fot. unsplash.com
Od dzisiaj obowiązuje RODO
– Wielu RODO się boi, wielu uważa RODO za rewolucję w działalności swojej firmy, ale pytanie czy rewolucja to jest na pewno dobre słowo? – mówi Jakub Płodzich z Ministerstwa Cyfryzacji. Na stronie Ministerstwa Cyfryzacji czytamy, że z punktu widzenia administratorów danych osobowych, nowe prawo faktycznie wiąże się wieloma obowiązkami. Ma służyć jednak przede wszystkim użytkownikom sieci i ich ochronie.
RODO przyczyni się chociażby do tego, że po żądaniu użytkownika, firmy będą musiały usunąć ze swoich baz danych dane na temat danego użytkownika. Co więcej, każde z przedsiębiorstw, które zechce wykorzystać dane kontaktowe swoich klientów, będzie musiało wcześniej poprosić o zgodę i taką zgodę uzyskać. Wokół RODO jest jednak sporo nieścisłości. Nowe prawo nie omawia szczegółowo jakie procedury należy wdrożyć, aby właściwie chronić dane osobowe swoich klientów i tym samym uniknąć kłopotów.
Okazuje się bowiem, że za nieprzestrzeganie zasad związanych z RODO na dyrektorów firm będą nałożone kary finansowe w wysokości nawet do 20 milionów euro lub do 4 proc. światowych rocznych obrotów firmy. – Kary 20 mln euro to kary maksymalne. Dotyczą małych przedsiębiorstw i dużych korporacji, które żyją z przetwarzania danych. Na pewno nikt nie będzie karał w taki sposób salonu fryzjerskiego czy warsztatu samochodowego – mówi w rozmowie z Money.pl Maciej Zagórski, minister cyfryzacji.
Lepiej jednak zapoznać się z obowiązującymi od dzisiaj przepisami prawa i zacząć ich przestrzegać. Z poradników, które do tej pory pojawiły się na naszych łamach, dowiesz się, jakie działania należy podjąć. Zachęcamy więc do ich lektury.
1. RODO. Przewodnik dla małych firm, które nie robią nic szczególnego z danymi
fot. pl.depositphotos.com
Prowadzisz szkolenia, kursy jogi, uczysz angielskiego, masz salon kosmetyczny, wynajmujesz kwatery wakacyjne. Zbierasz kontakty – nazwiska, maile i telefony osób? Ten przewodnik jest dla Ciebie.
Jeśli robisz z danymi coś więcej niż podpisywanie umów i wystawianie faktur, np. prowadzisz marketing wysyłając klientom maile – przeczytaj ten przewodnik, ale zapoznaj się z RODO dokładniej.
Dużo w związku z RODO będzie nieporozumień. Warto ich uniknąć. To prawo jest trudne i zła interpretacja może oznaczać, że zrobisz nie to, co trzeba. Np. zrobisz za dużo, bo ktoś powie Ci, że na wszystko musisz zbierać zgody.
Co gorsza, jeśli jesteś małą firmą, nie znajdziesz prawnika, który rozumie rozporządzenie i na którego będzie Cię stać. Dziś wielki problem z RODO mają duże firmy i dobrzy prawnicy są bardzo zajęci pracując dla nich.
2. RODO to szansa dla startupowców. Dowiedz się, dlaczego
Mogłoby się wydawać, że RODO nie dotyczy startupów, które najczęściej nie prowadzą jeszcze działalności gospodarczej. Nic bardziej mylnego! Z niniejszego artykułu dowiesz się, dlaczego RODO dotyczy także startupów.
Wcześniej jednak dowiesz się:
- Co to jest RODO i jakie są jego główne założenia,
- Jakie nowe prawa zyskują konsumenci w ramach RODO,
- Jakie są nowe zasady przetwarzania danych w RODO,
oraz oczywiście, w jakim zakresie RODO dotyczy startupów.
3. RODO w dziale sprzedaży – to szansa czy kłopot?
Przepisy RODO na pierwszy rzut oka wydają się rygorystyczne i trudne do wdrożenia. Jednak warto zauważyć też korzyści, jakie niesie za sobą ich wdrożenie. Postanowiłem spojrzeć temat RODO oczami dyrektora sprzedaży. W niniejszym artykule dzielę się z tobą moimi doświadczeniem z wdrażania rozporządzenia RODO w dziale sprzedaży, pokazując na przykładach, z jakimi problemami możesz się zetknąć.
Dodatkowo pokażę jak przy okazji wdrażania rozporządzenia RODO w dziale sprzedaży można zwiększyć jego efektywność oraz produktywność.