Przewodnik po polskich platformach crowdfundingowych. Którą wybrać dla swojego projektu?

Dodane:

Bartosz Filip Malinowski Bartosz Filip Malinowski

Udostępnij:

Często słyszymy pytanie, która platforma crowdfundingowa będzie najlepsza pod kątem danego projektu. Jaki model wybrać oraz jaką specjalizację tematyczną? Postanowiliśmy odpowiedzieć krótkim przewodnikiem po dostępnych na polskim rynku możliwościach finansowania społecznościowego.

Rodzaje platform podzieliliśmy wg tego, co można na nich finansować:

1. Uniwersalne (różne kategorie)

Czyli w praktyce polskie odpowiedniki Kickstartera i Indiegogo. Platformy, które dysponują bogatym wyborem kategorii i rodzajów projektów. Wszystkie z nich wykorzystują crowdfunding w modelu opartym na nagrodach.

Wspieram.to

Model: oparty na nagrodach

Preferowane typy projektów: różne kategorie

Prowizje: 11% (8,5% platforma + 2,5% system płatności) – wyłącznie od zrealizowanych projektów

Statystyki:

  • suma zebranych na platformie pieniędzy – 13 mln zł,

  • średnia kwota wsparcia na kampanię – 85 zł,

  • średnia ilość wspierających – około 143,

  • najwyższy zrealizowany projekt – 854 675 zł.

Obok Polak Potrafi chyba najbardziej rozpoznawalna i popularna platforma crowdfundingowa na polskim rynku. Powstała cztery lata temu w Szczecinie. Od roku jest częścią Grupy Crowdfunding Polska (zrzeszającej m.in. Fans4Club i Patronite). Oferuje szereg dostępnych kategorii od technologii, przez modę i cosplay aż po wydarzenia i inicjatywy. Oprócz samej możliwości prowadzenia kampanii, platforma oferuje pomoc merytoryczną i techniczną w trakcie jej trwania.

Wspieram.to stawia także duży nacisk na edukację twórców i wspierających, a także wykorzystuje crowdsourcing w formie tzw. Platformy Pomysłów za pośrednictwem której można nadsyłac pomysły służące udoskonalaniu usług Wspieram.to.

Założenie projektu jest darmowe, platforma wykorzystuje model “wszystko albo nic”, czyli nie zebranie deklarowanej kwoty oznacza automatyczny zwrot pieniędzy wspierającym.

Polak Potrafi

Model: oparty na nagrodach

Preferowane typy projektów: różne kategorie

Prowizje: 9,9% (7,4% platforma + 2,5% system płatności) – wyłącznie od zrealizowanych projektów

Statystyki:

  • suma zebranych na platformie pieniędzy – 16 mln zł,
  • liczba uruchomionych w historii projektów – 2874,
  • liczba wspierających – 174 tysiące,
  • najwyższy zrealizowany projekt – 385 615 zł.

Platforma założona  w 2011 roku przez absolwentów Politechniki Poznańskiej. Oferuje szereg kategorii (związane m.in z kulturą, sztuka, technologiami, mogą wydarzeniami itd.), z wyłączeniem projektów charytatywnych, aczkolwiek to nie wyklucza tworzenia projektów non-profit bądź open-source. Założenie i prowadzenie projektu jest w pełni darmowe. Podobnie jak Wspieram.to, Polak Potrafi wykorzystuje model “wszystko albo nic”.

Odpal Projekt

Model: oparty na nagrodach

Preferowane typy projektów: różne kategorie

Prowizje:

  • w modelu “wszystko albo nic” – 4,9%,
  • w modelu “bierzesz ile zbierzesz” – 6,9%,
  • prowizje systemów płatności – maksymalnie 2,5%.

Należąca do Beesfund S.A. platforma w modelu opartym na nagrodach. Podobnie jak poprzednie oferuje szereg kategorii do wyboru. Natomiast jej największym wyróżnikiem jest możliwość wybrania modelu “bierzesz ile zbierzesz” (tzw. flexible funding). Co to oznacza? Że bez względu na wysokość otrzymanego wsparcia, zebrane w trakcie kampanii fundusze trafiają do projektodawcy. Nie zwalnia to oczywiście z obowiązku przygotowania świadczeń zwrotnych w postaci nagród. Podobnie jak w przypadku poprzednich platform założenie projektu jest darmowe.

Wspólny projekt

Model: oparty na nagrodach

Preferowane typy projektów: różne kategorie

Prowizje: 7% + opłata manipulacyjna systemu płatności 2,5%.

