Ponad 200 zgłoszeń odpowiadających na prawie 80 wyzwań – ORLEN Skylight accelerator podsumowuje 2023

Dodane:

MamStartup logo Mam Startup

Ponad 200 zgłoszeń odpowiadających na prawie 80 wyzwań – ORLEN Skylight accelerator podsumowuje 2023

Udostępnij:

– W 2023 r. realizowaliśmy 3 rundy naboru do Programu ORLEN Skylight accelerator, w ramach których opublikowaliśmy prawie 80 wyzwań technologicznych. Otrzymaliśmy ponad 200 zgłoszeń startupów z Polski i zagranicy, rozpoczęliśmy współpracę z 9 młodymi spółkami – to bilans działalności akceleratora na przestrzeni ostatniego roku. – pisze w podsumowaniu 2023 Łukasz Kopeć, Kierownik Działu Innowacji i Akceleracji Orlen.

Przypomnijmy, że ORLEN Skylight accelerator to platforma, dzięki której młode technologiczne spółki z Polski i zagranicy mogą wdrażać pilotażowo innowacyjne rozwiązania wspólnie ze spółkami z Grupy ORLEN. Od początku działalności programu tj. od lipca 2021 przeprowadzonych zostało 9 rund naboru, czego efektem było nawiązanie współpracy z 24 startupami. Program rozwija się dynamicznie również w ramach Grupy ORLEN. Już dzisiaj odbiorcami technologii są spółki z Grupy Energa, ANWIL oraz PGNiG Termika, a wkrótce także ORLEN Unipetrol, który prowadzi działalność na rynkach: czeskim, słowacki oraz węgierskim.     

W 2023 roku akcelerator poszukiwał rozwiązań w takich obszarach jak: cyfrowa organizacja, efektywna i niskoemisyjna energetyka, nowoczesna stacja i klient przyszłości a także przemysł 4.0, bezpieczna organizacja oraz woda w procesach przemysłowych. Ponad 200 zgłoszeń  odpowiadających na prawie 80 wyzwań  świadczy o dużym zainteresowaniu ze strony startupów, które mają możliwość nawiązania współpracy biznesowej ze spółkami z Grupy ORLEN, i której efektem ma być  skalowanie swojego biznesu. Dla młodych technologicznych spółek taka współpraca daje możliwość  rozwoju, jak również pozyskania niezbędnej wiedzy eksperckiej .

Wybrane przykłady wdrożeń w 2023:

Display holograficzny

W ramach programu akceleracyjnego w ostatnim roku wdrożyliśmy innowacyjną technologię holograficzną, opracowaną przez spółkę Ledholo. Projekt polegał na montażu, na dwóch wybranych stacjach paliw, hologramów wykorzystujących cyfrową postać Roberta Kubicy. Inicjatywa miała na celu promowanie  w nowoczesny i niekonwencjonalny sposób – wybranych produktów marki ORLEN: kawy oraz burgera. Doskonała jakość obrazu zawieszonego w trójwymiarowej przestrzeni wyróżnia i pozwala zapamiętać prezentowany produkt. Hologramy mogą być wykorzystywane w projektach, gdzie ważnym elementem jest zwiększenie atrakcyjności wizualnej i wzmocnienie zainteresowania produktem. Tego typu forma wizualizacji produktowej może znaleźć swoje zastosowanie m.in. w obszarach takich jak: reklama, marketing, sprzedaż, promocja, CSR, PR, budowa i rozpoznawalność marki czy poprawa wizerunku firmy. Po zakończonych testach na stacjach, hologramy służą jako nowoczesny nośnik informacji, wzbogacając m.in. wydarzenia realizowane przez ORLEN. 

