Produkcja, marketing i dystrybucja

Dodane:

MamStartup logo Mam Startup

Udostępnij:

W ostatnich latach e-commerce przeżywa niesamowitą falę innowacji. Na początku były tzw. flash sales i daily deals, czyli strony typu Groupon, które zdecydowanie ożywiły scenę e-commercową od czasów Amazona czy też eBaya. Co teraz rozbudzi branżę kupowania w sieci?

W ostatnich latach e-commerce przeżywa niesamowitą falę innowacji. Na początku były tzw. flash sales i daily deals, czyli strony typu Groupon, które zdecydowanie ożywiły scenę e-commercową od czasów Amazona czy też eBaya. Co teraz rozbudzi branżę kupowania w sieci?

Sklepy z flash sales i daily deals, przez ostatni rok królowały jako nowy kanał sprzedaży dla wielu firm. Oba modele, pomimo wielkiej popularności, przeżyły swoje wzloty i upadki. Jedną z najbardziej odwiedzanych stron flash sales był Fab, który kilka miesięcy temu ogłosił zmianę modelu biznesowego. Natomiast Groupon, po fali krytyki ze strony niezadowolonych klientów, odbudowuje swoją pozycję na rynku. Czas na nowe praktyki w polskim e-commercie.

fot. Fotolia | Autorką tekstu jest Karolina Kukielka z Evencki

Wyjątkowa oferta

Obecnie najciekawszymi, graczami w świecie zakupów internetowych są sklepy wertykalnie integrujące swoje łańcuchy wartości, czyli produkcję, marketing i dystrybucję wewnątrz własnej firmy. Omijając tradycyjną sprzedaż hurtową i detaliczną, firmy te są w stanie dostarczyć klientowi produkt bezpośrednio ze swojej linii produkcyjnej. Eliminacja pośredników windujących marżę oraz kontrola procesów to w rezultacie przede wszystkim wysoka jakość produktu przy zachowaniu konkurencyjnej ceny.

Niższa cena nie jest jednak największym atutem tego rodzaju firm. Unikalny produkt, którego nie można znaleźć w łatwo dostępnych kategoriach, pozwala swobodnie prosperować nawet przy takich graczach jak Amazon, który bezkonkurencyjnie posiada najniższe ceny standardowych masowych produktów. Kluczem do sukcesu jest niewątpliwe unikalność danego produktu. Firmy takie jak Warby Parker czy Bonobos swoją ofertą (operując tylko i wyłącznie w niszach rynkowych) budują bardzo odrębną, ale łatwo rozpoznawalną markę, dzięki której są w stanie stworzyć lojalność swoich klientów.

Kilka lat temu to właśnie typowe sklepy offline posiadały przewagę nad internetem w tworzeniu indywidualnego podejścia do klienta. Dzisiaj natomiast ze względu na technologię, do której mamy dostęp, obserwujemy zmianę na rzecz sklepów internetowych które to właśnie tworzą coraz ciekawsze i bogatsze w doświadczenia rozwiązania.

Wyzwania

Pomimo wielu superlatyw, wertykalnie zintegrowane firmy muszą sprostać wielu wyzwaniom. Sam model biznesowy, który wydaje się dość atrakcyjny, w praktyce jest trudny i skomplikowany. Firmy typu One Dollar Shave Club czy J. Hilburn to przykłady na których warto się wzorować. W praktyce lista firm które chciały znaleźć się w ich gronie, a nie zdołały osiągnąć sukcesu jest prawdopodobnie dość długa! Dlaczego?

Po pierwsze, tego rodzaju firmy są trudne do skalowania. Po drugie, design produktu jest często trudniejszy niż jego sprzedaż.Dlatego też bardzo ważne jest, aby w zespole był ktoś kto jest w stanie dotrzeć do zamierzonej grupy docelowej. Proszę zwrócić uwagę, że produkt końcowy nie jest masowym przedsięwzięciem, ale starannie dopasowanym do grupy docelowej artykułem. Po trzecie, współpracując z fabryką/producentem, firmy te bardzo często muszą zamówić znaczną część podproduktów. Zamrożony kapitał dla tak małych firm, to dość duże ryzyko utraty płynności, dlatego też w większości przypadków potrzebują one dużego wkładu ze strony inwestorów.

Wszystkie wyżej wymienione wyzwania mają jednak swoje plusy. Jednym z nich jest bariera dla konkurencji. W przypadku sukcesu, inne firmy nie są w stanie tak łatwo i szybko skopiować danego konceptu.

Sklepów internetowych, które opierają swój model biznesowy na bezpośredniej sprzedaży własnych wyrobów do klientów jest nadal stosunkowo niewiele. Większość z nich istnieje w branży jubilerskiej, odzieżowej. Obserwując jednak rynek, myślę w najbliższym czasie z pewnością będziemy mieli okazję usłyszeć o coraz to nowych markach, które oferują unikalny, wysoko-jakościowy produkt w przystępnej cenie.

Karolina Kukielka

Przed założeniem Evencki w 2012, Karolina pracowała w bankowości zajmując się rynkami kapitałowymi w Dresdner Kleinwort we Frankfurcie i w Nowym Jorku. Jest absolwentem Copenhagen Business School kierunku Applied Economics & Finance. Obecnie mieszka w Berlinie, gdzie prowadzi swoją firmę.