Rynek kiosków samoobsługowych rośnie w imponującym tempie

Dodane:

Informacja prasowa Informacja prasowa

Udostępnij:

Prognozy ekspertów dotyczące maszyn samoobsługowych wskazują, że ich zaangażowanie na globalnym rynku będzie tylko wzrastać. Jest to trend, którego nie da się powstrzymać.

Automatyzacja coraz bardziej skomplikowanych czynności będzie postępować na naszych oczach, przynosząc przy tym zyski dla właścielów sklepów, punktów usługowych i producentów tych urządzeń.

Z raportu Zion Research zatytułowanego “Self Service Technology Market for ATM, Kiosk Machine and Vending Machine: Global Industry Perspective, Comprehensive Analysis and Forecast, 2015-2021” wynika, że obecna tendencja będzie utrzymywać się na podobnym poziomie przynajmniej przez najbliższe cztery lata. Mówimy w tym przypadku o rocznej dynamice wzrostu na miarę 15,8 %. Dzięki temu wartość branży kiosków samoobsługowych zwiększy się z obecnych 15,7 mld $ do 37,75 mld $!

Jednym z najważniejszych czynników mających na to wpływ jest wciąż zwiększające się bezpieczeństwo transakcji finansowych, które obecnie niemal już w pełni są zautomatyzowane. Budzi to szersze zaufanie konsumentów z zainteresowaniem śledzących nowinki technologiczne w tym temacie. Szczególnym uznaniem cieszą się biometryczne usługi programowe, niemal definitywnie eliminujące ryzyko nieuczciwych operacji. Poza tym dość entuzjastycznie przyjmowany jest przez nas wzrost możliwości technologicznych na rynku. Jesteśmy nimi zafascynowani i coraz chętniej z nich korzystamy, co widać choćby na przykładzie marketu Carrefour, który w galerii Posnania wprowadził nowoczesne kioski informacyjne niemal na każdym dziale w sklepie.

Zdjęcie główne artykułu by Pixabay.com

Odkrywają to także polscy właściciele firm, którzy zaczynają się przekonywać, że po fakturę nie trzeba stać w kolejkach. Mowa oczywiście o sieci sklepów Ikea, gdzie dostępne są już fakturomaty stworzone przez młodą spółkę technologiczną SelfMaker we współpracy z firmą Diebold Nixdorf. Są to automatyczne kioski, które samodzielnie obsługują klienta bez generowania kolejek.

– Wprowadzanie samoobsługi to jeden z najważniejszych trendów jakie obserwujemy w sprzedaży i na rynku finansowym w 21 wieku. Jak pokazują badania klienci korzystający z urządzeń samoobsługowych kupują lub zamawiają więcej niż na standardowych stanowiskach. Także czas obsługi klienta jest krótszy, co wpływa na poprawę wyników sprzedaży. W różnych branżach automatyzacja następuje jednak w innym tempie. W bankach już od dawna wprowadzono obsługę przez internet, a korzystanie z bankomatu upowszechniało się ponad 20 lat temu. W handlu większe zmiany obserwujemy obecnie – coraz więcej sklepów uruchamia możliwość zakupów przez siec a popularność zyskują automatyczne kasy.  Samoobsługowe kioski do zamawiania wprowadzają także sieci restauracji, zarówno typu fast-food jak McDonalds, jak i te zbliżające się do konceptu casual dining jak np. bardzo popularna w największych miastach świata niemiecka sieć Vapiano – mówi Paweł Majtkowi, główny analityk Wolfs Private Equity.

Maszyny samoobsługowe w Polsce zaczynają tworzyć wizjonerski i przyszłościowy rynek retail, którym interesuje się coraz więcej inwestorów. Między innymi Wolfs Fundusz Private Equity w ostatnich miesiącach wykupił 45% udziałów firmy SelfMaker widząc w ich działaniach ogromny potencjał. Początkowa wartość spółki na etapie prototypowania maszyn była wyceniana na poziomie 20 mln złotych. W założeniu amerykańskich prognoz za dwa lata te liczby mogą wzrosnąć niemal półtorakrotnie.  

– Automatyzację i rozwój rynku kiosków samoobsługowych wspierają także zmiany na rynku pracy. W największych polskich miastach bezrobocie jest rekordowo niskie, a rezerwy nowych pracowników do zatrudnienia zostały już prawie całkowicie wykorzystane. Dodatkowo zmiany w przepisach np. wprowadzające minimalną stawkę godzinową powodują wzrost kosztów zatrudniania pracowników do obsługi klienta. W tej sytuacji wiele firm będzie stawiać na właśnie na wprowadzenie rozwiązań samoobsługowych – podsumowuje Paweł Majtkowski.