Strategia sukcesu. Zaplanuj rozwój swojej firmy

Dodane:

Dominika Hofman Dominika Hofman

Udostępnij:

Coraz więcej osób pragnie rzucić etat, uwolnić się od korpo struktur oraz być panem czy też panią własnego losu. Na około słyszymy jak cudownie jest prowadzić swój biznes. Może być cudownie, ale tylko jeśli podejdziemy do rozwoju swojego pomysłu od strategicznej strony.

Rozpoczynając swój biznes trzeba być świadomym zarówno korzyści jakie to przedsięwzięcie może przynieść, ale także zagrożeń, które mogą się pojawiać na drodze do sukcesu. Jeśli nie przygotujesz się odpowiednio, Twoja pasja i pomysł mogą szybko zniknąć. Co może Cię do tego doprowadzić?

  • zmęczenie ilością obowiązków związanych z prowadzeniem firmy, gdyż możesz mieć tak dużo pracy, że owa pasja i pomysł przestaną sprawiać Ci frajdę,
  • obszar, który Cię interesuje może mieć mało wspólnego z tym co rzeczywiście będziesz robić na co dzień,
  • brak umiejętności i wiedzy jak odpowiednio sprzedać siebie i swój pomysł. Nawet jeśli masz świetny produkt, oferujesz genialne usługi, dostarczasz skutecznych rozwiązań to jeśli nie umiesz odpowiednio „się sprzedać” to zamiast rosnących wyników finansowych będzie pojawiała się rosnąca frustracja.

Nie chcę tu nikogo zniechęcić do zakładania własnej firmy. Moim celem jest zachęcenie, aby każdy podjął tą decyzję świadomie w oparciu o analizę korzyści oraz potencjalnych zagrożeń. Dlaczego? Ponieważ będąc odpowiednio przygotowanym przede wszystkim możesz przewidzieć niektóre sytuacje. Korzyści z prowadzenia własnego biznesu może być bardzo wiele. Trzeba jednak rozważyć kilka kwestii. Do najważniejszych należą:

1. Potrzeba rynkowa

Zanim zdecydujesz się na prowadzenie swojej firmy sprawdź czy rynek, na którym chcesz działać rzeczywiście potrzebuje tego co oferujesz. Pomyśl jak Twój biznes może rozwiązywać jakiś ważny problem lub w istotny sposób może ułatwiać życie innych. Warto przeprowadzić dokładną analizę SWOT w oparciu o swój pomysł, by wiedzieć czy Twój pomysł ma szansę na sukces. Jeśli masz wątpliwości zastanów się jak możesz dostosować charakter swojej działalności do istniejących warunków, cały czas pozostając w obrębie swojej pasji. Określ więc jasno i wyraźnie – wartości i korzyści, jakie niesie za sobą Twój pomysł na biznes oraz szanse i zagrożenia biorąc pod uwagę aktualną sytuację rynkową.

2. Rola w firmie

Zwykle wpadamy w pułapkę zapętlenia się w różnych rolach, w które na początku musimy podjąć. Są to:

  • rola przedsiębiorcy, czyli osoby, która tworzy wizje, planuje, wprowadza innowacje, jest wizjonerem,
  • rola menedżera, czyli osoby zarządzającej firmą, ludźmi, projektem, zespołem, produktem,
  • rola pracownika, czyli osoby, która wykonuje fach i jest ekspertem w swojej dziedzinie.

Kluczem do prowadzenia biznesu z sukcesem jest podejmowanie jednej lub maksymalnie dwóch ról naprzemiennie. Powinny być to role, w których czujesz się najlepiej, które sprawiają Ci najwięcej frajdy, dają satysfakcję. Na początku, jeśli nie możemy pozwolić sobie na zatrudnianie osób przyjmijmy ten stan rzeczy jako sytuację przejściową lub poszukajmy kogoś, z kim na zasadach współpracy będziemy mogli realizować jedną z ról.

