„Wypromuj startup oddając udziały użytkownikom”

Dodane:

MamStartup logo Mam Startup

Udostępnij:

Duże konferencje dają nam niepowtarzalną mozliwość posłuchania i porozmawiania z ludźmi, których nie spotykamy na codzień. Często są nimi doświadczeni ludzie, którzy zbudowali kilka odnoszących sukcesy firm. LeWeb to zdecydowanie jedna z tych konferencji.

Duże konferencje dają nam niepowtarzalną mozliwość posłuchania i porozmawiania z ludźmi, których nie spotykamy na codzień. Często są nimi doświadczeni ludzie, którzy zbudowali kilka odnoszących sukcesy firm. LeWeb to zdecydowanie jedna z tych konferencji, gdzie w grudniu do Paryża przyjeżdża fantastyczny miks ludzi z Doliny Krzemowej. Oto kilka najważniejszych rad od tegorocznych speakerów.

7 rad od speakerów tegorocznego LeWeb w Paryżu

Zdjęcie royalty free Fotolia | Autorem tekstu jest Piotr Tuszyński

1. Daj, daj, daj, a dopiero potem weź – Gary Vaynerchuk (Founder WineLibrary.com & CEO Vaynermedia)

Gary to szalenie inspirująca postać doskonale znana wszystkim entuzjastom Twittera oraz mediów społecznościowych. Wizyta Gary’ego na LeWeb zbiegła się z wydaniem jego kolejnej książki zatytułowanej „Jab, Jab, Jab Right Hook”, będącej zbiorem case studies z wykorzystaniem potęgi różnych serwisów społecznościowych do promocji swojego brandu. Gary od początku swojej kariery wyznaje bardzo prostą zasadę: daj coś od siebie co najmniej trzy razy, zanim poprosisz kogoś o cokolwiek. Vaynerchuk radzi również szukać kontaktu z pojedyńczymi klientami komunikując, natywne dla danej platformy, komunikaty.

2. Medytuj i przełam swój strach – Dina Kaplan

Dina w bardzo ciekawy i sentymentalny sposób opowiedziała swoją drogę od osoby łaknącej akceptacji i robiącej wszystko, aby podobać się innym do osoby, którą jest teraz – szczęśliwą i wolną. Momentem zwrotnym w jej życiu było porzucenie dotychczasowego życia i trzy miesięczna podróż po najdalszych zakątkach świata, gdzie przełamała większość swoich lęków oraz nauczyła się medytować. Dina twierdzi, że każdy z nas potrzebuje medytacji. Pozwoli nam ona lepiej zrozumieć samych siebie, a dzięki temu w konsekwencji podejmować świadome i uszczęśliwiające nas decyzje.

3. Otaczaj się dobrymi doradcami – Tony Conrad (Founder About.me)

Tony podzielił się z publicznością jednym z sekretów popularności About.me, są nim jego doradcy (ang. Advisors). Conrad zaraz po przejęciu domeny, a otrzymał ją za darmo od rządu Czarnogóry, sporządził długą liste ludzi, krórych chciał zaangażować w promocję projektu. Zaraz później złożył im ofertę nie do odrzucenia – dał każdemu po 0.25% udziałów firmy, bez żadnych oczekiwań. Ponieważ lista liczyła 28 pozycji, kosztowało go to aż 7% spółki, jednak inwestycja okazała się bardzo trafiona, ponieważ osoby te w sumie miały ponad 30 milionów followerów na Twitterze i tworząc swoje własne profile na About.me przyciągnęli bardzo dużo użytkowników.

