Retail na miarę XXI wieku, czyli jak technologia zmienia sposób w jaki robimy zakupy?

Dodane:

Damian Wielochowski Damian Wielechowski

Retail na miarę XXI wieku, czyli jak technologia zmienia sposób w jaki robimy zakupy?

Udostępnij:

Rozwój asortymentu, ewolucja preferencji konsumentów oraz COVID-19 zrewolucjonizowały nasze podejście do zakupów. Pandemia posłużyła jako katalizator dla innowatorów, skłaniając ich do nowego podejścia do istniejących modeli handlu — od interakcji marek z klientami, przez procesy produkcyjne i dystrybucyjne, aż po finalizowanie transakcji. Dziś, konsumenci kierują się nie tylko ceną i jakością, ale również kryteriami takimi jak wpływ na środowisko czy ogólne doświadczenie zakupowe. Mimo że implementacja innowacji w dużych sieciach handlowych może wydawać się skomplikowana, na scenę wkraczają startupy, gotowe zakwestionować znane nam standardy. Uzmysławiają, że przyszłość zakupów jest pełna innowacji i co najważniejsze – dzieje się już teraz.

W dobie ogromnej popularności zakupów online, często może nam się wydawać, że dni stacjonarnych sklepów są już policzone. Nic bardziej mylnego! Jak wskazuje GUS, ponad 90% wszystkich transakcji detalicznych wciąż realizowanych jest w sklepach fizycznych. Sklepy stacjonarne, aby utrzymać konkurencyjność wobec e-commerce, które oferuje dostawę do domu, szeroki wybór produktów oraz cyfrowe wrażenia zakupowe, muszą zapewnić klientom unikalne i spójne doświadczenia zakupowe na różnych etapach interakcji z marką. Innowacyjne technologie mogą stanowić klucz do przyciągnięcia klientów do fizycznych sklepów. Idealnym przykładem efektywnego wykorzystania takich rozwiązań są salony eobuwie.pl, które odbiegają od konwencjonalnego modelu sklepów obuwniczych. W tych miejscach wybór obuwia do przymierzenia odbywa się za pośrednictwem dedykowanej aplikacji, a salony wyposażone są w urządzenia precyzyjnie mierzące stopę, które jednocześnie zapisują uzyskane dane bezpośrednio w aplikacji klienta, zapewniając tym samym personalizowane i efektywne zakupy.

Zakupy szybkie i przyjemne…czyli takie jak powinny być

Tradycyjne placówki handlowe muszą poszukiwać innowacyjnych metod, które uatrakcyjnią proces zakupowy i zminimalizują z nim związane uciążliwości, takie jak na przykład – wszystkim nam znane – długie kolejki do kas. Chociaż, obecne na rynku od lat, kasy samoobsługowe były krokiem w kierunku poradzenia sobie z wyzwaniem czasochłonnych dla konsumenta kolejek w fizycznych sklepach, to niestety w dalszym ciągu nie są rozwiązaniem idealnym. Często napotykamy na szereg problemów, powodujących konieczność zaangażowania personelu. Badania przeprowadzone przez uniwersytet Drexel w Filadelfii wykazały, że kasy samoobsługowe mogą nawet obniżać lojalność klientów, zwłaszcza przy większej liczbie artykułów. Tutaj na scenę wkracza polski startup ZeroQs, który stworzył inteligentny wózek na zakupy. Pozwala on na skanowanie produktów w momencie ich umieszczania w koszyku, co gwarantuje płynne i bezproblemowe doświadczenie zakupowe, eliminując potrzebę stania w kolejce zarówno przy kasach tradycyjnych, jak i samoobsługowych.

– Opracowana przez nas technologia umożliwia klientom skanowanie kodów kreskowych produktów przy pomocy wbudowanego czytnika w wózku zakupowym. Wykorzystanie zaawansowanych systemów wagowych i wizyjnych gwarantuje nieustanne monitorowanie procesu zakupów, minimalizując ryzyko kradzieży, oszustw czy pomyłek. W momencie opuszczania sklepu, system automatycznie nalicza opłatę za zakupy bezpośrednio z konta klienta – wyjaśnia Jarosław Kaczmarczyk, CEO ZeroQs.

– W erze, gdzie kluczowy jest komfort konsumenta oraz optymalizacja czasu, nasz inteligentny wózek na zakupy ZeroQs spełnia rosnące wymagania klientów w zakresie wygodnej, efektywnej i przyjemnej realizacji zakupów. . Dla detalistów z kolei, dostarczanie pozytywnych doświadczeń zakupowych jest nieodłącznym elementem budowania lojalności klientów. Nasz produkt łączy innowacyjność z praktycznością, zapewniając korzyści zarówno konsumentom, jak i sprzedawcom detalicznym – dodaje Kaczmarczyk.

