W 2019 roku otrzymaliśmy rekordową liczbę aplikacji. Akcelerator Space3ac podsumowuje 2019 rok

Dodane:

Marta Wujek Marta Wujek

W 2019 roku otrzymaliśmy rekordową liczbę aplikacji. Akcelerator Space3ac podsumowuje 2019 rok

Udostępnij:

Space3ac prowadzi dwa programy akceleracyjne, Space3ac Scale Up II skierowany do startupów z Polski oraz Poland Prize powered by Space3ac dla spółek z zagranicy. Teraz program podsumowuje swoje działania w 2019 roku.

Czytasz właśnie cykl artykułów pt. „Podsumowania roku”, w którym polskie akceleratory oraz fundusze opowiadają, jak minął im 2019 rok. Jeśli chcesz przeczytać inne teksty z serii, zajrzyj tutaj.

Zespoły biorące udział w Space3ac przede wszystkim mogą liczyć na współpracę z dużym przedsiębiorstwem, o ugruntowanej pozycji na rynku (m.in PKN Orlen, Orange Polska, Port Gdańsk, Olivia Business Centre).  W ramach programu akceleracji przeprowadzają z dużym klientem wdrożenie pilotażowe, które w przypadku sukcesu ma szansę zmienić się na współpracę komercyjną. W ten sposób startupy budują także portfolio, które mogą zaprezentować potencjalnym klientom.

Dodatkowo akcelerator zapewnia wsparcie do 250 tysięcy złotych oraz mentoring od ekspertów z branży. Zakończeniem akceleracji jest Demo Day, na którym startupy mają szansę zaprezentować się przed wieloma inwestorami i przedstawicielami dużych spółek oraz samorządów. To czas nawiązywania relacji, które w przyszłości mogą okazać się bardzo wartościowe. Startupy mogą liczyć również na bezpośrednie wsparcie Wojciecha Drewczyńskiego –  CEO projektu i autora książki „Korpostartup. Efektywna współpraca korporacji ze startupami”. W tym roku Space3ac otrzymał 446 zgłoszeń, zakcelerował 33 startupy i wsparł zespoły łączną sumą 7 203 456,90 zł.

Startupy, które w 2019 roku wsparł Space3ac

Wśród startupów, które Space3ac wsparł w 2019 roku znajduje się  zwycięzca Best Pitch Demo Day –  polski Comixify.ai Jest to firma, która w programie akceleracyjnym rozwijała swoje narzędzia zamieniające przy wykorzystaniu własnych modeli AI, zdjęcia i filmy w komiksy. Startup dokonał wdrożenia, platformy marketingowej, korzystającej z opisanej technologii, jako pierwszy w historii akceleracji PKN Orlen. Został również przyjęty do Programu Globalnej Przedsiębiorczości (ang. Global Entrepreneur Programme,) prowadzonego przez Departament Handlu i Inwestycji w Wielkiej Brytanii (DIT).

– Kiedy zapoznałem się z platformą Comixfy i usłyszałem entuzjastyczne podejście CEO tego projektu, w tym poznałem globalne ambicje połączone z niezwykłą technologią, którą firma już rozwinęła i rozwija, natychmiast zasugerowałem przystąpienie do Global Entrepreneur Programme (w skrócie GEP). Jestem przekonany, że GEP otworzy drzwi dla Comixify, zarówno w Wielkiej Brytanii, jak i na arenie międzynarodowej, podobnie jak w przypadku innych przyjętych do programu firm – mówi Marcin Boroń, Doradca Inwestycyjny, Departament Handlu i Inwestycji, Ambasada Brytyjska w Warszawie. Wygląda na to, że „London Calling  Comixify” komentuje Bolesław Michalski CMO Comixify.

Inny startup, który znalazł się w tym roku w portfolio Space3ac to Zlick z Wielkiej Brytanii. Oferuje on najprostszą dostępną obecnie płatność przez telefon przeznaczoną dla wydawców mediów cyfrowych. Zlick pozyskał wielu klientów do swojego portfolio m.in Orange, Ringier Axel Springer, Play, czy T-Mobile. Obecnie jest w trakcie pozyskiwania kolejnych klientów w Polsce.