Należąca do spółki Generis Capital platforma w modelu nagrodowym. Nie oferuje modelu “bierzesz ile zbierzesz”, ale twórcy platformy wykorzystali inne ciekawe rozwiązanie. Minimalna kwota pozwalająca na zamknięcie projektu to 80%. W przypadku, w którym projektodawca ją przekroczy, ale nie uda mu się zebrać całości planowanych funduszy, może zobowiązać się do realizacji projektu w formie nie różniącej się od tej prezentowanej na platformie. Sytuacja ta nie dotyczy oczywiście projektów, które osiągnęły bądź przekroczyły 100% zakładanego celu.

2. Kultura

Wspieram Kulturę

Model: oparty na nagrodach

Preferowane typy projektów: związane z kulturą i sztuką

Prowizje: 11% (od zrealizowanych projektów)

Statystyki:

  • suma zebranych na platformie pieniędzy – 1 621 234 zł,
  • liczba uruchomionych w historii projektów – 671,
  • liczba wspierających – 13 tysięcy.

Założona w 2012 roku przez fundację EGER platforma, której celem jest wspieranie finansowe twórców, a także budowa więzi między światem kultury a społeczeństwem. Działa w modelu opartym na nagrodach. Projekty podzielone są na 15 szczegółowych kategorii związanych z różnymi przejawami życia kulturalnego. Oprócz zwykłych wspierających na platformie funkcjonują tzw. patroni. Są to osoby i instytucje związane z kulturą o określonym dorobku i autorytecie. Mogą oni samodzielnie bądź na prośbę projektodawcy objąć określoną kampanię swoja opieką. Mechanizm ten ma głównie na celu zwiększenie wiarygodności i szans na zrealizowanie projektu, a także umożliwiać dialog w ramach środowiska. Wspieram Kulturę wykorzystuje model “wszystko albo nic”.

Patronite

Model: oparty na nagrodach, subskrypcyjny (patronacki)

Preferowane typy projektów: wspieranie działalności twórczej

Prowizje: 5%

Polski odpowiednik Patreon – platformy umożliwiającej wspieranie twórców w modelu subskrypcyjnym. W zamian za comiesięczne wsparcie finansowe społeczność platformy ma dostęp do przedpremierowych materiałów projektodawców, możliwość spotkania się z nimi osobiście i wielu innych goodies. Z pewnością dla większości platforma kojarzy się głównie z osobą i sukcesem Krzysztofa Gonciarza, jednak oprócz popularnych youtuberów na Patronite możemy także regularnie wspierać sportowców bądź NGO’sy.

Megatotal

Model: donacyjny i oparty na nagrodach

Preferowane typy projektów: związane z muzyką

Statystyki: liczba finansowanych projektów wydawniczych – 112.

Powstała w 2007 roku społecznościowa wytwórnia muzyczna. Skupia się głównie na projektach związanych z tą dziedziną sztuki – wydawaniem płyt, organizacją koncertów bądź produkcją teledysków. Jednak od pewnego czasu za pośrednictwem Megatotal można także realizować projekty związane z literaturą, organizacją wydarzeń kulturalnych bądź produkcją oprogramowania. Serwis działa na zasadzie głosowania – społeczność w zamian za określone nagrody (nie są obowiązkowe) wspiera określony projekt specjalną elektroniczną walutą. Po osiągnięciu założonego celu środki są dzielone pół na pół między projektodawcę a wspierających (proporcja podziału między wspierającymi zależy od wielkości wsparcia).

3. Sport

Fans4Club

Model: oparty na nagrodach

Preferowane typy projektów: wspieranie działalności klubów sportowych

Prowizje: 5% + koszty operatorów płatności.

Platforma, która pokazuje, że kibice rzeczywiście mogą być dwunastym zawodnikiem. Jej celem jest finansowanie projektów tworzonych przez kluby sportowe. Podobnie jak w modelu klasycznym wspierający otrzymują nagrody, choć w przypadku społeczności F4C wydaje nam się, że bardzo często możliwość pomocy swoim ulubieńcom stanowi wystarczająca gratyfikację. Ich cel może być różny – od przygotowania odpowiedniej oprawy meczowej, przez organizację wydarzeń, aż po utrzymanie płynności finansowej klubu. Z serwisu korzystały już takie sportowe marki jak Wisła Kraków, Lech Poznań, Skra Bełchatów czy Lechia Gdańsk.

