Stworzenie efektywnej strategii jest jednak niemożliwe bez wiedzy opartej na danych opisujących specyfikę ekosystemu. Dlatego Startup Poland – największy, polski think tank technologiczny, już po raz czwarty bada kompleksowo polski rynek startupowy. Efektem badania będzie publikowany po wakacjach Raport Polskie Startupy 2018.
fot. unsplash.com
– Nie jest tajemnicą, że aby kogoś prześcignąć trzeba biec szybciej – podkreśla prezes Startup Poland, Julia Krysztofiak Szopa. – Jednak oprócz tego, że biegniemy, ważne byśmy biegli we właściwym kierunku. Czy sprawnie pokonujemy przeszkody, które na naszej drodze stawia konkurencja rynkowa oraz legislacja? Czy mądrze wykorzystujemy fundusze płynące szerokim strumieniem ze środków unijnych i rządowych? Czy realizujemy potencjał kapitału prywatnego? Czy jesteśmy konkurencyjni globalnie? Na te i wiele innych pytań odpowiadamy sprawdzając kondycję, potrzeby i trendy wśród polskich startupów. Dzięki ogólnopolskiemu badaniu nasza branża nie działa na ślepo.
– Wartość Raportu dostrzegają też przedstawiciele administracji publicznej. Zadaniem naszego sektora jest ciągłe trzymanie ręki na pulsie oraz podejmowanie wszelkich działań wzmacniających rozwój polskiej przedsiębiorczości. Niezwykle ważnym dla nas partnerem są organizacje pozarządowe, które podejmują wiele cennych inicjatyw w tym zakresie. Jedną z nich jest właśnie coroczne badanie rynku organizowane przez Startup Poland – zaznacza Jadwiga Emilewicz, Minister Przedsiębiorczości i Technologii.
Ankietę powinny wypełnić przede wszystkim młode firmy, dla których przetwarzanie danych i technologie cyfrowe stanowią ważny komponent ich modelu biznesowego. Mowa o startupach działających w obszarach takich jak big data, software, internet rzeczy, e-commerce, fintech, medtech, gaming, AI, agritech, robotyka, e-marketing, lub blockchain.
– Możliwie dogłębne badanie rynku leży w interesie samych startupów. To w oparciu o nie podejmowane są decyzje, mające realny wpływ na nasze biznesy. Oczywiście o problemach z chęcią dyskutujemy na forach internetowych oraz w gronie znajomych. Niestety tego typu komunikaty nie przebijają się do świadomości publicznej. Wartościową alternatywą jest zawarcie swoich postulatów w Raporcie spełniającym rolę megafonu wzmacniającego nasz przekaz – tłumaczy Wiktor Schmidt, CEO Netguru.