Słuchalnia, Windu CMS i LiveSpace CRM to startupy, które zostały ocenione przez naszych ekspertów. Który z nich wypadł najlepiej? Zobaczcie sami.
Projekty dodane do naszej bazy w maju ocenili: Agnieszka Lewandowska-Dziewięcka, Marcin Szeląg i Marcin Kurek.
Branża: edukacja, kultura i sztuka
Finansowanie: własne
Model biznesowy: pośrednictwo
Adres: www.sluchalnia.pl
Agnieszka Lewandowska
Prezes Zarządu Fundacji Startup School
Patrząc na Sluchalnia.pl wydaje mi się, że warto popracować przede wszystkim nad ilością audiobooków w w bazie – to one przyciągną potencjalnych użytkowników. Ważne są też nowości wydawnicze, których jak na razie w Sluchalnia.pl brak. Mam świadomość, że to również najtrudniejsze zadanie dla Panów, bo rynek wydawniczy do łatwych nie należy.
Jeśli chodzi o serwis i funkcje. Może warto też zachęcić użytkowników do skorzystania z wypożyczalni e-booków oferując im okres próbny – choćby na jeden dzień, albo tych którzy wysłuchali już książki do jej oceny. To powinno pomóc innym w podejmowaniu decyzji odnośnie lektury i pokazać w serwisie trochę „życia”.
Marcin Szeląg
Partner Innovation Nest
Audiobooki udowodniły już, że jest rynek na tego typu produkty. Są klienci, którzy wolą słuchanie zamiast czytania. Podoba mi się innowacja w ramach modelu biznesowego. Wypożyczanie zamiast kupowania daje klientowi większy wybór, przy niższej cenie. W ramach samego modelu można zastanowić się jeszcze nad jego optymalizacją. Spotify czy Legimi pokazują, że jest możliwe zaproponowanie takiego modelu dla wydawców, który pozwoli klientom konsumować treści w ramach abonamentu. Takie rozwiązanie jest niezwykle elastyczne i wygodne z punktu widzenia user experience.
W kontekście samej usługi (produktu) myślę, że zespół ma jeszcze sporo do zrobienia. Wchodząc na stronę sluchalnia.pl użytkownik nie wie co to za usługa, jaką korzyść dostarcza, czym się wyróżnia od innych itd. Nie ma informacji o tym, że audiobooki może odsłuchiwać na urządzeniach mobilnych. Sugerowałbym zespołowi przeprowadzenie kilku wywiadów z użytkownikami usługi. Warto by było również przeanalizować zachowanie użytkowników na stronie za pomocą takiego produktu jak Inspectlet. UX jest bardzo ważny w tego typu produktach a tutaj czuję pewien dyskomfort.
Marcin Kurek
anioł biznesu
Jestem bardzo pozytywnie zaskoczony koncepcją i modelem biznesowym. Najczęściej najprostsze rozwiązania są najlepsze. Wydaje się, że model wypożyczenia audiobooka za niższą cenę niż zakup może mieć duży sens. W końcu tradycyjne książki też się od zawsze kupuje i wypożycza więc taki sam model powinien zadziałać też przy audiobookach.
W związku z faktem wyboru takiego modelu sądzę, iż aplikacja mobilna będzie tutaj ważniejsza od strony desktopowej. Niestety nie jestem w stanie przetestować tej aplikacji, gdyż nie posiadam urządzenia z Androidem. Wniosek zapewne jest taki, iż cały projekt ma bardziej charakter mobile niż tradycyjnego ebusinessu. W związku z tym zapewne założyciele staną przed zupełnie inną strategią na marketing, dystrybucję i zapewne model przychodowy.
Wersja desktopowa pozostawia trochę do życzenia pod względem graficznym, ale tak jak wspomniałem, nie sądzę, aby ten element był tutaj najważniejszy. Jeżeli aplikacja mobilna spotka się z dobrym przyjęciem i będzie aktywnie wykorzystywana przez użytkowników sądzę, iż zespół powinien szybko pomyśleć nad tym jak zacząć szybko zdobywać zagraniczny content i udostępniać ją dla użytkowników za granicą.
Słuchalnia, Windu CMS i LiveSpace CRM to startupy, które zostały ocenione przez naszych ekspertów. Który z nich wypadł najlepiej? Zobaczcie sami.
Branża: aplikacja, biznes i finanse
Finansowanie: własne
Model biznesowy: freemium
Adres: www.windu.org
Agnieszka Lewandowska
Prezes Zarządu Fundacji Startup School
Windu to bardzo przyjemne pierwsze wrażenie estetyczne. Jakość, na którą zwraca się uwagę. Jako osoba, która nie programuje, z chęcią skorzystałabym z obiecywanego przez Windu kreatora stron, licząc, że będzie takiej jakości, jak CMS który oferuje w tej chwili. Być może jest to również sposób na poszerzenie grupy celowej o przedsiębiorców, którzy nie programują, nie chcą korzystać z usług agencji interaktywnych i w obecnej chwili do stworzenia prostych stron swoich firm korzystają z wordpressa czy joomli.
Marcin Szeląg
Partner Innovation Nest
Windu adresuje bardzo realny problem – jak zbudować obecność swojej firmy/produktu w Internecie. Nie będę skupiał się na otoczeniu konkurencyjnym ponieważ jest to rynek obsadzony wieloma graczami. Chciałbym natomiast zwrócić uwagę zespołu na segmentację tego rynku. Oczywiście jest to ogromny rynek jednak nie można zakładać, że jedno narzędzie zaadresuje nieco zróżnicowane potrzeby różnych grup klientów. O ile Windu jest bardzo wszechstronnym narzędziem o tyle inne będą potrzeby małego lokalnego biznesu a inne średniej firmy handlowej wykorzystującej internet do zbierania leadów.
