Pozyskaliśmy 190 mln złotych i wdrożyliśmy hybrydowy model pracy. Podsumowanie roku Packhelp

Dodane: 06.12.2021

Konrad Kwiatkowski

Udostępnij:

Rok 2021 to najbardziej wymagający rok w całej 5-letniej historii Packhelp. Gdy jednak patrzymy na to, ile się nauczyliśmy, jak zmienił się rynek i jak urośliśmy z kilkuosobowego zespołu w roku 2016 do 250 osób na koniec 2021, czujemy się, jakby minęła przynajmniej dekada. Na szczęście przyszły rok zapowiada się nie mniej ciekawie!

Czytasz właśnie artykuł z cyklu, w którym polskie startupy, firmy technologiczne i fundusze venture capital podsumowują 2021 rok

Podsumowanie roku 2021 w Packhelp możemy sprowadzić do 4 obszarów – finansowania i Serii B, nowych rynkowych trendów, działań na rzecz środowiska (i sposoby, w jaki tworzymy naszą ofertę) oraz organizacji pracy w naszym nowym biurze.

Pozyskaliśmy 190 mln zł w Serii B

Zaczniemy od najważniejszej informacji ostatnich miesięcy, czyli naszej Serii B, którą pozyskaliśmy w ostatnim kwartale 2021. Z kronikarskiego obowiązku przypomnijmy, że pozyskaliśmy 190 mln zł w największej jak dotąd Serii B w Polsce, której przewodził francuski fundusz Infravia Growth, przy udziale PortfoLion, FJ Labs i dotychczasowych inwestorów.

Tu warte odnotowania są dwie informacje. Po pierwsze, runda to dla nas wielki kamień milowy. Nad strategią i podejściem do Serii B pracowaliśmy od prawie 3 lat. Po drugie, pozyskaliśmy ważnego dla nas inwestora – InfraVia. To fundusz, który ma duże doświadczenie w rozwijaniu spółek infrastrukturalnych i logistycznych, pomagając im w międzynarodowej ekspansji i zrównoważonym rozwoju. To dokładnie nasza droga.

Zupełnie nowe wyzwania w e-commerce

Rok 2021 zaczynaliśmy analizowaniem sytuacji makroekonomicznej, bacznie przyglądając się luzowaniu restrykcji w kolejnych krajach i zmiennym zachowaniom konsumentów, którzy zaczęli odnajdować się w rzeczywistości post-COVID. Po bardzo mocnym pierwszym kwartale, na całym świecie doszło jednak do korekty. Do tego zjawiska przyczyniło się kilka istotnych kwestii, w tym kilkukrotnie drożejące surowce, rosnące ceny transportu z Chin, a także nieprzewidywalne globalne łańcuchy dostaw, z fluktuującym popytem i zmiennymi zachowaniami konsumentów. W Europie dołożył się do tego też Brexit i trudności z dostawami produktów do Wielkiej Brytanii.

Wszystko to zmusiło nas do jeszcze większej elastyczności. Naszą rolą jest zapewnić klientom opakowania wtedy, kiedy tego potrzebują i takie, jakich potrzebują. Właśnie na tym teraz się skupiamy. Mamy na to kilka rozwiązań, między innymi chcemy rozwijać lokalne huby tak aby być jeszcze bliżej naszych klientów.

Zrównoważony rozwój

Jednym z priorytetów Packhelp jest zrównoważony rozwój, od samego początku stawiamy na ekologiczne rozwiązania. W tym obszarze nic się nie zmieniło i możemy z dumą powiedzieć, że konsekwentnie podążamy tą drogą. Już w roku 2020 65% wszystkich opakowań sprzedanych przez Packhelp wykonano z materiałów pochodzących z recyclingu i aż 92% nadawało się do ponownego przetworzenia.

