Finalnie do oceny przystąpiło 109 zespołów, spośród których wytypowano TOP10 projektów:
- Mama teraz pracuje – Zuzanna Moskała
- COVID Genomics – Piotr Grzegorczyk
- FreeCLASS – Olga Wronska
- Pomocny Sąsiad/ Helpful Neighbour – Tomek Malski
- EpidemicApp – Maciej Teska
- Quarantify – Mateusz Janowski
- Zakupy SMS dla seniora / SMS Shopping for a Senior – Bartosz Rydziński
- IBLW – Internetowa Baza Lekarzy Wolontariuszy. (Database of Volonteer Online Doctors) – Konrad Strojny
- Medy – be rewarded for prevention – Michał Gaszewski
- Detecting Covid-19 on X-rays with deep learning – Jacek Stańdo
Uczestnicy, mogli nie tylko stworzyć rozwiązania do walki ze skutkami rozprzestrzeniającego się koronawirusa, ale także wygrać nagrody o łącznej wartości 100 000 zł ufundowanych przez Kancelarię Prezesa Rady Ministrów oraz o nagrody partnerów.
– Co może zrobić ponad 1800 mózgów z 13 stref czasowych w kilka dni? Wymyśla 109 pomysłów na walkę z wirusem i zhakowanie kryzysu. Ten kolektyw pokazał potęgę jedności w czasach globalnego zagrożenia i wyzwań, przez które przechodzimy – mówi Dmitrij Żatuchin, organizator wydarzenia, współzałożyciel SoDA Polska, CEO DO OK.
Zwycięzcy
Zwycięzcą w kategorii „edukacja” został zespół FreeClass z platformą wsparcia edukacyjnego online. Ich projekt łączy różne szczeble kształcenia, dedykowane dla uczniów szkół podstawowych i liceów oraz nauczycieli i rodziców.
W kategorii „fakty i dane” zwyciężył projekt Covid Genomics, którego celem jest wsparcie jednostek służby zdrowia i rządów w przewidywaniu mutacji wirusa. Rozwiązanie pomaga opracować skuteczne szczepionki za pomocą analizy genomu przez modelowanie matematyczne i uczenie maszynowe.
Trzecią kategorią była „izolacja”, w której zwyciężył projekt Mama teraz pracuje – autorzy stworzyli aplikację z kompleksową ofertą zajęć pozalekcyjnych, łączącą edukatorów i rodziców. Jej celem jest pomoc w utrzymaniu aktywności dzieci, uwalniając jednocześnie czas opiekunów.
Ocena i zasady
Na ocenę projektów składały się: nota komitetu, poziom ważności i istotności w odniesieniu do rozwiązanego problemu, skalowalność i wydajność wdrożenia oraz skala zastosowania rozwiązania w odniesieniu do społeczeństwa.
Uczestników wspierało blisko 100 mentorów m.in. z Finlandii, Estonii, Stanów Zjednoczonych, Łotwy, Szwajcarii, Polski czy Niemiec. Swoją wiedzą podzielili się eksperci z zakresu programowania, budowania architektury informacji i aplikacji, psychologii, wirusologii, oraz osoby związane z projektowaniem interakcji, bezpieczeństwem danych i nauki. Wśród mentorów znaleźli się także konsultanci medyczni, prawnicy, edukatorzy i analitycy.
Organizator zadbał o wirtualne miejsce spotkań, jakim był Slack, popularna w środowisku programistycznym platforma do komunikacji. W trakcie wydarzenia, uczestnicy mieli również unikalną możliwość wzięcia udziału w webinarach i szkoleniach specjalnie stworzonych na potrzeby HackCrisis: Tech for Good m. in. z przedstawicielami służby zdrowia, władz lokalnych i ekspertami prawnymi. Na koniec zespoły miały sesję szkoleniową z prowadzenia prezentacji pod okiem Gleba Maltseva, międzynarodowego trenera wystąpień publicznych.
O wydarzeniu
HackCrisis: Tech for Good zostało powołane do życia w DO OK jako jedno z pierwszych tego typu wydarzeń na świecie, w formie hackathonu do walki z pandemią koronawirusa w celu realizacji projektów pro publico bono na licencji open source. Podobne wydarzenia mają miejsce m.in. w Estonii, na Łotwie, Ukrainie, Litwie, Finlandii, w Niemczech, Kanadzie czy UK, a kolejne kraje dołączają do tego globalnego ruchu.