Strach przed sztuczną inteligencją jest bardzo duży – Aleksandra Przegalińska (Leon Koźmiński)

Dodane:

MamStartup logo Mam Startup

Aleksandra Przegalińska (Leon Koźmiński)

Udostępnij:

Aleksandra Przegalińska, prorektorka Akademii Leona Koźmińskiego i badaczka AI, dzieli się swoimi spostrzeżeniami na temat wpływu sztucznej inteligencji na edukację. W rozmowie porusza kwestie związane z wyzwaniami, jakie niesie ze sobą AI oraz możliwościami, jakie stwarza dla nauczycieli i uczniów.

Rewolucja w edukacji: Jak AI zmienia tradycyjne metody nauczania

Przegalińska zwraca uwagę, że pojawienie się modeli AI, takich jak ChatGPT, wprowadziło istotne zmiany w edukacji. Tradycyjne zadania domowe stają się mniej efektywne, gdy uczniowie mogą korzystać z narzędzi do generowania treści. Weryfikacja samodzielności ucznia staje się trudniejsza, co rodzi pytania o przyszłość klasycznych metod nauczania.

Personalizacja nauczania: AI jako sprzymierzeniec nauczycieli

AI ma potencjał do personalizacji materiałów edukacyjnych. Nauczyciele mogą wykorzystać technologie do tworzenia zadań dostosowanych do różnych stylów uczenia się uczniów. AI może również wspierać nauczycieli w tworzeniu angażujących scenariuszy lekcji i zarządzaniu klasą. Technologia staje się narzędziem ułatwiającym pracę pedagogów.

CampusAI: Inicjatywa na rzecz edukacji w zakresie AI

Przegalińska opowiada o projekcie CampusAI, który ma na celu edukację w zakresie generatywnej sztucznej inteligencji. Uczestnicy uczą się nie tylko korzystania z modeli tekstowych, ale także obrazów i dźwięków.

Projekt skierowany jest do szerokiego grona odbiorców – od osób prywatnych po przedstawicieli biznesu. Uczestnicy mogą specjalizować się w różnych klastrach tematycznych, co pozwala na dostosowanie wiedzy do konkretnych potrzeb zawodowych.

Strach przed technologią: Jak przełamać bariery w edukacji

Przegalińska zauważa, że wielu nauczycieli obawia się integracji AI w procesie nauczania. Potrzebne są spójne programy szkoleniowe, które pomogą pedagogom zrozumieć możliwości technologii i jej zastosowanie w klasie.

W kontekście zmian w podstawach programowych Przegalińska podkreśla znaczenie transparentności korzystania z narzędzi AI. Uczelnie powinny stworzyć zasady dotyczące wykorzystania technologii w pracach dyplomowych i innych projektach akademickich.

Młodzież a technologia: Kto jest bardziej otwarty na AI?

Przegalińska wskazuje na różnice w podejściu do technologii między młodzieżą a nauczycielami. Dzieci i młodzież, jako „cyfrowi tubylcy”, mają bardziej intuicyjne podejście do nowych narzędzi, podczas gdy nauczyciele często czują się zagubieni.

Przyszłość edukacji: Jak AI wpłynie na kształcenie wyższe?

Przegalińska zauważa, że uczelnie powinny być otwarte na wykorzystanie AI i stworzyć jasne zasady dotyczące jego stosowania. Ważne jest, aby studenci czuli się pewnie korzystając z technologii i rozumieli jej ograniczenia.

Współpraca między studentami a technologią powinna opierać się na przejrzystości działań oraz świadomości roli AI jako narzędzia wspierającego proces twórczy.

Czytaj także: