Mimo że testy aplikacji Sound Analyser trwają od czerwca zeszłego roku, koncern dopiero teraz zdecydował się ją zaprezentować. Do tej pory rozwiązanie miało okazję sprawdzić 245 dealerów Skody z 14 państw, w tym z Niemiec, Francji i Austrii. Aplikacja na ten moment potrafi rozpoznać usterkę w obrębie między innymi: układu kierowniczego, sprężarki klimatyzacji i sprzęgła w skrzyni biegów DSG. Łącznie jest to 10 obszarów, a producent zaznacza, że urządzenie rozpoznaje problemy z 90 proc. dokładnością.
– Sound Analyser jest doskonałym przykładem nowych możliwości, jakie oferuje digitalizacja usług w firmie Skoda, także w zakresie obsługi posprzedażnej. Będziemy konsekwentnie wykorzystywać technologie sztucznej inteligencji, aby zaoferować naszym klientom jeszcze bardziej spersonalizowane usługi, a tym samym jeszcze bardziej podnieść jakość obsługi klienta – powiedział w komunikacie Stanislav Pekar, kierownik działu obsługi posprzedażnej w Skoda Auto.
Jak to działa?
Aplikacja Sound Analyser przysłuchuje się dźwiękom, jakie wydaje auto podczas jazdy. Zebrany materiał porównuje z wzorem, a w przypadku wykrycia odchyleń od normy lokalizuje miejsce, w którym występuje błąd i diagnozuje go. W efekcie serwisant otrzymuje na tablet lub telefon informację o konkretnej usterce. Urządzenie wykorzystuje technologię sztucznej inteligencji oraz algorytmy neuronowe.
Aplikacja najpierw konwertuje plik audio na spektrogram, który wizualnie przedstawia sygnały akustyczne. Korzystając ze sztucznej inteligencji, obraz ten jest następnie porównywany z zapisanymi wzorcami w celu zidentyfikowania odchyleń.
– Skoda konsekwentnie dąży do kompleksowej digitalizacji procesów, produktów i usług dla swoich klientów. Aby móc wcześnie rozpoznać potencjał innowacji, szybko je rozwijać i inteligentnie wykorzystywać, nieustannie współpracujemy z wyspecjalizowanymi działami w celu wspólnego wdrażania nowych projektów cyfryzacji – dodaje Klaus Blüm, szef Skoda IT.
Stopniowe wprowadzanie technologii określania odchyleń akustycznych od normy otworzy w przyszłości bogactwo nowych możliwości w zakresie konserwacji predykcyjnej opartej na czujnikach. Ponadto wykorzystując połączenie internetowe dostępne w modelach Skody można w razie potrzeby umówić wizytę w serwisie bezpośrednio z samochodu.
Skoda stawia na innowacje
Skoda już od jakiegoś czasu bacznie przygląda się i inwestuje w rynek nowych technologii. W lipcu 2018 roku marka została udziałowcem w Anagog. Jest to startup, który zajmuje się rozwojem sztucznej inteligencji i analizą Big Data. Dzięki tej inwestycji Skoda posiada dostęp do najbardziej zaawansowanych narzędzi w zakresie technologii cyfrowych. Systemy Anagog współdziałają z ponad stoma aplikacjami dostępnymi dla smartfonów, a ich celem jest analiza wzorów zachowań w zakresie mobilności.