Startupy z sektora FinTech potrzebują pomocy większych firm. Tylko tak osiągną sukces

Dodane:

Capgemini . Capgemini .

Udostępnij:

Pojawienie się firm z sektora FinTech nieustannie zmienia sposób, w jaki klienci korzystają z usług finansowych. Jednak wiele startupów zdaje sobie sprawę, że samodzielnie trudno będzie im osiągnąć sukces. Współpracują więc z większymi podmiotami.

fot. unsplash.com

Firmy FinTech napędzają rynek finansowy 

Firmy FinTech wykorzystujące innowacyjne technologie zmieniają sposób, w jaki klienci korzystają z usług finansowych. Konkurencja i rosnące oczekiwania klientów napędzają zapotrzebowanie na większą wygodę i personalizację. Firmy FinTech wykorzystują dane klientów w celu zapewnienia spersonalizowanej oferty oraz świadczenia szybkich, całodobowych usług online, dostępnych z poziomu dowolnego urządzenia. 

Jednak, jak wynika z raportu World FinTech Report 2018, klienci usług finansowych darzą większym zaufaniem tradycyjne firmy niż FinTech. Aby osiągnąć sukces, firmy świadczące usługi finansowe muszą nadal starać się dostosowywać do celów klientów, podtrzymując zaufanie i oferując cyfrowe, elastyczne i wydajne procesy. 

– Firmy FinTech osiągają sukcesy dzięki ukierunkowaniu na klientów, wypełniając luki pozostawione przez tradycyjne firmy. Luki te otworzyły drzwi dla firm FinTech, ale klienci nadal ufają tradycyjnym firmom – mówi Penry Price, Wiceprezes, Global Marketing Solutions, LinkedIn. 

Szansa na współpracę i obustronne korzyści 

Dzięki temu, że firmy FinTech nie muszą stosować dotychczasowych systemów ani podporządkowywać się przyjętym praktykom, mogły wykorzystać nowe technologie, by szybko reagować na oczekiwania klientów. W rzeczywistości, jak wynika z raportu World FinTech Report 2018, ponad 90% firm FinTech twierdzi, że kluczem do zdobycia przewagi konkurencyjnej jest sprawność i dbanie o wysokiej jakości doświadczenie klienta, zaś 76% z nich odpowiedziało, że zdolność do rozwijania nowych produktów i doskonalenia istniejących produktów i usług są krytyczne do osiągnięcia sukcesu. Wyzwanie stanowi jednak zwiększenie skali i opracowanie opłacalnych finansowo modeli biznesowych. Choć od 2009 r. firmy FinTech zebrały niemal 110 mld USD, większość z nich najprawdopodobniej nie poradzi sobie na rynku, chyba że opracują skuteczny ekosystem partnerstwa. 

Jednocześnie tradycyjne instytucje finansowe wprowadzają wiele udoskonaleń w zakresie obsługi klienta stosowanych przez firmy FinTech, zachowując swoje mocne strony, w tym zarządzanie ryzykiem, infrastrukturę, dokładną znajomość przepisów, zaufanie klientów, dostęp do kapitału i wiele więcej. Zarówno tradycyjne firmy, jak i firmy FinTech mogą odnieść korzyści ze współpracy opartej na symbiozie. 

– Kluczowym warunkiem wykorzystania potencjalnej symbiozy firm FinTech i firm tradycyjnych jest zbudowanie modelu współpracy ukierunkowanego na realizację celów strategicznych obu stron. Wciąż najbardziej preferowanym przez FinTech modelem jest tzw. ”White-Label”, w którym firmy tradycyjne kupują produkty/usługi od FinTechów i wdrażają je pod własną marką w oparciu o swoją infrastrukturę i system dystrybucji – mówi Marek Woźny, Vice President & Managing Director w Application Services w Capgemini Polska. 

Znalezienie odpowiedniego partnera kluczowe dla owocnej współpracy 

Współpraca jest niezbędna do osiągnięcia sukcesu w dłuższej perspektywie, zarówno w przypadku firm FinTech, jak i tradycyjnych firm finansowych. Aby była udana, konieczne jest znalezienie najlepszego partnera oraz opracowanie modelu zaangażowania. 

Ponad 70 procent kadry kierowniczej firm FinTech ocenia, że największym problemem związanym ze współpracą z tradycyjnymi firmami finansowymi jest brak elastyczności z ich strony, podczas gdy tradycyjne firmy za największe problemy postrzegają negatywny wpływ na zaufanie klientów, markę oraz zmianę kultury przedsiębiorstwa. 

– Aby umożliwić udaną współpracę, obie strony muszą zachować otwartość i skupić się na współpracy. Instytucje finansowe muszą uszanować kulturę firm FinTech, aby nie stracić swojej sprawności, która stanowi jeden z głównych aktywów, jakie wnoszą do projektów. Kolejnym wyzwaniem jest wybranie najlepiej dopasowanej firmy FinTech, z którą warto nawiązać współpracę – uważa Vincent Bastid, Sekretarza Generalny w Efma. 

Liczy się również aspekt biznesowy i ocena, czy współpraca ma realne szanse na sukces. Ostatni czynnik dotyczy samego rozwiązania technologicznego, proponowanego przez FinTech, czy ma ono szansę przetrwać i czy jest skalowalne.

Marek Woźny wskazuje tutaj przykład udanej współpracy, jakim jest partnerstwo Grupy ING oraz firmy Scalable Capital.

– Ten FinTech, który jest wiodącym dostarczycielem nowoczesnych rozwiązań inwestycyjnych, on-line wealth management, zaoferował, aby ING wprowadził ich spersonifikowane rozwiązania w obszarze optymalizacji portfeli inwestycyjnych klientów sektora detalicznego. Sukces na rynku niemieckim zaowocował decyzją ING o wprowadzeniu tego opartego na sztucznej inteligencji rozwiązania FinTechowego również na innych rynkach. Warto w tym miejscu podkreślić rolę firm tzw. sektora BigTech, czyli np. z firm z grupy GAFA (Google, Apple, Facebook, Amazon), które bazując na swojej natywnej innowacyjności, kapitałach oraz gigantycznych zasobach wiedzy o swoich klientach, już wkrótce z pewnością będą chciały rozszerzyć portfel swoich cyfrowych usług o sektor finansów – mówi Marek Woźny.

Autor tekstu: Capgemini Polska