Social media dla startupów: 10 uniwersalnych rad, które budują społeczność

Dodane:

Maroa Maria Czekańska

Social media dla startupów: 10 uniwersalnych rad, które budują społeczność

Udostępnij:

Chcesz rozbudować Twoje działania social mediowe lub nieco je podrasować? Spójrz na 10 uniwersalnych rad, które możesz zastosować od zaraz, a Twoje statystyki znacznie się poprawią.

Pracując w marketingu natrafiłam na sporo mitów, jak na przykład taki, że „każdy musi być na Facebooku” bądź „postuj jak najwięcej”. W sieci znajduje się sporo artykułów i czasem ciężko odsiać te, które powtarzają niesprawdzone frazesy, od tych, które zawierają naprawdę dobre rady.

Sprawdź, jak możesz ulepszyć Twoją marketingową strategię dzięki poniższym 10 prostym trickom.

1. Nie czekaj na wielkie „bum”, aby budować społeczność

Startupy mają to do siebie, że nie muszą czekać na wejście produktu na rynek, aby rozpocząć budowanie swojej społeczności w mediach społecznościowych. Można to zacząć robić na etapie już samego tworzenia produktu, faz testowych czy brania udziału w akceleratorach.

To, co często widzę, obserwując marketingową komunikację startupów, to informowanie o: pozyskanych inwestycjach, współpracach, nagrodach, uczestnictwie w konferencjach, kolejnych fazach prac nad rozwiązaniem. I widzę w tym pewną lukę.

Jak najbardziej można poszerzyć swoją tematykę postów o Twój brand message, wartości czy też misję. Bo w końcu większość startupów właśnie ta misja niesamowicie napędza. Przykład? Jeśli prowadzisz startup pomagający np. wykrywaniu chorób na wczesnym etapie, zamieszczaj różne statystyki, informacje dot. profilaktyki itd. Nie skupiaj się na samym produkcie, ale też Twojej misji, którą możesz wypełniać również poprzez edukację.

2. Zadbaj o brand message i wartości

W świecie startupów łatwo jest zniknąć w tłumie. Dlatego trzeba zadbać o coś więcej. Brand message to sposób, w jaki Twoja marka komunikuje Twoją unikalną propozycję wartości oraz pokazuje Twoją osobowość. Kluczowe jest, aby określić, kim Twoja marka ma być (a kim ma nie być) i do kogo kieruje swój przekaz, jakie osoby chce przyciągać.

Pomóc w tym może określenie Twojego archetypu, gdzie można wyróżnić cztery główne motywatory:

  • stabilizacja,
  • przynależność,
  • mistrzostwo,
  • niezależność.

Spójrz na przykład startupu Tylko, którego jednym z głównych celów jest dopasowanie mebli do potrzeb różnych ludzi, zachowując ich unikalność i wyjątkowe cechy. Kiedy spojrzysz na ich Instagram, od razu widzisz, że marka jest konsekwentna nawet w swoim przekazie graficznym.

 

3. Postuj regularnie

Często robię research różnych startupów i zauważyłam, że wiele z nich ma problem z regularnością. Np. publikują jedynie wtedy, kiedy „dzieje się” coś naprawdę dużego: zdobywają nagrody lub występują na konferencji itd. I powoduje to czasem miesiąc lub nawet dwa miesiące ciszy (a bywa że i więcej).

Kiedy budujesz społeczność, niezwykle ważna jest regularność. Po pierwsze, żeby utrzymać ten kontakt, a po drugie, żeby skorzystać z efektu ekspozycji. Efekt ekspozycji mówi w skrócie o tym, że im częściej ktoś ma do czynienia z naszą marką, tym większe prawdopodobieństwo, że ten „ktoś” będzie lepiej nastawiony do naszej marki.

Spójrz na przykład Instagrama Foodsi. Publikują oni nie tylko posty stricte związane z produktami, ale też zamieszczają wpisy okolicznościowe, pokazują pracowników czy udostępniają ciekawe statystyki. Naprawdę warto się zainspirować.

 

4. Wybierz odpowiednia platformę

Nie musisz być wszędzie. Wszystko zależy od specyfiki Twojej branży, Twoich celów oraz tego, jakie po prostu masz moce przerobowe (a jak wiemy, w wielu początkujących startupach jest to problem). Na pewno praktycznie każdemu startupowi doradzałabym bycie na LinkedIn. Dlaczego? Ponieważ możesz zamieszczać tam mocne posty biznesowe, informacje dla inwestorów i więcej, a to wszystko podbić działalnością founderów i pracowników na ich prywatnych profilach. I zachowując synergię pomiędzy stroną company page (tak się nazywa strona firmowa na LinkedIn) i profilami osobistymi, jesteś w stanie zbudować naprawdę dobre zasięgi organiczne. Takiej możliwości nie da Ci dla przykładu Facebook, gdzie w każdym przypadku musisz podbijać swoje działania kampaniami płatnymi.

