Pozyskaliśmy 200 tys. euro i zrealizowaliśmy projekt dla sieci Żabka. Podsumowanie roku Deko Eko

Pozyskaliśmy 200 tys. euro i zrealizowaliśmy projekt dla sieci Żabka. Podsumowanie roku Deko Eko

Udostępnij:

Mija kolejny rok pełen nowych wyzwań i projektów, które stanowiły nasz wkład w budowę rynku działającego na zasadach gospodarki o obiegu zamkniętym. Co nam się udało zrealizować oraz co planujemy w nadchodzącym roku? O tym niżej.

Czytasz właśnie artykuł z cyklu, w którym polskie startupy, firmy technologiczne i fundusze venture capital podsumowują 2021 rok

Pozyskanie funduszy na dalszy rozwój

W 2021 rok weszliśmy w wyjątkowo trudnych okolicznościach; w czasie trwającej, globalnej pandemii, w warunkach okrojonych budżetów na działania CSR i środowiskowe. A przypomnijmy, że poprzedni rok nie był lepszy, bo przyniósł całkowite zamrożenie budżetów na działania marketingowe i pro-środowiskowe, co zdecydowanie wpłynęło na powodzenie realizacji projektów upcyklingowych na wszystkich rynkach, na których działamy.

Pomimo tych trudności udało nam się zebrać ponad 200 tys. euro na dalszy rozwój naszej platformy za sprawą kampanii crowdfundingowej na austriackiej platformie Danube Angels.

Nowy model biznesowy

Na rozwój naszego biznesu w 2021 roku miał wpływ również inny partner. A mianowicie Stora Enso – dostawca odnawialnych rozwiązań w zakresie opakowań, biomateriałów, konstrukcji drewnianych i papieru – który zorganizował program akceleracyjny, do którego rzecz jasna się zakwalifikowaliśmy.

Efektem wspólnej, 3-miesięcznej pracy było opracowanie nowego modelu biznesowego, opierającego się na wielkoskalowalnych projektach prowadzonych we współpracy z dużymi sieciami detalicznymi. I teraz w ramach nowego modelu planujemy systematycznie wprowadzać upcyklingowe produkty do oferty największych detalistów. Już teraz możemy się pochwalić, że opracowaliśmy katalog dla branży retail z propozycjami ekologicznych produktów z kategorii takich jak home & decor, ogród, czy moda.

Prowadzimy już negocjacje z jedną z sieci na temat regularnej sprzedaży doniczek i wiader, wykonanych z trudnego do recyklingu miksu folii odpadowej generowanej na terenie jej sklepów. Naszym celem jest, aby produkty te trafiły na sklepowe półki już w I kwartale 2022 r.

Dzięki takiej współpracy nie tylko nadajemy drugie życie trudnym do recyklingu materiałom odpadowym produkowanym przez firmy, ale także zamieniamy koszt w przychód, budując jednocześnie cyrkularny wizerunek firm wśród klientów.

Technologie i projekty upcyklingowe

Ponadto w 2021 roku pracowaliśmy nad dopracowaniem technologii i procesów produkcyjnych. Pracowaliśmy też nad znalezieniem odpowiednich partnerów, umożliwiających zawracanie do obiegu na większą skalę różnego rodzaju odpadów, np. fusów po kawie czy plastiku. Tym samym odchodząc od dotychczasowych działań z klientami, opierających się w głównej mierze na jednorazowych akcjach komunikacyjnych czy marketingowych.

Dla przykładu – efektem wspólnego projektu przeprowadzonego z siecią spożywczą Żabka było stworzenie kolekcji upcyklingowych filiżanek, do wykonania których wykorzystaliśmy fusy po kawie generowane w sklepach tej sieci. Projekt ten stanowił podwaliny do rozpoczęcia rozmów z jedną z sieci restauracyjnych fast-food w Polsce na temat wprowadzeniu tego typu filiżanek na większą skalę w roku 2022.

Przygotowywaliśmy również rozwiązania na zagospodarowanie różnego rodzaju firmowych odpadów – w tym niestandardowych odpadów jak wykładziny dywanowe pochodzące z biur Nationale-Nederlanden. Ten nietypowy projekt był dla nas dużym wyzwaniem w zakresie doboru odpowiednich technologii i partnerów upcykligowych.

