Rząd i Poczta Polska wspólnie pracują nad systemem do obsługi e-doręczeń

Dodane: 28.01.2021

Marta Wujek

Udostępnij:

Dzięki takiemu systemowi będzie można odbierać listy polecone drogą elektroniczną bez konieczności wizyty w placówce, czy spotkania się z listonoszem. Podobne rozwiązanie było już udostępniane przez Pocztę Polską na początku kwietnia zeszłego roku, w odpowiedzi na sytuację związana z pandemią koronawirusa.

System e-doręczeń będzie kontrolowany ustawą o doręczeniach elektronicznych, która ma wejść w życie w połowie 2021 roku. Poczta Polska będzie pełnić rolę operatora i to ona przygotuje odpowiednie systemy informatyczne.

– Kluczowym elementem tego systemu jest baza adresów elektronicznych, którą będzie prowadził minister właściwy ds. informatyzacji. Operator wyznaczony występuje w roli dostawcy usługi, a dodatkowo zapewnia skrzynki doręczeń udostępniane wszystkim tym, którzy zdecydują się na korzystanie z publicznej usługi w ramach systemu. Pierwszym krokiem do korzystania z usługi będzie złożenie wniosku o utworzenie adresu do doręczeń elektronicznych, tzw. deklaracji cyfrowości – powiedział w rozmowie z PAP sekretarz stanu w KPRM Marek Zagórski.

Jak to będzie działać?

Każdy kto w przyszłości będzie chciał korzystać z e-doręczeń musi złożyć deklarację. Po jej wysłaniu otrzyma przypisany do niego adres mailowy z bazy adresów elektronicznych i tyle. Warto jednak pamiętać, że jeśli wyrobimy sobie taką skrzynkę wszystkie nasze listy polecone (z jednostek, które podepną się do systemu) będą wysyłane tylko drogą elektroniczną). Zagórski podkreślał, że na taki adres mailowy nie będzie możliwości wysyłania spamu. Wysyłanie tą drogą listów będzie wiązało się z takimi samymi opłatami, jak w przypadku tradycyjnej poczty z tą różnicą, że listy do urzędów będą darmowe.

– Przede wszystkim nie wykluczamy świadczenia takich usług przez inne podmioty niż operator wyznaczony w komunikacji biznesowej. Ważne jest rozróżnienie, że dysponentem bazy adresów elektronicznych będzie minister właściwy ds. informatyzacji, a usługa rejestrowanego doręczenia elektronicznego będzie świadczona przez dostawcę usługi zaufania. System budujemy w taki sposób, aby usługę przesyłania korespondencji oraz dostarczania dowodów mogli świadczyć także inni dostawcy kwalifikowani. Dodatkowo korespondencja będzie mogła być przesyłana również pomiędzy podmiotami niepublicznymi – dodał w rozmowie z PAP Zagórski.

Jako pierwsze z nowego systemu skorzystają ministerstwa. Według zapowiedzi ma to nastąpić w październiku tego roku. O kolejnych podmiotach, które przyłączą się do systemu rząd będzie informował na swoich stronach.