Głównym wyzwaniem dla zespołu może okazać się zbudowanie mocnego i jasnego wyróżnika swojego produktu. W tej chwili trudno mi odróżnić ten produkt od innych dostępnych na rynku. W zasadzie należałoby sobie zadać podstawowe pytanie dotyczące CPS (client-problem-solution) i spróbować je określić dla jednego bardzo konkretnego segmentu, który Windu jest w stanie zdominować.
Marcin Kurek
anioł biznesu
Uważam, iż Windu jest bardzo dobrym produktem. Przyglądałem mu się już wcześniej. Usability jest zdecydowanie na bardzo wysokim poziomie. Strony na Windu wyglądają naprawdę dobrze. Znam dobrze zespół, który przygotował Windu gdyż pracowałem z nimi przez kilka lat w Niania.pl. Jestem pewny, że jest w stanie stale rozwijać projekt we właściwym kierunku.
Umiejętności zespołu widać już po samej stronie głównej, która robi bardzo dobre wrażenie i posiada strukturę zgodną z obowiązującymi trendami. Wyniki dystrybucji wersji pudełkowej też są interesujące. W obecnej wersji jednak rynek dla Windu jest dość ograniczony, gdyż jak słusznie przyznają założyciele należy posiadać podstawową wiedzę z HTML/CSS aby korzystać z Windu, a to jest dość rzadkie. W obecnej formie produkt nie trafi, że tak powiem ‘pod strzechy’.
Fryzjerka uruchamiająca swój salon nie stworzy na Windu swoje strony tylko skorzysta z Wix albo 1&1. Dlatego sądzę, że kluczowym momentem będzie uruchomienie wersji Windu w wersji SaaS. Okaże się czy posiada on wystarczające przewagi konkurencyjne, aby powalczyć z innymi CMSami w chmurze. Mam nadzieję, że tak:)
Słuchalnia, Windu CMS i LiveSpace CRM to startupy, które zostały ocenione przez naszych ekspertów. Który z nich wypadł najlepiej? Zobaczcie sami.
Branża: aplikacje, biznes i finanse
Finansowanie: własne, dotacja z UE
Model biznesowy: abonament, usługi premium, inny
Adres: www.livespace.pl
Agnieszka Lewandowska
Prezes Zarządu Fundacji Startup School
Z CRMami, tak samo jak z CMSami, problem polega na tym, że nie da się dogodzić każdemu. Jedni potrzebują bardzo zaawansowanych rozwiązań, inni gubią się w natłoku funkcji. LiveSpace po rejestracji zaskoczył mnie przyjemnym przewodnikiem ułatwiającym zapoznanie się z produktem. To bardzo duży plus.
Ja, ze swoim umiłowaniem do minimalizmu, postarałabym się trochę uprościć proces dodawania np. zadań w dziale „przestrzenie”. Olbrzymi plus dla zespołu za obsługę klienta. Godzinę po rejestracji w serwisie odebrałam telefon od LiveSpace, w którym miły Pan oferował pomoc w razie jakichkolwiek pytań i zaprosił mnie na webinarium poświęcone sprzedaży. Brawo!
Marcin Szeląg
Partner Innovation Nest
Tak jak w przypadku Windu, również LiveSpace wchodzi na bardzo konkurencyjny rynek. W markecie GetApp w kategorii Sales mamy ponad 400 aplikacji SaaS wspierających sprzedaż dla SMB. Wchodząc na tak dojrzały rynek, trzeba mieć bardzo dobry wyróżnik konkurencyjny i potrafić go bezbłędnie komunikować. Język jaki ma tutaj duże znaczenie to język korzyści. Na landing page LiveSpace możemy przeczytać, że korzyść jaką otrzymamy z korzystania z tej aplikacji to: przewodnik po sprzedaży, dostęp w chmurze, sprzedaż zespołowa, oszczędność czasu. Zapewne są to bardzo istotne argumenty jednak, czy jest to komunikacja, która wprawi w ruch AIDA’ę (Action Interest Desire Action)?
Poza komunikacją, nad którą zespół móglby się jeszcze zastanowić, produkt wydaje się adresować realne problemy i ma szansę powalczyć z innymi rozwiązaniami.
Marcin Kurek
anioł biznesu
Bardzo fajnie i profesjonalnie zrobiona strona. Może poza filmikiem, który jest lekko nużący:). Referencje na landing page od klientów robią wrażenie. Sam produkt też wygląda w porządku chociaż brakuje mu trochę przejrzystości. Wydaje się, iż jest za dużo tekstu, czcionki nieco zbyt małe. Mały szlif usability by nie zaszkodził.
Założyciele porywają się na dość trudny, ale rosnący rynek. CRMów jest cała masa. Wydaje się jednak, że zespół ma swoją przemyślaną strategię. Nie chce konkurować z produktami dla dużych korporacji tylko skupia się na małych i średnich firmach. Planuje także szybkie uruchomienie wersji na rynki zagraniczne co ma bardzo duży sens. W przypadku tego typu produktów nie ma co czekać na sukces na jednym rynku, aby próbować sił za granicą.
Co do funkcjonalności samego produktu to pomysły w stylu tablicy a’la FB wydają się ciekawe i mają powiew świeżości. Niestety prawdziwej wartości produktu nie sposób ocenić inaczej, niż testując jego działania na grupie pracowników przez pewien czas.