Startupy znają trendy, ale powinny lepiej wyczuwać gotowość rynku do konkretnych wdrożeń – Jacek Brzozowski (PGNiG)

Dodane:

MamStartup logo Mam Startup

Udostępnij:

SEP Innovation to jeden z trzech startupów, który zakwalifikował się do pierwszej rundy programu akceleracyjnego MITEF Poland w ścieżce Energia. Jego akceleracją zajmie się Jacek Brzozowski, dyrektor rozwoju biura oferty PGNiG OD. Rozmawiamy z nim m.in. o tym, czego nauczy swoich podopiecznych.

Na zdjęciu (od lewej): Bartosz Trzciński i Sylwia Czechowska z SEP Innovation, Łukasz Kroplewski, wiceprezes zarządu PGNiG SA ds. rozwoju i Jacek Brzozowski, Dyrektor Biura Rozwoju Oferty PGNiG Obrót Detaliczny | fot. materiały prasowe

Czego PGNiG oczekiwało od startupów, które zakwalifikowały się do programu akceleracyjnego? 

Poszukiwaliśmy rozwiązań w zakresie obsługi klientów oraz nowych modeli biznesowych w obszarze sprzedaży gazu, prądu i usług około energetycznych. W naszej branży jest jeszcze sporo do zrobienia, a do tego zmieniają się modele konsumpcji energii oraz technologie. Poszukujemy startupów, które pozwolą nam poprawić w tym obszarze współpracę z naszymi klientami. 

Czy projekt, który Pan mentoruje daje PGNiG taką możliwość? 

SEP Innovation zajmuje się ważnym dla nas zagadnieniem, którym jest monitorowanie w czasie rzeczywistym zużycia prądu i gazu. Pomiar ten jest istotnym filarem nowego podejścia na rynku, akcentującego w coraz większym stopniu na rosnącą świadomość klientów oraz dopasowywanie do ich oczekiwań – w przeciwieństwie do tradycyjnego modelu prognoza zużycia i faktur. 

Klienci chcą widzieć między innymi jak i po co zużywają energię, kiedy to robią, i jak mogą zoptymalizować związane z tym koszty. Monitorowanie zużycia mediów i pozyskiwanie danych może więc pomóc w konstruowaniu korzystniejszych ofert, a także podniesieniu jakości obsługi. 

Czego nauczy Pan współtwórców SEP Innovation? 

Przede wszystkim chciałbym przekazać moim podopiecznym doświadczenia wynikające ze spotkania się dwóch światów: świata startupów, czyli małych i dynamicznie działających organizacji ze światem dużych przedsiębiorstw. Istotną rolą, którą będę pełnił w procesie mentoringu będzie dostarczenie wiedzy na temat tego, w jaki sposób rozmawiać z korporacjami o procesie sprzedaży i wdrażania rozwiązań realizowanych przez startupy. Muszą one bowiem uwzględnić wszystkie aspekty związane nie tylko z rachunkiem ekonomicznym, ale także np. z kwestiami bezpieczeństwa, procedurami zakupowymi i regulacjami prawnymi. 

Dostrzegam taką tendencję, że startupowcy fascynują się nowymi technologiami na tyle mocno, że rozpoznają bardzo szybko trendy rynkowe, ale często tracą z pola widzenia gotowość dojrzałych firm energetycznych do wdrożenia tych rozwiązań. Ponadto okazuje się często, że rynek nie oczekuje jeszcze tak zaawansowanych produktów i usług. Moją rolą więc będzie zwymiarowanie tych rozwiązań i podpowiedzenie, co dzisiaj można zrobić, a czego nie. Upraszczając – firma, która dostarcza gaz do 6,7 mln. klientów zawsze na pierwszym planie ma stabilność dostaw i komfort konsumentów. 

Jak należy to wymiarować? 

Działamy na rynku, który podlega transformacji i do tego obsługujemy miliony klientów w segmencie gazownictwa. Widzimy, że rynek się przekształca, ewoluuje natomiast w sposób niejednorodny. Istnieje chociażby segment bardzo dojrzałych klientów, którzy wręcz oczekują nowoczesnych rozwiązań typu smart home. Jednak duża grupa konsumentów nadal nie jest na to gotowa; koncentrują się oni na zaspokojeniu podstawowych potrzeb energetycznych swoich gospodarstw domowych. Będę starał się wspólnie z SEP Innovation pracować nad metodami docierania do klientów, dokładnie z taką ofertą jakiej oczekują. 

Pana zdaniem po wyjściu z programu akceleracyjnego SEP Innovation nadal będzie korzystać z tej wiedzy? 

Celem programu nie jest wyłącznie odrobienie zadania studyjnego, teoretycznego, ale nabycie praktycznej wiedzy – i to po obu stronach. Z punktu widzenia PGNiG interesujące będzie, jak oferowane rozwiązania zachowają się podczas testów. Z pewnością SEP Innovation skorzysta w przyszłości z tego, czego się tutaj nauczy. 

Czego PGNiG może nauczyć dzięki akceleracji? 

Chcemy dowiedzieć się, jak startupowcy rozpoznają trendy, a potem tworzą nowe modele biznesowe. Chociażby po to, żeby wiedzieć, jak lepiej rozpoznawać wyzwania przyszłości w naszej branży. Na tę chwilę nie planujemy rewolucji w naszym modelu biznesowym, jesteśmy firmą liczącą się na rynku, o dobrych wynikach. Jednak z pewnością chcemy się doskonalić.

PGNiG nadal szuka ciekawych startupów gotowych na trzymiesięczną akcelerację w programie MITEF Poland. Jeśli chcecie nawiązać współpracę z dużymi markami z branży energetycznej, polecamy ścieżkę Energia, która pozwoli Wam uzyskać wsparcie mentorów PGNiG. 

Więcej informacji na temat ścieżki Energia, której patronuje i wspiera PGNiG i do którego możecie aplikować od 1 marca do 25 maja 2017 roku, znajdziecie pod tym adresem.