Stwórz Mistrza

Model: głównie donacyjny

Preferowane typy projektów: wspieranie działalności sportowców

Prowizje: maksymalnie 12,5% (ustalane indywidualnie z projektodawcami)

Statystyki: suma zebranych na platformie pieniędzy – 117.590 zł

Platforma o rysie charytatywnym, która umożliwia wspieranie nie tylko klubów, ale także indywidualnych sportowców. Podobnie jak w przypadku Fans4Club cele mogą być różne, np. pomoc w wyjeździe na zawody, zakup potrzebnego sprzętu bądź organizacja wydarzeń.

4. Inicjatywy obywatelskie i społeczne

Mintu.Me

Model: oparty na nagrodach

Preferowane typy projektów: produkty i usługi ekologiczne, promujące świadome wybory konsumenckie, zdrowy styl życia oraz etyczny i odpowiedzialny biznes

Prowizje: 7,5% (od zrealizowanych projektów) + opłata systemu płatności – 2,5%.

Podobnie jak w przypadku platformy Wspólny Projekt dolną granicą sukcesu kampanii jest próg 80% – wówczas projektodawca może zobowiązać się do zrealizowania projektu w niezmienionej formie i przekazania nagród. W przeciwnym razie wszystkie fundusze wracają z powrotem do wspierających.

Fundujesz.pl

Model: donacyjny i oparty na nagrodach

Preferowane typy projektów: inicjatywy społeczne i obywatelskie

Prowizje: 8% od zrealizowanego projektu.

Istniejąca od 2014 platforma, która określa się jako “Pierwszy w Polsce Portal Finansowania Społecznościowego dedykowanego dla trzeciego sektora”. Można realizować na niej projekty w ramach kategorii takich jak m.in.:

  • Działaj Lokalnie
  • Edukacja
  • Kultura i Sztuka
  • Hobby
  • Społeczność

5. Dobroczynność

Siepomaga

Model: donacyjny

Preferowane typy projektów: charytatywne

Prowizje: platforma nie pobiera prowizji od wpłat, jednak niewielka część z nich stanowi darowiznę na rzecz fundacji Siepomaga. Szczegółowe informacje na ten temat znajdziecie tutaj.

Statystyki:

  • suma zebranych na platformie pieniędzy – 124 mln zł,
  • liczba zarejestrowanych użytkowników – 754 tysiące.

Największy tego typu serwis w Polsce należący do spółki Siepomaga. Platforma umożliwia finansowanie organizacji, jak i osób prywatnych (cele personalne).

Pomagamy.im

Model: donacyjny

Preferowane typy projektów: charytatywne

Prowizje: 3,5% + opłaty manipulacyjne obsługiwanych systemów płatności – 2,5%.

Statystyki:

  • suma zebranych na platformie pieniędzy – 1 226 023 zł,
  • najwyższy zrealizowany projekt – 95 761 zł.

Młodsze rodzeństwo Wspieram.to skupione wyłącznie na projektach fundraisingowych. Jakakolwiek wpłata na rzecz projektu jest równoznaczna z zakończeniem go sukcesem.

Do>More

Model: donacyjny

Preferowane typy projektów: charytatywne

Prowizje: 5% + opłaty systemu płatności – około 2,4%

Platforma założona w 2009 roku. Kierowana jest wyłącznie do organizacji, użytkownicy indywidualni nie mogą prowadzić zbiórek z pomocą platformy.

Zrzutka.pl

Model: donacyjny

Preferowane typy projektów: zrzutki prywatne, cele osobiste

Prowizje: brak

Statystyki:

  • suma zebranych na platformie pieniędzy – 13 611 160 zł,
  • liczba zarejestrowanych użytkowników – 41 tysięcy.

Platforma umożliwiająca zakładanie projektów przez osoby prywatne, jak i organizacje. Co prawda, można zbierać na niej środki na cele inne niż charytatywne, to jednak projekty o charakterze charytatywnym zdecydowanie dominują na Zrzutce.

Zrzutka.pl działa w modelu freemium – platforma nie pobiera prowizji od dokonywanych płatności, jednak oferuje szereg dodatkowych funkcji płatnych. Więcej o dowiecie się z naszego tekstu o Zrzutce.

