Fabryka magazynów energii i baterii pod Bełchatowem
Już rok temu mogliśmy się dowiedzieć, że w Kleszczowie pod Bełchatowem (woj. łódzkie) stanie fabryka baterii i magazynów energii. Finalnie będzie produkować części do baterii litowo-jonowych, co ma uniezależnić polski rynek od dostaw międzynarodowych. Tym bardziej że popyt na różnego rodzaju baterie będzie tylko rósł.
W styczniu podpisano porozumienie, które określa, że firmy Compremum i Durapower będą mieć po 45% udziałów w fabryce, a ELMODIS 10%. Obecnie trwają prace nad pozyskaniem finansowania i ustaleniu budżętu inwestycyjnego. Wartość inwestycji w przybliżeniu to 196–255 mln zł.
Jak mówił Andrzej Laskowski z Compremum w rozmowie z portalem Newseria – fabryka w Kleszczowie ma produkować podstawowe części do magazynów energii. Dzięki czemu nie trzeba będzie ich sprowadzać z Azji czy Afryki. Ów wyroby fabryczne posłużą do konstruowania zarówno wielopowierzchniowych i wielkomocowych magazynów, jak i zwykłych, konsumenckich baterii.
Fabryka magazynów energii stanie też pod Tarnowem
Okolice Bełchatowa nie będą też jedynym miejscem, w którym stanie taki obiekt. W Żelichowie (powiat tarnowski, woj. małopolskie) również stanie hala produkująca magazyny energii i części do pojazdów elektrycznych. To jednak inna inwestycja.
Wójt gminy Gręboszów zawarł już porozumienie o budowie obiektu z Adamem Drewnianym, cofounderem NorthVolt Polska – przedsiębiorcą, który współpracował m.in. z Teslą. Żelichów to zresztą rodzinne okolice startupowca.
Adam Drewniany jest nazywany „Polakiem, który uratował Teslę”, bo w 2012 r. kupił teksańską szkołę, którą przekształcił w fabrykę systemów bateryjnych. W ten sposób do Tesli trafiła wystarczająca ilość komponentów, by premiera Modelu S odbyła się w wyznaczonym terminie.
Wygląda na to, że Polska w 2023 r. będzie stać pod znakiem fabryk magazynów energii.