Środki pozyskane w Serii B inwestujemy właśnie w rozwój nowych produktów i usług, odpowiedzialnych społecznie i ekologicznych. Z tego powodu na nowo definiujemy kierunek sustainability w naszej firmie. Stale zwiększamy udział produktów pochodzących z recyklingu i nadających się do ponownego przetworzenia, wykonanych z materiałów biodegradowalnych lub kompostowalnych. Określiliśmy plan na rok 2022, w ramach którego chcemy dbać nie tylko o nasz wpływ na środowisko, ale wyznaczać trendy i praktyki dla zrównoważonego i odpowiedzialnego e-commerce. W przyszłym roku będziemy mieć też dedykowany zespół, odpowiedzialny wyłącznie za tematy związane z sustainability i propagowaniem wiedzy na całą organizację.

Jako dodatek, dzięki współpracy z fundacją OneTreePlanted z Kanady nasi klienci posadzili już w sumie ponad 15 tysięcy drzew.

Praca hybrydowa

Bardzo istotny element to organizacja naszej pracy. Packhelp to dziś 250 osób, które każdego dnia pomagają klientom w wyborze i projektowaniu najlepszych opakowań, rozwijają naszą technologię – i mówimy tu zarówno o produktach cyfrowych, jak i o samej produkcji – dbają o nasz marketing, czy wspierają nas w operacjach. W ubiegłym roku w ekspresowym tempie przestawiliśmy się na pracę zdalną, dbając o to, by zachować płynną i jasną komunikację, a także o komfort pracy.

W tym roku zdecydowaliśmy się na powrót do biura. Od października sukcesywnie wdrażamy model hybrydowy 3+2 – czyli 3 dni w biurze, 2 dni w domu. Dlaczego? Głęboko wierzymy w nawiązywanie głębszych relacji między współpracownikami. We wszystkich ankietach eNPS osoby pracujące w Packhelp wskazują atmosferę i ludzi jako jedną z najważniejszych wartości w firmie. Nie konwersacje na Zoomie. Uważamy, że pewnych rzeczy po prostu nie da się zastąpić – między innymi tzw. „watercooler conversations”, czyli losowych interakcji z koleżankami i kolegami z pracy wspierających kreatywność i pomagających w rzucaniu wyzwań utartemu status quo. Dokładnie w ten sposób powstały fundamenty wielu produktów i rozwiązań chociażby w tak gigantycznych firmach jak Google.

Oczywiście nie zorganizowaliśmy powrotu z dnia na dzień. Postanowiliśmy się do niego dobrze przygotować. W ostatnim kwartale 2021 otworzyliśmy nowe biuro na warszawskiej Woli. Funkcjonuje w modelu „activity-based working space”. Składa się z dużej przestrzeni eventowej zwanej kawiarnią – planujemy tu meetupy i wydarzenia branżowe (gościliśmy już między innymi Warsaw JS), ale w ciągu dnia jest to przestrzeń do spotkań dla pracowników i wymiany pomysłów. Ponadto udostępniamy pracownikom gabinety, pokoje do pracy grupowej, cichej i sale do warsztatów. Nasze nowe biuro posiada różne przestrzenie, z których można korzystać w zależności od tego jakie zadania czekają nas danego dnia.

Nie zwalniamy tempa

Jakie mamy plany na rok 2022? Będziemy dalej rozwijać się w Europie i poza nią. Być może już na początku roku będziemy mogli pochwalić się kolejnymi kamieniami milowymi. Będziemy konsekwentnie poszerzać ofertę o zrównoważone opakowania, a także rozwijać platformę SaaS i naszą infrastrukturę. To brzmi tak, jak plany na mijający rok, ale w naszym przypadku to już maraton, nie sprint.

W najbliższym czasie planujemy też zatrudnić kolejnych 100 osób, które dołączą do zespołów odpowiedzialnych za produkt, technologię, marketing, sprzedaż, logistykę i łańcuch dostaw, a także do zespołów operacyjnych. Jeśli to czytasz i chcesz dołączyć do Packhelp to koniecznie zajrzyj na naszą stronę! Zapraszamy też na kawę do nowego biura, zawsze chętnie spotkamy się z osobami, które chcą zaangażować się w naszą misję!

Autor:

Konrad Kwiatkowski, CMO & Co-Founder Packhelp

icon-112px-padlock Created with Sketch.

Dołącz do naszego newslettera lub podaj swój adres, jeśli już jesteś naszym subskrybentem