6. Nauka

ScienceShip

Model: donacyjny i oparty na nagrodach

Preferowane typy projektów: naukowe

Prowizje: 6% od zrealizowanych projektów

Najmłodsza na liście, bo założona w 2016 roku platforma skupiona na finansowaniu projektów naukowych i badawczych. Oprócz klasycznych kampanii crowdfundingowych na platformie można także realizować wyzwania w formie konkursów i inicjatyw związanych z nauką bądź jej popularyzacją.

ScienceShip oferuje szereg dodatkowych usług płatnych. Również organizacja konkursów wiąże się z uiszczeniem opłaty – więcej informacji na ten temat znajdziecie tutaj.

7. Udziały w spółce

Czyli platformy wykorzystujące crowdfunding w modelu udziałowym (equity crowdfunding).W tym modelu wspierający stają się inwestorami – dokonują zakupu udziałów bądź akcji w spółce prowadzącej emisję na dedykowanej do tego platformie. Więcej dowiecie się z opublikowanej w naszym serwisie serii poświęconej temu modelowi.

Beesfund

Model: udziałowy

Preferowane typy projektów: inwestycyjne (zakup udziałów w spółce)

Prowizje:

  • 6,9% + VAT,
  • opłaty systemów płatności – około 2%.

Jeden z prekursorów equity crowdfundingu na polskim rynku. Maksymalny oferowany na platformie cel finansowy to 100 tysięcy euro (górny próg określony prawnie, do którego nie ma wymogu przygotowania prospektu emisyjnego). Oprócz możliwości prowadzenia emisji, Beesfund oferuje także płatne usługi dodatkowe takie jak:

  • założenie spółki akcyjnej,
  • przygotowanie dokumentów sprzedaży akcji,
  • przygotowanie finansowe i marketingowe prospektu,
  • obsługa prawna po udanej emisji,
  • obsługa wysyłki akcji.

Użytkownicy Beesfund mogą dokonywać płatności z wykorzystaniem Bitcoinów. Nie zrealizowanie celu finansowego nie wiąże się z porażką projektu (model “bierzesz ile zbierzesz”).

Find Funds

Model: udziałowy

Preferowane typy projektów: inwestycyjne (zakup udziałów w spółce)

Prowizje: 5% zebranego w ramach kampanii finansowania

Młodsza i szybko rozwijająca się konkurencja Beesfund. Umożliwia wskazanie celu finansowego w postaci widełek, co chroni spółki przed nie zgromadzeniem sztywno wskazanej wysokości kapitału.

Crowdangels

Model: udziałowy

Preferowane typy projektów: inwestycyjne (zakup udziałów w spółce)

Prowizje: 6% + VAT.

Założenie kampanii na Crowdangels kosztuje 999 zł (obecnie trwa bezterminowa promocja – rozpoczęcie kampani jest darmowe). Oprócz prowadzenia emisji platforma oferuje też szereg płatnych usług dodatkowych, w tym m.in.

  • doradztwo informatyczne,
  • projektowanie serwisów internetowych oraz stron,
  • pisanie biznesplanów,
  • pisanie projekcji finansowych,
  • tworzenie teaserów inwestycyjnych,
  • usługi marketingowe,
  • filmy promocyjne.

Projekt na platformie jest uznany za zakończony w momencie zrealizowania celu finansowego, jednak przewidziana jest sytuacja, w której po osiągnięciu 100% celu jest możliwe kontynuowanie emisji na wniosek projektodawcy (tzw. overfunding).

8. Nieruchomości

Crowdfunding w nieruchomości (real-estate crowdfunding) jest stosunkowo młodą odmianą finansowania społecznościowego. Polega na zakupie udziałów w spółkach realizujących inwestycje deweloperskie, zakup gruntów bądź zakup i wynajem lokali mieszkaniowych. Charakteryzuje się stosunkowo niskim progiem wejścia, otwierając możliwość inwestycji w nieruchomości osobom, które wcześniej nie posiadały wystarczających środków. Obecnie w Polsce funkcjonuje jedna platforma specjalizująca się w tej formie crowdfundingu.

ShareVestors

Model: udziałowy

Preferowane typy projektów: inwestycje w nieruchomości

Prowizje: uzależnione od celu finansowego zrealizowanej inwestycji.

Platforma umożliwia trzy rodzaje inwestycji:

  • deweloperskie,
  • w grunty,
  • rentierskie.

Jak do tej pory na platformie zrealizowano trzy projekty, które zebrały łącznie 1 439 740 zł.

Jeżeli interesuje Cię ta tematyka, śledź nasz fanpage i bloga WeTheCrowd.