Każdy klient jest wyjątkowy

„Personalizacja” to termin, który coraz częściej pojawia się w dyskusjach na temat współczesnego handlu detalicznego. Personalizacja to też, według badania Future Mind jedno z głównych zjawisk, które wywarły najmocniejszy wpływ na branżę retail w 2023 roku. Jedną z form personalizacji coraz częściej wdrażaną przez placówki handlowe jest technologia digital signage umożliwiająca prezentację treści multimedialnych na nośnikach cyfrowych (np. ekranach). Wzbogaca ona nie tylko przekaz wizualny, ale także umożliwia precyzyjne dostosowanie treści takich, jak promocje cenowe czy chociażby informacje o prowadzonej rekrutacji, zgodnie z potrzebami danej sieci, regionu lub sklepu. Polska firma Nanovo w oparciu o swoją technologię – autorski CMS SIGNIO, tworzy innowacyjne rozwiązania dla smart retail. Łączą one potencjał digital signage z ideą Phygital Store, efektywnie integrując wrażenia zakupowe online z tradycyjnym doświadczeniem w sklepie.

– Koncept sklepu phygitalowego, który stworzyliśmy i stale rozwijamy, jest odpowiedzią na ciągłe zacieranie się granic pomiędzy cyfrową i stacjonarną sprzedażą. Integracja wrażeń zakupowych online z tradycyjnymi doświadczeniami jest kluczowa dla przyciągania klientów i budowania ich lojalności. Rozwiązania z zakresu phygital nie są zarezerwowane tylko i wyłącznie dla marek e-commerce, które chcą rozbudować swoje kanały sprzedaży o placówki stacjonarne. Tradycyjny handel detaliczny również ma świadomość, że bez digitalizacji nie wpisze się w powiązane z innowacjami oczekiwania klientów. Przykładem takiego rozwiązania z obszaru phygital jest opracowane przez Nanovo narzędzie wsparcia sprzedaży In-store Assistant (ISA), które pozwala na prezentację nieograniczonego portfolio produktów (tych dostępnych w sklepie stacjonarnym i tych z e-commerce). Natomiast realizacje z zakresu Digital Signage pozwalają nie tylko na wyświetlanie treści, które mają realny wpływ na zwiększanie sprzedaży promowanych produktów, ale również na budowanie interakcji z klientem – komentuje Piotr Badowski, CEO Nanovo.

Ekologia nie jest tylko sloganem…a realną potrzebą

Potrzebę wprowadzania innowacji w swojej działalności czują także same sieci handlowe. Dbając o zadowolenie i przywiązanie klientów, starają się nieustannie poprawiać ich doświadczenia zakupowe poprzez zmiany w systemach płatności, spersonalizowane treści reklamowe czy tworzenie dedykowanych aplikacji mobilnych. Co więcej, wzrastająca świadomość ekologiczna współczesnych konsumentów przynosi pozytywne zmiany w branży handlowej. Dbanie o klimat i naszą planetę to już nie tylko trendy, lecz powszechna praktyka, której coraz więcej sklepów się przyświeca. W odpowiedzi na rosnące oczekiwania społeczne, firmy nie tylko poszerzają swoją ofertę o produkty zrównoważone, ale także wprowadzają innowacyjne rozwiązania, które umożliwiają klientom świadome i zgodne z ich wartościami zakupy.

– Społeczna odpowiedzialność i troska o środowisko stają się kluczowymi elementami strategii wielu firm. Widzimy, że konsumenci coraz częściej poszukują produktów, które nie tylko spełniają ich potrzeby, ale także są zgodne z ich przekonaniami. – komentuje Szymon Barabasz, CEO SWAPP!.

– Wychodząc naprzeciw potrzebom ekologicznym, SWAPP! wprowadził na rynek swoje innowacyjne refilomaty, które pozwalają klientom sklepów na zakup produktów dozowanych bezpośrednio do ich własnych opakowań. To nie tylko wygodne rozwiązanie dla klientów, lecz również krok w kierunku redukcji nadmiaru plastiku. Nasze refilomaty to nie tylko produkt, to także manifestacja naszej troski o środowisko. Cieszymy się, że nasze rozwiązanie spotkało się z entuzjastycznym przyjęciem, czego dowodem są wdrożenia m.in. w sieciach takich jak Carrefour czy JOPP, a także współpraca z marką Lubella. – dodaje Barabasz.

Startupy stanowią dynamiczny motor innowacji w sektorze detalicznym, napędzany przez ciągły postęp technologiczny i zmieniające się preferencje konsumentów. Klucz do sukcesu leży w umiejętnym łączeniu potrzeb klientów z oczekiwaniami sieci handlowych poprzez tworzenie rozwiązań, które są korzystne dla obu stron. Takie innowacje nie tylko podnoszą jakość doświadczeń zakupowych, ale również zwiększają efektywność operacyjną i rentowność dla detalistów. W rezultacie, startupy w branży retail stają się siłą napędową zmian, redefiniując sposób, w jaki podchodzimy do zakupów i interakcji z markami.

Czytaj także: