Przychodzi lekarz do pacjenta – Jak działa medyczny benefit pracowniczy dla kobiet?

Dodane:

Kasia Krogulec Kasia Krogulec

Przychodzi lekarz do pacjenta – Jak działa medyczny benefit pracowniczy dla kobiet?

Udostępnij:

– Sophia Health to startup FemTech z obszaru wellbeing/HR, który oferuje nowoczesne rozwiązania w dziedzinie zdrowia kobiet. Powstał, aby zaspokoić potrzebę atrakcyjnych benefitów pracowniczych na rynku. Czasy kart Multisport już minęły. Kobiety poszukują teraz pomocy i wsparcia w zakresie dbania o swoje zdrowie, ponieważ czują się nie zaopiekowane i bezradne. Nasza innowacja polega na wykorzystaniu potencjału pracodawców w trosce o zdrowie kobiet – mówi Kasia Wierzbowska, co-founderka Sophia Health.

Czym zajmuje się Sophia Health?

Kasia Wierzbowska: Jest to FemTech, startup pozytywnego wpływu, który działa w obszarze zdrowia kobiecego, w segmencie B2B. Daje firmom możliwość zadbania o zdrowie kobiet, a przy okazji zyskania wizerunku troskliwego pracodawcy. Oferujemy firmom sesje edukacyjne na temat zdrowia w formie webinarów, prowadzonych przez renomowanych lekarzy i ekspertów medycznych. W duchu inkluzywności, nie pozostawiamy bez opieki także i mężczyzn, których zdrowiem również się zajmujemy. 

Wspieramy w realizacji badań kontrolnych i rocznych przeglądów zdrowotnych. Doradzamy, jakie badania wykonać, i wysyłamy pielęgniarkę do firmy, aby przeprowadzić badania laboratoryjne. Wysyłamy również dermatologa, aby przeprowadził badanie znamion w celu profilaktyki raka skóry, lub innych lekarzy do przesiewowych badań zdrowotnych w miejscu pracy. Naszym celem jest zapewnienie wygody, szybkości i wczesnego wykrywania problemów zdrowotnych w celu ich skutecznego rozwiązania.

Wiele kobiet zgłasza trudności z dostępem do kompetentnych lekarzy, w szczególności  ginekologów, oraz napotyka trudności w diagnozowaniu i rozwiązywaniu problemów zdrowotnych. Dlatego nawiązaliśmy partnerską współpracę z jedną z klinik zdrowia kobiecego w Warszawie i wspólnie opracowujemy innowacyjną ścieżkę doświadczeń pacjenta, aby usprawnić i przyspieszyć konsultacje i diagnozy. Wkrótce, w ramach Sophia Health, będziemy także oferować wizyty online. Tu jest przestrzeń innowacji technologicznych – pracujemy nad usprawnieniem i automatyzacją procesu wywiadu medycznego, a także zwiększeniem precyzji diagnoz.

Nasze spojrzenie na rynek wynika z trzech perspektyw. Po pierwsze, z perspektywy kobiet i ich zdrowia. Statystyki wskazują, że 85% kobiet zmaga się aż z 4 wyzwaniami związanymi ze zdrowiem kobiecym, wynikającymi z fizjologii: bolesne miesiączki, uciążliwa menopauza, a także choroby, takie jak np: endometrioza czy PCOS. Ze względu na tabu wokół tych tematów, często pozostają one nierozpoznane, źle leczone lub diagnozowane zbyt późno, co może prowadzić do depresji, bezpłodności, osteoporozy lub raka.

Druga perspektywa, to perspektywa pracodawców, którzy borykają się obecnie z rekrutacją i retencją talentów. Mamy do czynienia z najniższym w historii Polski i najniższym w Europie bezrobociem. Na rynek wchodzi pokolenie Z – firmy mają duże wyzwanie z pozyskaniem pracowników i utrzymaniem ich. Benefity, które oferują, już dawno nie przystają do rzeczywistości. “Owocowe piątki”, karty na siłownie i bony zniżkowe na zakupy – nie motywują do pracy. 

Obecnie wiele mówi się o różnorodności, równości szans, równouprawnieniu płci i inkluzywności, a poza tym wchodzą różne standardy raportowania niefinansowego; perspektywa ESG – i w tych aspektach również mieści się działanie Sophia Health.To nasza trzecia perspektywa rynkowa. 

Jakie są jeszcze powody najczęstszych absencji kobiet w pracy?

Z danych pochodzących z ZUS-u wynika, że w Polsce kobiety biorą przeciętnie o 20% więcej dni wolnego niż mężczyźni. W świecie nawet jeszcze więcej, bo czasem do 40%. Na ten absentyzm wpływają zwolnienia z powodu ciąży i dolegliwości z nimi związanych, jak również branie wolnego przez matki w przypadku chorób ich dzieci. Poza nieobecnościami z powodu ciąży i macierzyństwa, 15% kobiet raportuje absentyzm podczas menstruacji, a 60% kobiet cierpiących na endometriozę (a dotyczy to aż 15% kobiet) twierdzi, że z powodu bólu opuszcza dni pracy, 30% kobiet skarży się na duże dolegliwości menopauzy, a są jeszcze inne dolegliwości, takie jak np. PCOS, czy zaburzenia płodności i inne. 

Jednak tylko 20% kobiet informuje pracodawcę o przyczynie swojej nieobecności, często z powodu braku zrozumienia i wstydu związanego z „kobiecymi dolegliwościami”. Często też używają innych schorzeń, bardziej akceptowanych społecznie, takich jak migrena czy bóle pleców, aby opisać swoje problemy zdrowotne.

Jak traktowane są choroby kobiece przez pracodawców?

Choroby kobiece są ogólnie rzecz biorąc marginalizowane przez polskich pracodawców. Nie mówi się o nich. Nie wypada. Temat ten jest w dużej mierze tabu. Jednak na Zachodzie, zwłaszcza w Wielkiej Brytanii i USA, zauważa się ogromne zmiany w podejściu do tego problemu. Wielu pracodawców dostrzega, że mogą troszczyć się o zdrowie swoich pracownic, co przekłada się na ich lepsze samopoczucie, a więc mniejszą absencję, a w konsekwencji  większą produktywność, a zatem korzyści finansowe dla firm. Firmy wprowadzają programy wsparcia zdrowia kobiecego, takie jak na przykład urlopy menstruacyjne, opieka  menopauzalna, a także pomoc w obszarze  płodności czy w chorobach kobiecych (endometrioza).

Menopauza często jest źle postrzegana i kojarzona ze starszymi kobietami, ale nie jest to obraz prawdziwy. Menopauza zaczyna się teraz wcześniej niż kiedyś, już po 40-tce a ma bardzo wiele niespecyficznych objawów. Oprócz uderzeń gorąca, obejmuje drażliwość, bezsenność, zaburzenia pamięci, nocne poty, bóle głowy i bóle mięśniowe, stany depresyjne i wahania nastroju. Ten temat dotyczy lub będzie dotyczyć połowy wszystkich pracowników i nie można go ignorować. Na świecie, na rynku pracy, jest obecnie aż miliard kobiet, które przechodzą przez peri- i menopauzę. Tego nie można bagatelizować – to gigantyczna grupa społeczna! Po przejściu przez ten trudny okres, kobiety często odczuwają wzrost energii i stają się wartościowymi pracownicami, zdolnymi do skutecznego zarządzania zespołami. 

Pracodawcy powinni mieć świadomość tych kwestii, aby wspierać kobiety, oferując im wiedzę i edukację, elastyczne warunki pracy, dostosowanie fizycznych przestrzeni pracy (przestrzenie relaksu, wentylacja i klimatyzacja) wsparcie eksperckie w zakresie zdrowia fizycznego i psychicznego ułatwiające łagodniejsze przejście przez fazę peri- i menopauzy. 

