Choć transformacja cyfrowa przebiega różnie w poszczególnych krajach czy branżach, raport Mastercard pozwala wyodrębnić kilka uniwersalnych, globalnych trendów:
- Najwięcej zyskują kraje, które już wcześniej były scyfryzowane. Gospodarki, których znaczna część już przed pandemią funkcjonowała w sferze cyfrowej, takie jak np. Wielka Brytania czy USA, osiągnęły większe korzyści z przejścia w tryb zdalny. Efekty cyfrowej transformacji w ich przypadku są zarówno lepsze, jak i trwalsze, niż w krajach, gdzie wcześniej udział handlu elektronicznego był stosunkowo niewielki.
- Wzrost udziału e-handlu w zakupach spożywczych wygląda na trwały. Przed pandemią udział sprzedaży online w tym sektorze handlu detalicznego był najmniejszy. Gdy jednak konsumenci przekonali się do e-zakupów, sklepy spożywcze i dyskonty odnotowały 70-80% wzrostu sprzedaży online, jedne z największych wskaźników wzrostu. Mastercard przewiduje, że trend tenutrzyma się również po zakończeniu pandemii.
- Duże wzrosty obrotów w międzynarodowym e-commerce Międzynarodowy e-handel odnotował w czasie pandemii silny wzrost, zarówno pod względem wolumenu sprzedaży, jak i liczby krajów, z których pochodziły zamówienia. W okresie marzec 2020 – luty 2021 konsumenci zwiększyli wydatki na zagraniczne zakupy internetowe o 25-30%.
- Przeciętny konsument kupuje od większej liczby e-sprzedawców. Konsumenci w takich krajach jak Wielka Brytania, Włochy czy Rosja, korzystają z nawet o 30% większej liczby różnych serwisów online czy internetowych platform sprzedażowych niż przed pandemią.
Najnowszy raport jest oparty na zanonimizowanych i zagregowanych danych dotyczących transakcji Mastercard oraz na analizach Instytutu Ekonomicznego Mastercard. Pełna wersję komunikatu prasowego na temat raportu pt. „Odbudowa po pandemii: e-wolucja handlu” (w jęz. angielskim) można znaleźć na stronie: