Rosnąca liczba e-sklepów idzie w parze z coraz częstszymi zakupami Polaków w sieci. Szczególnie w okresie przedświątecznym. Wtedy konsumenci dużo szybciej dokonują wyboru. Czego? Najczęściej elektroniki i książek – wynika z badań przeprowadzonych przez home.pl i Gemius.

Przed świętami Polacy chętniej niż w pozostałej części roku korzystają z możliwości robienia zakupów przez internet. Zdaniem Radosława Krawczyka, eksperta z firmy Gemius, zwiększenie zainteresowania klientów sklepami online wynika z chęci oszczędzenia czasu i szybszego podejmowania zakupowych decyzji. - W grudniu znacznie więcej towarów jest wysyłanych do klientów, jeden klient dokonuje też większej liczby zakupów - mówi ekspert.

Pełna treść artykułu dostępna dla naszych stałych czytelników

Dołącz do naszego newslettera lub podaj swój adres, jeśli już jesteś naszym subskrybentem

Partner technologiczny

Zdjęcie główne artykułu by Kaboompics

- Obserwujemy dynamikę wzrostu ilości e-sklepów w Polsce od kilku lat i widzimy, że polscy przedsiębiorcy zdecydowali się pójść za swoimi klientami do sieci. Tym bardziej, że postawienie i utrzymanie e-sklepu to koszt kilkudziesięciu złotych miesięcznie - dodaje Paweł Skarżyński z firmy home.pl. Przedsiębiorcy chcą się rozwijać, poszerzają swój asortyment, potrzebują nowych klientów i, co także ważne, wiedzą, że dużą szansą na zarobek jest dla nich sprzedaż w online.

Impulsywne kupowanie

Także sposób kupowania Polaków w sieci przed świętami różni się od tego, w jaki robią to na co dzień. - Sezon świąteczny charakteryzuje się tym, że klienci mniej czasu potrzebują na wybranie produktów i ich zakup - mówi Radosław Krawczyk. - Jeśli kupują w ciągu roku np. komputer, dokonują wielu analiz, porównują oferty różnych sklepów tygodniami. W czasie przedświątecznym po prostu szybciej decydują się na konkretny zakup. Choć w grudniu e-zakupy oczywiście cieszą się większym zainteresowaniem użytkowników sieci, Polacy chętnie kupują w internecie cały rok - dodaje.

Polak w sieci

- Zakupy w sieci stają się coraz bardziej popularne i ogólnodostępne, a profil e-konsumenta jest zbieżny z profilem przeciętnego polskiego internauty. Nie widać tu szczególnych różnic - podsumowuje Radosław Krawczyk. Jaki jest więc profil polskiego internauty? Według październikowych danych z badania Megapanel PBI/Gemius nieznaczną większość stanowią mężczyźni (50,2 proc.). Jak przedstawia się struktura wiekowa Polaków korzystających z internetu? 17,4 proc. z nich to osoby od 15 do 24 roku życia, 23,1 proc. – od 25 do 34 lat, 19,4 proc. – od 35 do 44 lat, 15,5 proc. – od 45 do 54 lat, 14,5 proc. – grupa 55+.

Polski internauta najczęściej posiada wykształcenie średnie (24,3 proc.), rzadziej wyższe (20,4 proc.), zasadnicze zawodowe (16,2 proc.), licencjackie (6,7 proc.) oraz pomaturalne (6,5 proc.) i niepełne średnie (po 6 proc.).

Na topie wciąż elektronika i książki

Według eksperta firmy Gemius nadal chętniej wybieramy zakupy na ekranie komputera, niż korzystamy z mobilnych aplikacji. - Rok 2015 miał być w końcu rokiem zakupów mobilnych. Podobnie miało być rok temu i w 2013. Na razie jednak większość e-zakupów Polacy wolą robić przy komputerach, choć udział urządzeń mobilnych, w tym aplikacji na tabletach i smartfonach, rośnie dynamicznie - mówi Krawczyk.

- Polscy przedsiębiorcy w większości wybierają dla swoich e-sklepów model responsywny, czyli taki który jest ujednolicony, intuicyjny i wygodny, bez względu na urządzenie, jakim posługuje się klient podczas zakupów - dodaje Paweł Skarżyński z home.pl. Czy jest to mały ekran smartfona czy duży monitora – kupujący musi z łatwością obejrzeć towar, przeczytać jego specyfikację i przejść bez problemów przez cały proces zakupowy, od „Dodaj do koszyka” do „Wybierz formę płatności”. A co budzi największe zainteresowanie klientów sklepów internetowych?

- Polacy tradycyjnie kupują przez internet elektronikę i książki, ale też coraz większym zainteresowaniem cieszą się ubrania, buty czy kosmetyki - wylicza ekspert Gemiusa.

Komentarze (0)