Spójrz na przykład startupu Rebread i profilu osobistego Bartłomieja Raka. Obydwa posty informują o tym samym – nagrodzie Stena Recykling Circular Economy Reward. Zostały one podane jednak w zupełnie inny sposób.

 

 

Pro tip: na LinkedIn lepiej jest zamieszczać posty osobno niż „udostępniać” ze strony firmowej.

A to, czy musisz być na X, Instagramie, Pintereście itd. – to w skrócie zależy od tego, gdzie znajduje się Twoja grupa docelowa i czy masz content, który sprawdzi się na tych platformach.

5. Miej pewność, że każdy post ma cel

Kiedykolwiek umieszczasz jakiś post, miej pewność, że wiesz, jaki ma być jego cel. Czy jest to zasięg, angażowanie społeczności (np. w sekcji komentarzy), budowanie wizerunku czy udostępnienia. Dzięki temu będziesz tworzyć bardziej wartościowe treści, a później umiał sprawdzać, czy osiągnęły one zamierzone wyniki.

6. Bądź autentyczny i opowiadaj się za czymś

Aż 60% badanych przed 30. rokiem życia odpowiada, że wolą marki, które się za czymś opowiadają. Mają swoje wartości i wiedzą, za czym stoją. Jednakże kluczem, by to wszystko działało, jest autentyczność. Ludzie wyczuwają fałsz na odległość, a gdy raz wyczują sztuczność, bardzo ciężko będzie Ci naprawić wizerunek.

Wiele startupów ma już w samą misję wpisany naprawdę szczytny cel, a to nieco ułatwia zadanie. Jeśli jednak nie masz, znajdź rzeczy, które są dla Ciebie ważne. Spójrz na przykład airbnb, które od 2020 roku umożliwiło ponad 220 000 osobom na całym świecie bezpłatne pobyty awaryjne w czasach kryzysu. Post zyskuje na autentyczności, bo są podane konkretne liczby i został dodany link do określonej podstrony.

 

Pamiętaj, że ludzie są dziś niezwykle wyczuleni np. na tzw. greenwashing, czyli podawanie w komunikacji marketingowej fałszywych lub niezgodnych informacji dotyczących ochrony środowiska.

7. Nie chodź ślepo za trendami

Warto śledzić trendy i z nich korzystać, ale nie podążać za nimi ślepo. Sprawdzaj, który trend wpisuje się w Twój biznes i potrzeby Twojej grupy docelowej i rozsądnie wybieraj to, co zamierzasz wypróbować. Inaczej możesz pójść w stronę bezpłciowości.

8. Zadbaj o autorytet

W przypadku startupu niezwykle ważnym jest, aby pokazywać swoją eksperckość i autorytet. I możesz to robić na wiele sposobów.

  1. Dziel się ważnymi sukcesami.
  2. Nagrywaj wideo edukacyjne.
  3. Dbaj o markę osobistą.
  4. Pokazuj, jak coś wygląda „od środka”.
  5. Mów, z kim współpracujesz.
  6. Chwal się klientami.
  7. Pokazuj, gdzie się pojawiasz (konferencje, podcasty itd.).

Spójrz na przykład startupu inStreamly, które stale chwali się nie tylko sukcesami samej działalności, ale również i swoich founderów.

 

Oprócz tego marka stale pokazuje nowe kampanie.

 

9. Testuj różne formaty

Mówi się, że wideo jest przyszłością i ci, co to mówią, mają rację. Warto jest się zastanowić nad wdrożeniem do strategii reelsów, YouTube shortsów czy minutowych fimików na LinkedIn. Ale to nie wszystko! Zawsze zapoznaj się ze specyfiką danego kanału.

Dla przykładu, na LinkedIn możesz: tworzyć zwykłe posty ze zdjęciem, dodawać prezentacje, tworzyć artykuły lub biuletyny, dzielić się wideo czy przeprowadzać ankiety. Testuj różne formaty i sprawdzaj, co działa najlepiej w przypadku Twojej marki.

Spójrz na przykład prostej ankiety, stworzonej przez airbnb.

 

10. Nie zapominaj o UGC

Napędzaj user generated content, czyli treści tworzone przez użytkowników (np. klientów Twojej marki). Jedną z największych kampanii było Spotify Wrapped, czyli spersonalizowane dane zebrane z całego roku, przygotowane dla każdego użytkownika z osobna: najczęściej słuchane piosenki, ilość odsłuchanej muzyki itd. Tą kampanią ludzie dzielili się w mediach społecznościowych na potęgę.

Czytaj także: