Cyberbezpieczeństwo w liczbach
Według badania przeprowadzonego przez ClickMeeting, 20% dorosłych Polaków doświadczyło cyberataku. Co czwarty ankietowany przyznaje, że ktoś z jego bliskich również padł ofiarą tego typu incydentu. Zaskakującym wynikiem jest fakt, że tylko 2% osób wskazuje, iż takie zdarzenie miało miejsce w ich miejscu pracy, co może sugerować, że cyberzagrożenia wciąż nie są traktowane priorytetowo w wielu firmach.
Mimo tego, że wielu Polaków deklaruje chęć stosowania podstawowych zasad cyberbezpieczeństwa, takich jak unikanie podejrzanych linków czy weryfikacja nadawców e-maili, tylko 53% przyznaje, że zawsze pamięta o tych zasadach. 39,5% respondentów stara się przestrzegać zasad, ale nie zawsze im się to udaje, a 3% nie stosuje ich wcale.
Polacy potrzebują edukacji w tym zakresie
Według badań, 89,5% badanych uważa, iż Polacy potrzebują więcej edukacji na temat cyberbezpieczeństwa. Jednocześnie aż 20% respondentów wyraziło gotowość zapłacenia za udział w kursie lub webinarze edukacyjnym na temat ochrony w sieci, a 35% byłoby zainteresowanych, gdyby taki dostęp zapewnił im pracodawca lub uczelnia.
Dane te pokazują, że mimo rosnącej świadomości zagrożeń w Internecie, Polacy wciąż czują potrzebę edukacji w tej dziedzinie. Eksperci podkreślają, że kluczowym elementem w zapewnieniu bezpieczeństwa w sieci jest korzystanie z narzędzi pochodzących z firm przestrzegających rygorystycznych regulacji, takich jak RODO, oraz współpracujących z certyfikowanymi centrami danych.
Z badania wynika, że większość Polaków (38,5%) uważa, iż wszyscy są narażeni na cyberataki w równym stopniu, podczas gdy 38% respondentów wskazuje na osoby starsze jako najbardziej zagrożoną grupę. Wciąż jednak duża część społeczeństwa nie jest w pełni świadoma skali zagrożenia i potrzebuje dalszej edukacji na temat cyberbezpieczeństwa.