Social Media Day Poland zadebiutował w Warszawie

Dodane:

Adam Łopusiewicz Adam Łopusiewicz

Udostępnij:

W warszawskiej Kinotece 29 maja 2012 zadebiutował największy cykl konferencji poświęconych mediom społecznościowym – Social Media Day. Impreza nieprzypadkowo odbyła się w kinie – tym razem tematem przewodnim była technologia video.

W warszawskiej Kinotece 29 maja 2012 zadebiutował największy cykl konferencji poświęconych mediom społecznościowym – Social Media Day. Impreza nieprzypadkowo odbyła się w kinie – tym razem tematem przewodnim była technologia video.


Wśród prelegentów Social Media Day znaleźli się przedstawiciele platform video, eksperci branży interaktywnej, a także – twórcy i vlogerzy. Prezentujący starali się, oprócz informacji na temat nowych trendów, ciekawych przykładów, czy własnych doświadczeń, zawrzeć w swych wystąpieniach praktyczne informacje, które mogą pomóc początkującym twórcom video zaistnieć w sieci.

Michał Sadowski z Brand24 mówił o monitoringu YouTube, podkreślając, że śledzenie reakcji na zamieszczane treści jest niezbędnym etapem cyklu twórczego w internecie.

Dorota Kamińska, vlogerka, twórczyni serwisu Pozytywna Kuchnia, opowiedziała nietypową historię swojego sukcesu: po zwolnieniu z pracy w dużej korporacji, poświęciła się swojej pasji – gotowaniu i tworzeniu video. Przepis na sukces? Według Doroty Kamińskiej, to przede wszystkim pasja, zaangażowanie, ale także – systematyczność i otwartość na ludzi.

Jak w dobie vlogów będzie więc wyglądać tradycyjna telewizja? Zdaniem Borysa Musielaka z Filmastera, telewizję czeka rewolucja. Kluczem do niej jest przede wszystkim personalizacja: każdy z nas ogląda bowiem tylko to, co lubi. Przekazy telewizyjne w internecie muszą się do tego dostosować, ułatwiając nam wybór i tworzenie własnych ramówek.

O tym, co najchętniej oglądamy w internecie, opowiadał Rafał Skwiot z Nk.pl, prezentując filmiki, którymi użytkownicy serwisu dzielą się najczęściej. Na tej „liście przebojów” przede wszystkim teledyski. Chociaż chętnie dzielimy się video, jego tworzenie uważamy już za coś skomplikowanego. Podobnie uważa znaczna część firm. Tomasz Kurzątkowski z MillionYou udowadniał w swojej prezentacji, że tak wcale być nie musi. Zaprezentował uczestnikom konferencji crowdsourcingowy model tworzenia komercyjnych treści video, który sprawdził się już w kilku dużych kampaniach.

Łukasz Skalik z ToSieWytnie mówił o tym, dlaczego ta platforma została wydzielona z Wp.pl i jakie są granice tego, co można pokazać w telewizji internetowej. Zdradził też kulisy powstawania kultowych już programów ToSieWytnie. Najważniejsze trendy rozwoju telewizji internetowej przedstawił Emil Pawłowski z Ipli. Przede wszystkim – programy powinny być dostosowane do formy ich odbioru przez widzów – czy to w stremingu, czy w VoD, czy w innych, ciągle rozwijających się modelach.

Jak to wszystko przekłada się na pieniądze? Najpopularniejsi vlogerzy i twórcy video mogą zarabiać dzięki programowi partnerskiemu YouTube. Jego funkcjonowanie przedstawiał Kamil Newczyński, twórca vloga SocialTalk. O ile w Polsce z vlogowania utrzymać się może tylko ścisła czołówka najpopularniejszych twórców, trend jest zdecydowanie sprzyjający twórcom treści video.

Część merytoryczną konferencji zakończył panel dyskusyjny, w którym – oprócz dotychczasowych prelegentów, wzięła udział także vlogerka Weronika Jagodzińska – Szusz1313. Moderator, Dominik Kaznowski, postawił uczestników dyskusji przed trudnym problemem: który video content – ten oficjalny, czy ten tworzony przez amatorów, będzie przyszłością filmów w sieci.

Zdaniem Doroty Kamińskiej, trudno obie formuły porównywać: niektóre programy na przykład seriale, są i będą domeną twórców „oficjalnych”, telewizji czy platform telewizyjnych. –Różne są też oczekiwania widzów. Wybierając vlogi, oczekują oni drobnych niedoskonałości, które w programach telewizyjnych są nie do pomyślenia – mówiła Weronika Jagodzińska. Borys Musielak podkreślał, że treści obu rodzajów coraz bardziej się upodabniają: amatorskie – profesjonalizują się, a profesjonalne – są kręcone w taki sposób, by wyglądały na amatorskie.

Wszyscy uczestnicy panelu zgodzili się, że treści oficjalne i nieoficjalne zaspokajają różne potrzeby widzów. Vlogi to ciągle filmy krótsze, bardziej poradnikowe – jednak i to powoli ewoluuje. Social Media Day: Social video to także filmy. Konferencja rozpoczęła się pokazem “PressPausePlay” – filmu dokumentalnego opowiadającego o ewolucji pojęcia twórcy w dobie sieci społecznościowych.

Na koniec – uczestnicy imprezy obejrzeli „Something Ventured” – wielokrotnie nagradzany dokument o początkach największych firm branży interaktywnej – np. Intela i Apple. Twórcy sukcesów tych gigantów zdradzali, jak wyglądały ich początki, w jaki sposób pozyskiwali kapitał na rozwój swoich pomysłów.

Wszyscy uczestnicy, którzy poczuli się zainspirowani, mogą zgłaszać swoje pomysły (kto wie, czy nie równie wielkie?) w tworzonej wspólnie z Ponadregionalną Siecią Aniołów Biznesu Strefie Pomysłodawcy na stronie konferencji (http://socialmediaday.pl/strona,strefa_pomyslodawcy.html).

Social Media Day Poland: Social video to ósma odsłona konferencji z tego cyklu – do tej pory wszystkie edycje odbywały się we Wrocławiu. Wśród dotychczasowych gości Social Media Day znaleźli się m.in. dziennikarze, blogerzy, eksperci branżowi: Andrzej Skworz, Maciej Budzich, Artur Kurasiński, Jacek Gadzinowski, Kominek, dr Jan Zając, Jarosław Sobolewski, Igor Janke, Michał Sadowski, Marcin Gruszka, Tomasz Sulewski, ale także politycy – prezydent Wrocławia Rafał Dutkiewicz oraz poseł Michał Jaros.

Kolejna edycja planowana jest na jesień – zarówno we Wrocławiu, jak i w Warszawie. Szczegółowe informacje można znaleźć na http://socialmediaday.pl, a także- na fan page’u konferencji: http://facebook.com/smdaypoland

źródło: informacja prasowa