4. Pomysł jest drugorzędny – Ilya Sukhar (Co-founder & CEO Parse)

Ilya to bardzo utalentowany programista, którego talent docenił założyciel YCombinatora Paul Graham, akceptując go do programu. Problem tkwił jednak w pomyśle Sukhara, który zupełnie nie spodobał się Grahamowi. Ten więc zapoznał go z innym programistą i poprosił obu o wymyślenie czegoś nowego, nad czym obaj będą pracowali przez następne trzy miesiące trwania programu. Chłopaki długo nie mogli się zdecydować nad jednym konkretnym pomysłem, w który chcieliby się zaangażować. Obaj jednak dostrzegli pewien problem podczas tworzenia niezliczonej ilości prototypów swoich pomysłów. Jako programiści chcieli całkowicie skoncentrować się na tworzeniu interfejsów użytkownika, jednak bardzo dużo czasu pochłaniała im walka z infrastrukturą i kodem serwerowym. Postanowili więc zbudować platformę Parse, która oferuje programistom prostą implementację backendu serwerowego dla ich aplikacji, którą niedawno kupił Facebook za niebagatelną kwotę 50 milionów dolarów.

5. Znajdź sobie side-project – Travis Kalanick (Co-founder & CEO UBER)

Mało kto pamięta, ale w 2008 roku LeWeb o mało nie zakończył się totalną klęską przez gigantyczną burzę śnieżną, która w dosyć niespodziewany sposób nawiedziła Paryż. Wielu speakerów nie dotarło na miejsce konferencji, ponieważ kierowcy taksówek konsekwentnie odmawiali kursów. Wtedy Travis, uczestnik konferencji, razem ze swoim znajomym wpadli na pomysł zbudowania aplikacji mobilnej dla taksówkarzy. Po powrocie do San Francisco Kalanick razem z kolegą pracowali nad aplikacją po godzinach. Projekt po krótkiej ewolucji przerodził się w znaną wszystkim firmę UBER, która wyceniana jest w tej chwili na 3,5 miliarda dolarów, a w grono jej inwestorów wchodzi między innymi Google Ventures.

6. Zbuduj prototyp – Guy Kawasaki (autor, inwestor, wczesny ewangelista Apple)

Jak już pisałem w jednym z wcześniejszych punktów, pomysły same w sobie nie są dużo warte. Czynnikiem określającym potencjalne powodzenie projektu są stojący za nim ludzie oraz jego implementacja. Dlatego zanim przejdzie nam przez myśl szukanie finansowania dla naszego projektu, lub rozważania czy porzucić dla niego obecną pracę na etacie zbudujmy prototyp naszego projektu. Ani biznes plan, ani tabele w Excelu, ani badania rynku nie pokażą naszego projektu w tak dobrym świetle jak działający prototyp. Jeszcze lepiej jeśli pokażemy nasz prototyp publicznie i zdobędzie on sympatię użytkowników, wtedy przekonanie do projektu zarówno inwestorów jak i advisorów będzie znacznie łatwiejsze.

7. Zamiast o strategii wyjścia, myśl o stworzeniu stuletniej firmy – Phil Libin (CEO Evernote)

Zakładając firmę pasja powinna być naszą główną motywacją i ogółem naszych działań. Problem, który chcemy rozwiązać powinien również boleć nas samych, a jego optymalne rozwiązanie powinniśmy przedłożyć ponad wszystkie inne cele biznesowe. Phil rozwijając Evernote chciał zbudować firmę, która przetrwa przynajmniej następne sto lat służąc ludziom jako ich druga pamięć. Pomimo faktu, że zdecydowana większość użytkowników korzysta z darmowej wersji serwisu, to Libin co chwila znajduje nowe, coraz bardziej innowacyjne sposoby monetyzacji Evernote. Ostatnio firma oprócz znanej już użytkownikom wersji premium zaoferowała całą gamę fizycznych produktów wliczając w to skaner do wizytówek, rysik do iPada, a nawet skarpetki. Phil podzielił się z publicznością statystykami dotyczącymi źródeł dochodu i już w tej chwili wyżej wspomniane produkty generują 30% procent dochodu firmy.

Piotr Tuszyński

Programista mobilny i przedsiębiorca, założyciel labu Appvetica.