących udział w raportowaniu KPMG zakłada, że do 2030 roku osiągną neutralność klimatyczną, w porównaniu do 52% w kluczowych gospodarkach. Część z respondentów (64%) uznaje, że tempo zmian w obszarze ESG jest większe, niż są w stanie nadążyć.

– Firmy, które podejmują realne działania w obszarze odpowiedzialności społecznej i środowiskowej, mogą nie tylko zwiększać swoją konkurencyjność, ale także budować lojalność pracowników i przyciągać talenty. W obliczu dynamicznie rosnących oczekiwań interesariuszy w zakresie ESG, kluczowym wyzwaniem dla zarządzających staje się wdrożenie wiarygodnych strategii ESG, elastyczność w podejmowaniu decyzji oraz szybka adaptacja do zmieniających się warunków rynkowych, a także transparentne i wiarygodne raportowanie zrównoważonego rozwoju – podkreśla Iwona Galbierz-Sztrauch, Partner, szef Działu Usług Finansowych w KPMG w Polsce

Czytaj także: