Quizwanie, gra na smartfony której nazwa pochodzi od połączenia słów “quiz” i “wyzwanie”, stała się jedną z popularniejszych gier wśród Polaków. Pobrano ją 1,45 miliona razy. Szwedzka produkcja zachwyca i przyciąga nowych użytkowników, dlatego jej zespół przygotowuje się do interaktywnego programu w polskiej telewizji.
Najlepsze efekty dała poczta pantoflowa
Polska wersja światowej produkcji, z której korzysta łącznie 40 milionów użytkowników smartfonów, została udostępniona w lutym ubiegłego roku. – Ważnym elementem przygotowań było stworzenie bazy z pytaniami w języku polskim – mówi Ewa Kościukiewicz, Country Manager Quizwanie. Opowiada, że na początku gra została opublikowania tylko na urządzenia z systemem iOS i Android. Dopiero później dodano wersję dla użytkowników Windows Phone.
Po wejściu na nowy rynek spółka FEO Media prowadziła działania marketingowe, ale nie przynosiły one większego efektu. Reklamę skierowano do użytkowników smartfonów, ale najwięcej korzyści (w postaci wzrostu wyniku pobieralności gry) przyniósł marketing szeptany. – Początkowo w Polsce liczba graczy rosła bardzo powoli. Jednak po osiągnięciu pewnego pułapu, aplikacja szybko stała się popularna i znacznie wzrosła ilość osób grających w Quizwanie – przekonuje Kościukiewicz.
Pół miliona aktywnych użytkowników dziennie
Użytkownicy dzielili się wynikami gry na portalach społecznościowych i zachęcali do zabawy znajomych. Ten proces trwa do dziś, dzięki czemu dziennie przybywa blisko 15 tysięcy nowych użytkowników Quizwania. Mają czym się zająć w grze, bo dotychczas zespół pięciu redaktorów opracował 40 tysięcy propozycji użytkowników kart z odpowiedziami. Grę wyróżnia również to, że duża część pytań dotyczy polskiej muzyki, filmu, sportu, historii czy geografii.
W styczniu 2015 roku polska wersja aplikacji przekroczyła próg miliona pobrań (łącznie, na wszystkich platformach). Najczęściej program do dziś pobierali użytkownicy Androida (1 100 000 pobrań), później iOS (255 tysięcy pobrań), a najmniej Windows Phone, bo 60 tysięcy razy. Dzięki tak dużej ilości pobrań, Quizwanie trafiło na czołowe miejsca w rankingach najpopularniejszych aplikacji App Store i Google Play. Codziennie z aplikacji korzysta blisko pół miliona użytkowników.
Czas na program w telewizji
Z kont premium w zależności od kraju korzysta od 5% do 15% graczy. Niestety nie pozyskaliśmy informacji, ilu polskich użytkowników płaci za dostęp do Quizwania. Ich liczba może wzrosnąć po spełnieniu kolejnego etapu planu szwedzkiej spółki. – Nasza aplikacja stała się już grą planszową oraz teleturniejem. W Niemczech emitowana jest właśnie druga edycja interaktywnego programu telewizyjnego Quizduell im Ersten – mówi nam Ewa Kościukiewicz.
Podobne plany zespół ma dla polskiej wersji gry. Szczegóły dotyczące programu nie są jeszcze znane. – Jesteśmy na wstępnym etapie, poszukujemy partnerów, którzy chcieliby zaangażować się w projekt – dodaje. Wiemy jednak, że w niemieckiej wersji programu (który ogląda 1,5 mln osób) w studiu dwu- albo czteroosobowa drużyna mierzy się z widzami. Średnia wszystkich graczy w kraju porównywana jest z wynikiem osiągniętym przez drużynę. Nagrodą jest od 20 do 30 tysięcy euro.