Edukacja zdrowotna powinna być również skierowana do współpracowników, aby zrozumieli, jak menopauza wpływa na życie i zdrowie kobiet, koleżanek z pracy, ale też żon i partnerek, oraz jak mogą im pomóc i wspierać je w tym okresie. 

W jaki sposób zarabiacie i kto jest Waszym klientem?

Nasz model biznesowy to B2B i B2B2C. Naszymi pośrednimi klientami są duże i średnie firmy, które wykupują firmowy abonament za dostęp do serii webinarów. I czasem sponsorują pakiety badań. Bezpośrednio naszą grupą docelową są kobiety, które z tych webinarów korzystają, mogą także dokupić niektóre badania oraz skorzystać z telekonsultacji z lekarzem z partnerskiej kliniki ginekologicznej 

Czy kierujecie swoją ofertę głównie do firm, gdzie większość stanowią kobiety?

Nie skupiamy się wyłącznie na firmach, gdzie większość pracowników stanowią kobiety. Naszą ofertę kierujemy do wszystkich firm, które pragną zadbać o zdrowie kobiet oraz ogólne zdrowie fizyczne pracowników. Niezależnie od tego, czy w danym przedsiębiorstwie zatrudnienie kobiet jest większe czy mniejsze, ważny jest dla nas ich dobrostan i angażowanie się w ich potrzeby. Dostarczamy atrakcyjne udogodnienia i korzyści dla pracowników, co sprawia, że firmy stają się bardziej pożądanymi pracodawcami.

Ponadto, nie zapominamy o edukacji mężczyzn. Nasza oferta obejmuje zarówno edukację na temat zdrowia kobiecego, jak i wykłady dotyczące ogólnego zdrowia i profilaktyki, w tym również adresowane do mężczyzn.

Jesteśmy na rynku od kilku miesięcy i przeprowadzamy testowe wdrożenia. Firmy korzystają z naszych usług, zamawiając realizację kilku webinarów na początek. Współpracujemy już z następującymi firmami: Veolia, EGIS, IKEA, COI i Orange

W naszych sesjach edukacyjnych wzięło już udział przeszło 3 000 osób. 

Mamy bardzo pozytywny feedback po pierwszych wdrożeniach, firmy chcą kontynuować współpracę. Pozyskujemy kolejnych klientów. 

Z jakimi kosztami musi liczyć się pracodawca, jeśli chce skorzystać z Waszych usług?

Oferujemy różne opcje rozliczeń dla pracodawców zainteresowanych skorzystaniem z naszych usług. Mogą płacić bezpośrednio za webinary lub wybrać pakiety, które zawierają dodatkowe usługi. Koszt pakietu zależy od ilości i zakresu usług, zaczynając od kilku tysięcy złotych do kilkunastu tysięcy. Istnieją również różne modele rozliczeń dla badań diagnostycznych. Pracodawcy mogą pokrywać ich koszty w całości lub je częściowo dotować.

Docelowo planujemy wprowadzić usługę rocznej subskrypcji dla firm, umożliwiającą dostęp do platformy dla wszystkich pracowników firmy, poprzez którą będą regularnie realizowane nasze sesje o zdrowiu w formie webinarów. 

Na co może liczyć indywidualna pracownica firmy, która jest Waszym klientem?

Na bieżąco badamy oczekiwania klientów oraz gromadzimy informacje zwrotne, aby dowiedzieć się, jak oceniają nasze działania i czego jeszcze potrzebują nasi klienci i uczestnicy sesji o zdrowiu. Bezpośrednią korzyścią dla nich jest zdecydowany wzrost świadomości i wiedzy na temat zdrowia i jego poszczególnych aspektów. Dostarczamy konkretne informacje, które są dostosowane do poszczególnych tematów. Dzięki zaproszeniu do prowadzenia webinarów najlepszych ekspertów medycznych, oferujemy praktyczną wiedzę opartą na najnowszych osiągnięciach i badaniach medycznych, gotową do natychmiastowego zastosowania; np. co badać i kiedy, jakie nawyki nabywać i jak je utrzymać itp. 

