Nowy program „Create Here!” dla młodzieży z regionów dotkniętych wojną zdobyć wiedzę, rozwijać swoje pomysły i uzyskać granty na start w biznesie. To nie zwykła szkoła, nie akcelerator, to platforma startowa.
– Zaczynamy wcześniej, zanim młodzi ludzie w ogóle zaczną postrzegać siebie jako przedsiębiorców. Skupiamy się nie tylko na umiejętnościach biznesowych, ale także na pewności siebie, kontaktach i działaniu. Pracujemy z nastolatkami i młodymi dorosłymi ze społeczności pierwszej linii i małych miast – tymi, którzy rzadko mają dostęp do sieci, mentoringu lub finansowania. Dzięki cyfrowej nauce, praktycznym projektom i bezpośredniemu mentoringowi pomagamy im uruchomić ich pierwszą inicjatywę, niezależnie od tego, czy jest to startup, lokalny projekt czy ścieżka kariery – mówi nam Tetiana Oleynikova, współzałożycielka i CEO uBoost.
Przedsiębiorczość w czasie wojny
Ukraina, dotknięta wojną i emigracją młodych talentów, zmaga się z poważnymi wyzwaniami demograficznymi i gospodarczymi. Według prognoz Instytutu Demografii i Problemów Jakości Życia Narodowej Akademii Nauki Ukrainy, populacja kraju może spaść do 2051 roku do 25 milionów osób (z ok 34,5 mln w 2025 roku).
– Wojna sprawiła, że młodzi ukraińscy przedsiębiorcy stali się bardziej odporni, zorientowani na cel i działanie. W przeciwieństwie do swoich rówieśników z Zachodu, nie postrzegają oni już przedsiębiorczości jako zwykłej ścieżki kariery – to sposób na przetrwanie i odbudowę – podsumowuje Tetiana Oleynikova, współzałożycielka i CEO uBoost.
Kluczowe zmiany, które zaobserwował uBoost: (dane UNICEF, lipiec 2024 r.):
- Wyższa tolerancja ryzyka: przy 75% małych firm wstrzymujących działalność na początku 2022 r. i ciągłej niestabilności, młodzi założyciele rozumieją, że niepewność jest nową normą. Działają szybciej, szybko się zmieniają i podejmują skalkulowane ryzyko.
- Dążenie do wywierania wpływu: w sytuacji, gdy prawie 40% ukraińskiej młodzieży zostało przesiedlonych, a bezrobocie wśród młodzieży wzrosło z 19,1% (2021 r.) do znacznie wyższego poziomu obecnie, wiele startupów koncentruje się na rozwiązywaniu pilnych lokalnych problemów – zatrudnienia, edukacji i odbudowy.
- Ograniczony dostęp do rynku globalnego: chociaż ambicje są wysokie, przebicie się na rynki międzynarodowe pozostaje trudne. Przy 22% młodych Ukraińców wyrażających obawy o swój stan psychiczny i niestabilną gospodarkę, założyciele napotykają bariery w skalowaniu na skalę globalną.
W obliczu tej sytuacji kluczowe staje się wspieranie młodych ludzi w zdobywaniu umiejętności i rozwijaniu przedsiębiorczości. W odpowiedzi na te wyzwania powstał uBoost – startup, który zapewnia edukację z zakresu biznesu i umożliwia rozwój innowacyjnych projektów. Platforma wykorzystuje skalowalne narzędzia edukacyjne i mentoring, aby budować nową generację ukraińskich przedsiębiorców.
Program „Create Here!” – szansa na start w biznesie
Dzięki wsparciu Fundacji Razom, uBoost uruchomił bezpłatny program edukacyjny „Create Here!”, skierowany do młodzieży z regionów frontowych i małych miejscowości. Program obejmuje trzy miesiące intensywnych szkoleń online, mentoring oraz możliwość zdobycia grantów na start w biznesie.
W projekcie uczestniczy 350 młodych osób w wieku 16-23 lat. Najlepsi uczestnicy wezmą udział w finale w Kijowie, a 2-3 z nich otrzyma dofinansowanie do 1500 USD na realizację swoich pomysłów. W programie jako mentorzy i wykładowcy udział biorą eksperci z Kyivstar, Grammarly, eventmate i innych firm.
uBoost – praktyczna edukacja zamiast teorii
uBoost stawia na praktyczne podejście do nauki. Platforma edukacyjna działa na systemie LMS, który pozwala na elastyczną naukę niezależnie od lokalizacji. Uczestnicy mogą korzystać z kursów nawet na smartfonach, co jest istotne w regionach dotkniętych wojną.
Mentoring stanowi kluczowy element programu. Zaangażowanie doświadczonych menedżerów i przedsiębiorców pozwala skrócić drogę od pomysłu do realizacji projektu. Absolwenci programu już odbywają staże w firmach partnerskich i rozpoczynają własne inicjatywy biznesowe.
– Najpierw budujemy silne fundamenty dla naszych uczestników. Następnie wchodzimy na rynek globalny – krok po kroku – wyjaśnia Tetiana Oleynikova, współzałożycielka i CEO uBoost.
A młodzież jest spragniona niezależności i posiadania własnego biznesu. Tak przynajmniej wynika z publikowanych przez uBoost badań – 73% młodych Ukraińców chce pracować na własny rachunek lub założyć własną firmę, podczas gdy tylko 19% rozważa tradycyjne zatrudnienie jako opcję kariery.