Czytasz właśnie artykuł z cyklu, w którym polskie startupy, firmy technologiczne i fundusze venture capital podsumowują 2021 rok.
Początek roku i MVP
Rozpoczęliśmy rok pierwszą wersją naszej platformy (MVP), która została uruchomiona na polskim rynku latem 2020 roku. Już wtedy mieliśmy podłączonych ponad 300 popularnych sklepów internetowych m.in. Allegro, Pyszne.pl, Sephora czy Nike.pl.
Pierwsze miesiące działania platformy udowodniły nam, że jest duże zapotrzebowanie na tego typu niszową usługę. Wraz z rosnącą ceną bitcoina użytkownicy Satsback.com zrozumieli, że kilkuprocentowy zwrot może być w przyszłości wart o wiele więcej i nawet przewyższyć wartość kupionego przedmiotu lub usługi.
>>> Chcesz wiedzieć więcej o bitcoinie, przeczytaj Historia Bitcoina – jak powstał i dlaczego jego twórca porzucił projekt?
Ograniczenia związane z pandemią jeszcze bardziej przyspieszyły wzrost branży e-commerce. Shopify w swoim raporcie Future of Commerce stwierdziło, że rok 2020 popchnął branżę o 10 lat do przodu.). Razem z wirusem zmienione zachowania zakupowe klientów przeniosły się na rok 2021.
Podczas pandemii większość rządów na świecie zamrażało swoje gospodarki, a ich banki rozpoczęły dodruk lokalnych walut na ogromną skalę. Spowodowało to przyspieszenie rewolucji monetarnej, której wszyscy jesteśmy świadkami. Wiele osób i firm zaczęło, zresztą słusznie, martwić się wzrostem inflacji i pogłębiać swoją wiedzę o Bitcoinie. Ponieważ w bitcoinie nigdy nie będzie więcej niż 21 milionów jednostek, żaden rząd ani instytucja nie może go sobie zwyczajnie dodrukować, jedna z jego najważniejszych cech – ograniczona podaż – nabrała tym większego znaczenia. W nieprzewidywalnych czasach, których obecnie doświadczamy, stabilność systemu Bitcoina daje nadzieje na lepsze jutro.
Szacuje się, że aż 1,5% światowej populacji posiada dziś bitcoina, a jego wartość szybko goni piątą co do wielkości walutę narodową – Funta Brytyjskiego. W 2021 staliśmy się świadkami przyspieszającej adopcji tego cyfrowego pieniądza, nie tylko jako środka płatniczego, ale głównie jako narzędzia przechowywania wartości.
Nasz startup znalazł się na skrzyżowaniu dwóch przyspieszających megatrendów.
2021 był rokiem, który potwierdził nam „product-market fit”
Już na jego początku widzieliśmy, że zainteresowanie naszym produktem w Polsce przerosło nasze oczekiwania i zaczęliśmy myśleć o ekspansji międzynarodowej. Z początkiem roku połączyliśmy siły z podobnym startupem z Holandii – Stekking.com, a jego założyciel Leon De Bruin został naszym CTO. Leonowi udało się zintegrować z dużą lista sklepów, nie tylko w Holandii, ale w całej UE, dzięki czemu Satsback.com wkroczył na rynki europejskie.
W drugim kwartale dopięliśmy drugą część naszej rundy pre-seed na kwotę 1 mln zł. Dzięki bardzo dobrym wynikom i fuzji ze Stekking, zwiększyliśmy wartość naszej spółki pięciokrotnie, w porównaniu z rokiem poprzednim. Zastrzyk gotówki pomógł nam w budowaniu nowej wersji platformy, rebrandingu i rozwijaniu nowych funkcjonalności jak np. wtyczka do przeglądarek. Do końca roku uda nam się również uruchomić drugą odsłonę naszej aplikacji webowej, którą planujemy na grudzień.
W 2021 r. przekroczymy 6 milionów złotych w sprzedaży, wygenerowanej dla naszych partnerów. Jest to kwota siedmiokrotnie wyższa niż w 2020.
E-commerce przeżywa boom
W tym roku rynek e-commerce dalej przeżywał boom, a dla bitcoina ten rok był jednym z najważniejszych w jego krótkiej historii. Podczas gdy kolejne spółki giełdowe w USA (w tym Tesla) dodawały go do skarbców swoich firm, Salwador stał się pierwszym krajem na świecie, który ustanowił bitcoina prawnym środkiem płatniczym. Możemy śmiało stwierdzić, że 2021 był rokiem, w którym bitcoin na dobre zadomowił się w świadomości mainstreamowej na całym świecie.
Zainteresowanie bitcoinem pociągnęło za sobą inwestycje w inne, mniej znane kryptowaluty. Napędzane efektownymi akcjami marketingowymi tzw. altcoiny odżyły a ich wyceny zaczęły szaleć. W 2022 r. planujemy dalej informować ludzi o kategorycznej różnicy między bitcoinem a pozostałymi kryptowalutami. Uważamy, że tylko bitcoin ma właściwości, które czynią z niego doskonałe narzędzie do oszczędzania. Planujemy kontynuować naszą ekspansję na kolejne kraje UE i rozpocząć pracę nad aplikacją mobilną.
–
Autor: Tomasz Chojnacki, CEO Satsback