Podobnych przykładów udanej współpracy między Space3ac a startupami w 2019 roku jest wiele. Można tu wymienić między innymi startup eFABE, który dostarcza rozwiązania z zakresu bezpieczeństwa używane w kilkudziesięciu fabrykach w całej Polsce, spółka współpracuje z największą firmą ubezpieczeniową na rynku. Fuchem z Korei Południowej, który produkuje impregnaty, które działają przeciw rozprzestrzenianiu się ognia. Rozwiązanie jest nietoksyczne i bezpieczne dla środowiska. Fuchem przygotowuje się do postawienia linii produkcyjnej w Polsce, podobnie jak Time for Machine. Ondato z Litwy zapewnia najszybsze usługi cyfrowej weryfikacji tożsamości firmom i instytucjom. Firma wśród swoich klientów posiada m.in szwedzki bank SEB, General Financing, Credit Info, NFT Ventures, Savy, Mambu Marketplace i osiąga stałe miesięczne przychody. Czy Surveily, czyli system sztucznej inteligencji, który automatycznie ostrzega o niebezpieczeństwach oraz pozwala przewidzieć wypadki i im zapobiec. Startup dzięki Space3ac podjął współpracę z PKN Orlen i otrzymał nagrodę za Best Software. Zespół Surveily został równiez wyróżniony w konkursie Orzeł Innowacji, jako startup z potencjałem Polska – świat.

Rekordowa liczba aplikacji

– W 2019 roku otrzymaliśmy rekordową liczbę aplikacji do akceleratora Space3ac. Aż 559 zespołów wysłało swoje projekty, z czego 210 zgłosiło się do obecnej edycji programu. Wraz z Odbiorcami Technologii wybraliśmy 25 startupów, które przez 6 miesięcy będą wdrażać swoje technologie do dużych przedsiębiorstw. Jeszcze nigdy nie mieliśmy aż tak wielu zespołów w jednej edycji. Tak duża liczba wybranych startupów oznacza, że projekty, które do nas trafiają są coraz bardziej jakościowe. Jesteśmy również dumni z tego, że nasz startup Comixify dokonał wdrożenia, jako pierwszy w historii akceleracji PKN Orlen – komentuje Wojciech Drewczyński.

To, czego nie udało się zrealizować Space3ac w 2019 roku to doprowadzić wszystkich zespołów do końca akceleracji. Jednak przy tak ogromnej liczbie aplikacji do akceleratora, nie powinno się odbierać tego w kategorii porażki. Wśród zagranicznych startupów tylko 10% z nich nie było w stanie zaproponować rozwiązania spełniającego wymagania partnera branżowego i tym samym odpadło z programu. W przypadku spółek, które dysponują innowacyjnymi rozwiązaniami, niedostępnymi jeszcze na polskim rynku istnieje zagrożenie, że firma nie będzie gotowa dokonać wdrożenia w swojej infrastrukturze technicznej. Mimo tych drobnych niepowodzeń akcelerator już szykuje się na 2020 rok.

– Przewidujemy, że 2020 rok będzie bardzo intensywny. Jeszcze nigdy nie mieliśmy tak wielu startupów w programie. Projekty są bardzo ambitne, a oczekiwania Odbiorców Technologii wysokie. Demo Day programu akceleracyjnego odbędzie się podczas konferencji InfoShare, na której startupy zawalczą o dodatkowe nagrody. W 2020 roku dołączy do nas nowy Odbiorca Technologii, który poszerzy nasze możliwości. W przyszłym roku odbędzie się również  nabór do ósmej edycji akceleratora, spodziewamy się więc nowego rekordu aplikacji. Z niecierpliwością czekamy na rezultaty pracy startupów, które pod koniec 2019 roku zakończyły akcelerację. Większość z nich kontynuuje współpracę z Odbiorcami Technologii poza programem i odnosi duże sukcesy – dodaje Wojciech Drewczyński.