Berlin to dla przedsiębiorców ważny punkt na mapie miejsc, które zawsze warto poznać. Pomimo bliskości geograficznej Berlina do dużych polskich miast takich jak Poznań, Wrocław czy Szczecin, do tej pory nie udało nam się zbudować współpracującej ze sobą społeczności. Pierwsze kroki ku temu zostały już poczynione.
Coraz więcej niemieckich firm zatrudnia Polaków nie tylko do wsparcia ekspansji, ale również do rozwoju oprogramowania. Ciągle brakuje sucess story, które pokaże, że polski startup może być ciekawy dla niemieckiego rynku. O jego stolicy mówi się, że to „europejska Dolina Krzemowa” i trudno się temu dziwić. Działa w nim 741 startupów, 40 inwestorów, 53 biura co-workingowe oraz 14 inkubatorów i akceleratorów1.
Jednym z nich jest Axel Springer Plug & Play, który właśnie pokazał światu kolejny efekt swoich prac. W tej turze wyjątkowe jest to, że na 12 startupów tylko trzy były z Niemiec, a dzwięć pozostałych z inny europejskich krajów. Najbardziej cieszy fakt, że aż trzy zakwalifikowane do programu, pochodzą z Polski i w porównaniu do innych uczestników wypadają bardzo dobrze.
1. Attensee (Polska)
Szybkie i opłacalne testy Eye-Tracking’owe online. Dzięki innowacyjnej metodzie pomiaru uwagi, narzędzie nie wymaga od badanych posiadania kamer internetowych. Testy odbywają się w 100% w przeglądarce, a wyniki osiągają bardzo wysoką zbieżność z tymi z tradycyjnego Eye-Tracker’a (który jest bardzo drogie i czasochłonny). Projekt powstał przy współpracy z naukowcami z jednej z najlepszych politechnik na świecie – ETH Zurich.
2. Coyno (Niemcy)
Pozwala na rozwiązanie problemu posiadania wielu portfeli z Bitcoinami. Dzięki integracji z wszystkimi popularnymi usługami jak giełdy, portfele użytkownik może w jednym miejscu zobaczyć jaki jest faktyczny stan jego inwestycji. Dodatkowo dzięki posiadaniu informacji w wersji dla firm Coyno pozwala prowadzić rachunkowość i generować raporty podatkowe z transakcji przeprowadzonych w Bitcoinach.
3. CrossCloud (Austria)
Usługa, która pozwala na zarządzanie z poziomu jednego programu wieloma chmurami topowych dostawców. Rozwiązanie przyda się szczególnie firmom posiadającym wiele miejsc w chmurze, w których przechowują swoje dane. Dzięki CrossCloud za pomocą jednego interfejsu mogą w prosty sposób zarządzać dostępem do danych w różnych chmurach, synchronizować je pomiędzy nimi i utrzymywać wysoki poziom bezpieczeństwa.
4. Dataspin (Polska)
Pozwala na skuteczniejszą monetyzację graczy w aplikacjach. Analizując historię ich zachowań oraz na podstawie danych historycznych, potrafi znaleźć tych, którzy są skłonni wydać pieniądze w grze. Dzięki temu łatwiej przeprowadzić skuteczną akwizycję użytkowników generując większy dochód dla wydawców i reklamodawców. Dzięki zastosowaniu Dataspin NVIDIA uzyskała trzy raz lepszy eCPM od oczekiwanego.
5. Enso (Bułgaria)
Tworzy algorytm ułatwiający odkrywanie muzyki i jej skuteczną rekomendację. Obecne rozwiązania tj. Spotify, YouTube czy Deezer sprawdzają się, kiedy mamy jeden gust muzyczny przez cały czas. Gdy lubimy słuchać muzyki innego typu o poranku, w trakcie treningu czy pracy algorytmy te przestają być skuteczne. Dzięki dodaniu kontekstu miejsca i czasu Enso potrafi dostarczyć użytkownikom muzykę, którą w danym momencie potrzebują
6. Foodscovery (Włochy)
Zdecydowanie najsmaczniejszy startup w akceleratorze. Jego twórcy zapewniają, że w trakcie do 48 godzin potrafią dostarczyć lokalne włoskie jedzenie do każdego mieszkańca Europy. Na platformie jest już ponad 70 dostawców, którzy dostarczyli miłośnikom jedzenia ponad 1000 produktów. W trakcie Demo Day każdy mógł spróbować niesamowitych włoskich smaków dostarczonych przez Foodscovery w mniej niż 48h.