Przed przeprowadzeniem webinaru dajemy uczestnikom możliwość zadawania pytań, na które później odpowiadamy na żywo. W trakcie samych webinarów również istnieje możliwość zadawania pytań. Wiemy, że wiele osób rezygnuje z profilaktyki medycznej ze względu na brak wiedzy na temat konkretnych badań, które powinny wykonać. Dlatego chcemy wyjść naprzeciw tym osobom i dostarczyć im potrzebnych informacji.

Czy są już na rynku podobne rozwiązania?

Na rynku nie ma takich rozwiązań. Teoretycznie konkurencją dla Sophia Health są oferty pakietów medycznych w prywatnych placówkach medycznych. Niemniej jednak, istnieje znacząca różnica, ponieważ większość tych abonamentów nie zapewnia kompleksowych badań ogólnych ani informacji na temat zalecanych badań. Naszym atutem jest też kompleksowa oferta edukacji zdrowotnej. 

Także w obszarze Europy Środkowo-Wschodniej (CEE) nie ma podobnych rozwiązań na rynku. Znajdujemy punkt odniesienia w platformach zajmujących się zdrowiem psychicznym, działamy w podobny sposób, ale w obszarze zdrowia fizycznego. Jednakże, co pokazują statystyki, większa grupa osób boryka się z wyzwaniami zdrowia kobiecego niż z zaburzeniami psychicznymi, dlatego uważamy, że nasze rozwiązanie wychodzi naprzeciw dużej i nie zaadresowanej potrzebie rynkowej.

Na jakim etapie jest Wasz startup?

Sophia Health jest na wczesnym etapie rozwoju. Podjęliśmy pierwsze działania rynkowe wiosną tego roku i działamy od zaledwie 4 miesięcy. Obecnie znajdujemy się w fazie proof of concept (PoC). Jednakże, już odnotowujemy pewne sukcesy i mamy płacących klientów, którzy wyrażają zainteresowanie kontynuacją korzystania z naszych usług. Nasz rozwój następuje dynamicznie dzięki filozofii partnerstw, które nawiązujemy, aby działać na większą skalę i oferować usługi medyczne, których samodzielnie nie moglibyśmy zapewnić.

W jaki sposób finansujecie swoje przedsięwzięcie?

Od początku tylko z własnych środków – tzw. finansowanie od “family & friends”. Teraz przychody pozwalają nam finansować bieżącą działalność operacyjną. Na razie działamy w skromnym zespole. Za Sophia Health stoi duet  – dr n. med. Monika Łukasiewicz, doświadczona ginekolożka, endokrynolożka oraz specjalistka od zaburzeń płodności i od menopauzy. A ja od wielu lat działam w przestrzeni kobiecej przedsiębiorczości, ekosystemów startupowych, a także medycyny. Założyłam i przez wiele lat prowadziłam Sieć Przedsiębiorczych Kobiet. Współtworzyłam fundusz Black Swan. Działałam w sferze społecznej odpowiedzialności biznesu. 

Wiemy z jakimi problemami medycznymi borykają się kobiety i wiemy jak temu zaradzić.

Jesteśmy po pierwszych wdrożeniach i zaczynamy rozglądać się za finansowaniem zewnętrznym, aby przyspieszyć rozwój Sophia Health i szybciej się skalować. 

Mamy wiele pomysłów na dalszy rozwój. 

Dziękuję za rozmowę.

Ja także dziękuję za rozmowę.

 

bValue Fund inwestuje w healthtech Wellbee

Zarządzany przez Polkę startup walczący z cukrzycą pozyskał już 10 mln zł

FindAir pozyskuje 7 mln zł na dalszy rozwój inteligentnych inhalatorów do leczenia astmy