5G i internet rzeczy

Przykładem startupu, który dzięki realizacji projektu pilotażowego w ORLEN został dostrzeżony przez fundusze inwestycyjne venture capital, między innymi przez nasz korporacyjny fundusz ORLEN VC, jest CThings. Startup specjalizuje się w tworzeniu innowacyjnych rozwiązań z obszaru 5G, przemysłowego internetu rzeczy i aplikacji chmurowych. Ich wdrożenie umożliwia m.in. zdalny nadzór nad infrastrukturą, prognozowanie potencjalnych awarii, a także kompleksową kontrolę nad procesami produkcyjnymi. Pilotaż jest realizowany na terenie zakładu produkcyjnego  w Płocku i służy jako systemem do monitorowania ścieków. Inwestycja w CThings to kolejny – po Aperion Synthesis – przykład, który pokazuje jak ważny we współpracy jest ekosystem innowacji. Pozwala on nie tylko rozwijać technologie w modelu otwartych innowacji ale również uczestniczyć w budowaniu wartości młodych spółek. 

Automatyczny sklep

Jednym z naszych ostatnich wdrożeń jest uruchomienie w pełni zautomatyzowanego sklepu ZINU Shop na Dworcu Zachodnim w Warszawie. Klienci mają do dyspozycji szeroki asortyment produktów: od przekąsek, dań gotowych oraz napojów, po lubianą i dobrze znaną ze stacji ORLEN kawę. W ofercie znajdują się również środki higieny osobistej, takie jak chusteczki czy pasta do zębów. Komfort korzystania z urządzenia zapewniają dwa stanowiska zakupowe. Dodatkowo, sklep został tak zaprojektowany, żeby zagwarantować niski pobór energii – energię elektryczną potrzebną do jego funkcjonowania zapewniają panele fotowoltaiczne zainstalowane na obudowie urządzenia. Zaletą rozwiązania jest połączenie szerokiego asortymentu i całodobowej dostępności oraz łatwość i intuicyjność obsługi. Zakupy robi się wybierając produkty na ekranie dotykowym. Po skompletowaniu i zaakceptowaniu zawartości koszyka, klient dokonuje płatności za pomocą karty lub telefonu, a następnie odbiera zakupy. 

W ramach działalności akceleratora, jak co roku odbyło się również wydarzenie ORLEN VC & Start’up Accelerator Meetup mające na celu prezentację start’upów realizujących pilotażowe wdrożenia technologiczne w ORLEN SA oraz spółek z portfela ORLEN VC. Wydarzeniu towarzyszył panel dyskusyjny, którego tematem była analiza wpływu sztucznej inteligencji na przyszłość biznesu, społeczeństwa i przemysłu. Wśród zaproszonych ekspertów w tej dziedzinie znaleźli się: Jacek Bartosiak – CEO z Strategy&Future, Marek Smolik – CTO z ICsec, Witold Kowalczyk – Advanced computing & quantum z EY oraz Jacek Dąbrowski – Chief Artificial Intelligence Officer z Synerise.

Nowy rok dla ORLEN Skylight accelerator

Nowy rok stawia przed nami nowe wyzwania, wymagające nowych pomysłów. Zgodnie z założeniami przyjętej Strategii Technologii i Innowacji program akceleracyjny ORLEN Skylight accelerator jest jednym z kluczowych narzędzi pozyskiwania i skalowania rozwiązań technologicznych w modelu Open Innovation. Wskazany dokument kładzie duży nacisk na rozwój narzędzi potrzebnych do pozyskiwania zewnętrznych, innowacyjnych rozwiązań technologicznych, ale też tworzenia ich w oparciu o wiedzę, know how i zasoby posiadane przez spółki z GK ORLEN. 

W 2024 r. planujemy realizację co najmniej 3 nowych rund naboru w ramach akceleracji, skierowanych do startupów z Polski i zagranicy. W celu zwiększenia rozpoznawalności maki ORLEN Skylight accelerator na rynkach zagranicznych, planujemy uruchomienie dedykowanego kanału w mediach społecznościowych, w ramach którego będziemy na bieżąco informowali o realizowanych projektach.

 

Więcej podsumowań 2023.