Citi Mobile Challenge to globalny konkurs organizowany przez Citibank dla startupów na całym świecie, podczas którego poszukiwane są nowe technologie dla bankowości mobilnej i bankowości przyszłości. W tym roku miał swoją edycję w regionie EMEA (Europe, Middle East, Africa), do której zgłosiło się ponad 700 firm. Ponad 80 finalistów zaprezentowało się podczas czterech sesji konferencji: w Warszawie, Nairobi, Londynie i Jerozolimie. Billon z sukcesem zaprezentował się w Izraelu i dlatego zdobył tytuł „Most Innovative Blockchain Solution: “P2P Payment & Wallet Platform”.
“Nasza technologia, wymyślona i rozwinięta w Polsce została doceniona w mocnym, międzynarodowym konkursie” – mówi Andrzej Horoszczak, prezes firmy Billon. „Cieszymy się, że Citibank – wielki międzynarodowy bank, zatrudniający ponad ćwierć miliona ludzi, w tym ponad 30 tysięcy informatyków (jeden z największych zespołów IT w świecie finansów) docenił nasz, 30-osobowy zespół, jako najbardziej innowacyjny na świecie” – dodaje Horoszczak, kryptolog z dyplomem MBA z Wharton w USA, który wcześniej pracował na Wall Street.
Każdy z finalistów był prowadzony przez mentora, dzięki czemu startupy mogły lepiej zrozumieć potrzeby ważne dla globalnego Citibanku. Jurorami było 230 przedstawicieli banku oraz partnerów Konkursu (m.in.: IBM, UBER, MasterCard, Intel). Dla sędziów istotne były kryteria takie jak: unikatowość, innowacyjność, skalowalność, łatwość wdrożenia, duża wartość dodana do biznesu.
„Billon pozwala bankom zmniejszyć koszty obsługi klienta detalicznego o 90%, a równocześnie umożliwia wprowadzenie absolutnie innowacyjnych produktów bankowych dla nowych grup klientów.” – mówi David Putts, inwestor Billona. „To rozwiązanie zostało docenione przez międzynarodowy zespół zarządzający Citibanku. Cieszymy się, że będziemy mogli współpracować z Citibankiem. Przed nami teraz najciekawsza część – wdrożenie w jednym z kluczowych regionów dla Citibanku – w Azji lub Ameryce Północnej” – dodaje Putts, który współtworzył Inteligo.
Największą nagrodą dla Billona będzie rozpoczęcie współpracy z Citibankiem. Polski startup będzie współpracował z Citibankiem w trzech obszarach:
-
wykluczenia finansowego (financial inclusion), czyli jak dostarczyć usługi bankowe dla osób, które nie posiadają konta bankowego. W Azji, jednym z ważniejszych rynków dla bankowości detalicznej w Citibank, na 3 mld ludzi ponad 1,5mld nie ma rachunku bankowego. Podobnie w USA, liczba osób bez rachunku bankowego rośnie, a nie spada (wg danych Banku Światowego: w ciągu ostatnich 10 lat przybyło ponad 20 mln mieszkańców USA bez rachunku bankowego i usług bankowych);
-
mikro-kredytów dla osób fizycznych – czyli jak umożliwić osobom bez rachunków bankowych zaciąganie pożyczek bankowych (a nie para-bankowych), które będą regulowane,
a oprocentowanie pożyczki podlega kontroli instytucji państwowych) i ochronić, często gorzej wykształconych, klientów przed zaciąganiem pożyczek gdzie oprocentowanie nie jest regulowane;
-
rozwój infrastruktury technologicznej – szukanie rozwiązań, które mają szansę w świeży sposób wykorzystywać istniejącą infrastrukturę bankową lub pozwolą na skok technologiczny, a tym samym mogą dać bankowi przewagę nad konkurentami przy zachowaniu prostych i łatwych doświadczeń klienta końcowego.
„Stworzenie kompletnej platformy technologicznej, wdrożenie jej w kilku instytucjach finansowych oraz zbudowanie zespołu potrafiącego udowodnić przewagi naszego rozwiązania w skali świata to duża radość. – dodaje Robert Kałuża, członek Zarządu Billona. „Cieszymy się, że nasza ciężka praca jest doceniana przez światowych liderów fintech” – dodaje Kałuża. FinTech (financial technology) to sektor biznesu, który bazuje na używaniu nowych technologii do świadczenia usług finansowych.