7. Linkedage (Słowenia)
Na świecie jest wiele miejsc, które mają specjalną ofertę dla osób starszych, ale obecnie nie są one dostępne przez żadne serwisy do rezerwacji hoteli. Średnio 20% miejsc w tych ośrodkach jest wolne i dostępne. Dzięki Linkedage dostęp do nich w przystępnych cenach i z możliwością ciągłego podróżowania do specjalistycznych ośrodków np. w Meksyku czy Wietnamie stanie się bardziej przystępna.
8. Omni Calculator (Polska)
Mogłoby się wydawać, że problem liczenia już nie występuje w społeczeństwie. Jak się jednak okazuje, ludzie często potrzebują specjalistycznych obliczeń do odpowiedzenia na konkretne pytania – jaka jest marża, jakie oprocentowanie, prowizja. Polski team znalazł na to sprytny sposób i przetestował go (tworząc MVP), które pobrało 1,4 mln użytkowników, otrzymując średnią ocen powyżej 4.8.
9. Passenger.me (Russia)
W krajach rozwijających się lub będących poza Unią Europejską istnieje problem z dostępem do nowinek technologicznych. Jeśli dana firma nie operuje na rynku lokalnym, jej produkty trzeba kupować w zagranicznych sklepach, często płacąc 2-3 razy więcej niż produkt jest faktycznie warty. Passanger.me rozwiązuje ten problem poprzez łączenie osób podróżujących na trasach międzynarodowych z kupującymi.
10. Reachhero (Niemcy)
Coraz więcej firm przenosi swoje budżety z szerokich działań marketingowych w TV na mniejsze i bardziej targetowane kampanie w social media. Dzięki ReachHero każdy youtubers z liczbą subskrybentów powyżej tysiąca, może zostać znaleziony przez firmę, która chce reklamować swój produkt przez social media. Platforma pozwala na efektywną i transparentną współpracę przy reklamach bazujących na lokowaniu produktów.
11. SatoshiPay (Niemcy)
Bitcoiny stają się coraz bardziej popularną formą płatności i coraz więcej sklepów udostępnia swoim klientom płatność za pomocą tej waluty. Jednak jej obsługa niesie za sobą trudność w postaci różnic kursowych, bezpieczeństwa czy integracji na poziomie technicznym. SatoshiPay jest pośrednikiem płatności, które podobnie jak PayU dostarcza gotowe rozwiązania do obsługi płatności w BitCoinach.
12. Sopreso (Węgry)
Sopreso jest narzędziem, które ułatwia interakcje w trakcie prezentacji. Dzięki rozwiązaniu stworzonemu przez zespół Sopreso każdy uczestnik konferencji ma dostęp do prezentacji prowadzącego, możliwość zadawania pytań wchodząc w interakcję z prowadzącym oraz nawiązać kontakty z innymi osobami, które były na konferencji.
Oglądanie powyższych prezentacji zespołów było przyjemnością, co wśród różnych demo day’ów nie zawsze jest oczywiste. Pomimo tego, że pomysły były w różnych fazach, każdy z zespołów przygotował się do prezentacji. W trakcie rozmów z nimi było widać, że sumiennie przepracowali trzy miesiące w Berlinie i nawet jeśli ich projekty nie okażą się sukcesem, to zdobytą w trakcie programu wiedzę przeniosą na inne.
Taka właśnie jest idea akceleratorów. Nie chodzi w niej o zarobek, bo oddanie 5% udziałów w zamian za 25 000 euro wydaje się niezbyt dobrą inwestycją. Najważniejszą wartością akceleratora jest dostęp do wiedzy i networku Axel Springera, który jest wart wielokrotnie więcej.
Piotr Biegun
założyciel Whalla Labs
Rozwija software house tworzący aplikacje mobilne na Android, iOS i Windows Phone. Współorganiztor Startup Weekend Poznań, Hive61, Poznań Offline Party.