Działaliśmy też w obszarze upcyklingu tekstyliów. Na zlecenie agencji Miles Promocean z Niemiec przeszyliśmy nieaktualne koszule robocze pracowników dużej niemieckiej sieci detalicznej w torby zakupowe. Z kolei dla marki T-Mobile zaprojektowaliśmy upcyklingową kolekcję toreb i ubrań przeznaczonych do sprzedaży w brandowym sklepie internetowym Magenta Shop w Austrii i Niemczech.

Propagując ideę upcyklingu w warstwie społecznej, próbowaliśmy wprowadzić produkty z odpadów do przestrzeni miejskiej. Dla jednej z globalnych firm kosmetycznych, która poszukiwała inspiracji na kampanię społeczno-edukacyjną w duchu gospodarki cyrkularnej, przygotowaliśmy koncept miejskich uli i karmników, dla których głównym tworzywem są odpady pokonsumeckie – zużyte butelki po szamponach. Ule i karmniki staną w wybranych parkach na wiosnę 2022 roku.

Nowa rola marketplace

W 2021 roku podjęliśmy próbę zdefiniowania na nowo roli upcyklingowego marketplace Deko Eko. Rozpoczęliśmy współpracę z ekspertem od marketplace’ów – Łukaszem Faciejewem, który wcześniej rozwijał m.in. platformy z grupy Pomocni.pl, takie jak niania.pl. Wspólnie poszukiwaliśmy dróg rozwoju dla naszej platformy łączącej firmy zainteresowane zagospodarowaniem swoich odpadów z twórcami upcyklingowymi. Efekty tej analityczno-strategicznej pracy zaprezentujemy już wkrótce.

Mimo koncentracji na pracach koncepcyjnych, aktywność na naszym marketplace nie ustała. Wspólnie z ERGO Hestia uruchomiliśmy pierwszy sklep partnerski, zawierający wyjątkową kolekcję produktów, przygotowanych z recyklingu materiałów i odpadów firmowych ubezpieczyciela. Produkty w sklepie są dostępne w otwartej sprzedaży, a pracownicy i partnerzy biznesowi ERGO Hestia mogą korzystać ze specjalnych zniżek. Dodatkowo część dochodu ze sprzedaży, przeznaczona jest na cele charytatywne, zasilając konta organizacji pozarządowych i fundacji.

Przygotowaliśmy też nowe konta dla upcyklingowych designerów. Zyskały odświeżony layout i funkcjonalności umożliwiające współpracę z biznesem, a obecnie testowane są przez wybranych twórców ze społeczności Deko Eko.

Firmy odkrywają potencjał odpadów

Z satysfakcją obserwujemy rosnącą świadomość firm na temat gospodarki cyrkularnej. Po okresie pandemicznego szoku firmy powracają do prowadzonych na dużą skalę projektów w obszarze zrównoważonego rozwoju. Znalazło to odzwierciedlenie w przychodach Deko Eko, które w I kwartale znacząco wzrosły w porównaniu z tym samym okresem w 2020 roku. Coraz częściej firmy zainteresowane są bardziej „impactowymi” rozwiązaniami w zakresie budowania wizerunku marki zrównoważonej i odpowiedzialnej społecznie.

Do cyrkularnego świata coraz śmielej wkracza też technologia, co znajduje odzwierciedlenie w rozwoju platform green-tech. Oprócz upcyklingowego marketplace Deko Eko przykładami mogą być tu rozwiązania takie jak Cyrkl czy TooGoodToGo, które na stałe wpisały się w krajobraz polskiego waste-tech.

Plany na 2022 rok

Jednym z naszych priorytetów na 2022 rok będzie rozwój skalowalnych projektów, prowadzonych we współpracy z dużymi sieciami handlowymi w Polsce i na pozostałych rynkach, na których platforma Dekoeko.com jest dostępna. Planujemy systematycznie zwiększać portfolio produktów wprowadzanych do tych sieci, wykorzystując do ich produkcji materiały odpadowe, takie jak np. plastik, folie czy tekstylia.

Planujemy też dalszą ekspansję w Niemczech i Austrii, pozyskując kolejnych klientów z tamtego rynku.

Ważnym zadaniem będzie też dopracowanie i wdrożenie nowej strategii dotyczącej upcyklingowego marketplace online.

Autorzy: Agata Frankiewicz, CEO Dekoeko.com i Bartek Radniecki, marketing manager Dekoeko.com

Przeczytaj również: Jak łatwo i przyjemnie ograniczać swój wpływ na klimat (Foodsi, SEEDiA, Deko Eko, FibriTech)?