3. Przewaga konkurencyjna

Firma prowadzona z pasją i zaangażowaniem to ważna przewaga konkurencyjna. Ludzie lubią korzystać z produktów i usług tych, którzy kochają swoją pracę. Dostrzegają wysiłek włożony w ich przygotowanie. Jednak, aby Twoi odbiorcy mogli to zauważyć, musisz wiedzieć jak to dobrze zakomunikować. Służą do tego dwa narzędzia: pierwszym jest marka, która składa się z nazwy, logo i sloganu. Drugim jest cała strategia marketingowa, czyli pomysł na komunikowanie tego, czym się zajmujesz i dlaczego to co robisz jest wartościowe.

I tu konieczne jest, by szczegółowo określić:

1. Kto jest moją grupą docelową? Jasno i precyzyjnie zdefiniować do kogo chcesz trafić – to też pomoże Ci w sposób spójny określić działania marketingowe.

2. Jakimi kanałami będę promować swój biznes? – Facebook, Instagram, LinkedIn, platformy sprzedażowe / pisanie bloga. Dziś masz ogromne pole do popisu, aby komunikować innym swój pomysł i poszukiwać potencjalnych klientów w sieci.

3. Określić obszar specjalizacji oraz go odpowiednio uwypuklić. Na tej podstawie zacząć budować swoją silną i widoczną markę osobistą. Każdy z nas jest inny, ma inne talenty, predyspozycje, umiejętności – warto więc zaprezentować to w interesujący i ciekawy sposób. Często właśnie to w jaki sposób się zaprezentujesz ma kluczowe znaczenie czy ktoś się Tobą zainteresuje na dłużej czy też nie. Pamiętaj, że pierwsze wrażenie możesz zrobić tylko raz, warto więc dobrze się przygotować zarówno w komunikacji online, jak i offline.

4. Jasno sprecyzować (w liczbach), ile produktów czy usług musisz sprzedać lub też ilu partnerów czy sponsorów pozyskać, by Twoja pasja/pomysł na biznes stał się zarobkowym biznesem.

5. Zrobić plan. Plan strategicznego rozwoju biznesu tzn. krok po kroku jakie działania będziesz podejmować by swoją pasję zamienić w biznes. Warto użyć tu metody SMART w zapisywaniu celów, czy też idąc krok dalej SMARTER, by poddawać się i swój pomysł ewaluacji i redefiniować go zgodnie z aktualnymi potrzebami otaczającego świata.

Biznes się zmienia, podejście do klientów się zmienia, sytuacja rynkowa się zmienia. Dziś jedyną stałą jest zmiana, więc należy szybko i aktywnie reagować na zmieniającą się rzeczywistość. Podejmując się realizacji swojego pomysłu, by przekuć go w biznes trzeba być świadomym zarówno korzyści z niego płynących, jak też przeszkód, które mogą się pojawić. Zanim jednak z zapałem zabierzesz się do zakładania firmy przeanalizuj wszystko spokojnie i zrób plan działania. Nawet jeśli dziś nie wiesz jeszcze wszystkiego co jest niezbędne, nic nie szkodzi.

Perfekcja to coś do czego się dąży a nie od czego zaczyna, miej więc na uwadze fakt, iż niezbędnym będzie uczenie się, a nawet popełnianie błędów. Podstawą do osiągnięcia sukcesu jest dziś ciągłe doskonalenie oraz nabywanie nowych umiejętności i kompetencji. Te możesz uzyskać poprzez szkolenia, warsztaty, webinaria i inne formy zdobywania wiedzy. Ucz się więc, poszukuj inspiracji, próbuj, sprawdzaj, analizuj, wyciągaj wnioski i idź do przodu – krok za krokiem w kierunku Twojego sukcesu.

Dominika Hofman

Specjalista ds. Rozwoju i Trener Międzynarodowy w SUKCESS Consulting

Jako pasjonatka ludzi z dogłębną wiedzą i strategicznym podejściem rozwoju biznesu kreuję najskuteczniejsze rozwiązania dopasowane do dzisiejszego szybko zmieniającego się świata, gdyż sukces osób, z którymi pracuję jest także i moim.