Studenci AGH stworzyli ekologiczny pojazd napędzany ogniwem wodorowym

Dodane: 14.05.2020

Marta Wujek

Udostępnij:

Studenci AGH z grupy Project Hydrive stworzyli prototyp ekologicznego bolidu napędzanego ogniwem wodorowym. Konstrukcja waży zaledwie 30 kg, a podczas pracy nie wytwarza żadnych spalin. Hydrive 1 w przyszłym roku ma wystartować w zawodach Shell Eco-marathon.
Twórcy innowacyjnego pojazdu liczą na to, że zdobędą pierwsze miejsce w kategorii Prototype, w której oceniane jest osiągnięcie maksymalnej wydajności pojazdu. Na ten moment Hydrive 1 jest w stanie rozpędzić się do maksymalnej prędkości 41 km na godzinę. Jednak w tym przypadku nie są to zawody na czas.

Hydrive 1 swoją lekkość zawdzięcza konstrukcji, która została wykonana z laminatu, który opiera się na włóknach węglowych i dodatkowo posiada elementy wykonane ze stopów aluminium. Przy tym część z elementów drukowana jest metodą 3D.

Sercem bolidu jest elektryczny silnik zasilany przez ogniwo wodorowe. Dodatkowo w silniku zastosowano technologię indukcji. Oznacza to, że podczas hamowania pojazdu odzyskiwana jest energia, która w tym momencie powstaje.

– Bolid Hydrive 1 powstawał od zeszłego roku z myślą o starcie w międzynarodowych zawodach Shell Eco-marathon, jednych z najbardziej innowacyjnych konkursów dla młodych konstruktorów. Tegoroczna edycja z powodu pandemii została przełożona na 2021 rok – czytamy na profilu Facebookowym AGH.

Pojazdy przyszłości z AGH

Hydrive 1 to nie jedyny przykład innowacyjnego pojazdu, który został stworzony przez studentów AGH. Tamtejsze koła naukowe są wyjątkowo aktywne. W zeszłym roku podczas Impact Mobility Revolution 19 w Katowicach mieliśmy przyjemność spotkać zespół z koła o ekoenergii oraz akademickiego koła żeglarskiego. Stworzyli oni Solar Boat Team o imieniu Baśka, czyli prototyp łodzi elektrycznej zasilanej panelami fotowoltaicznymi.

– W tym roku projektujemy zupełnie nową łódź, obecnie jest ona w końcowej fazie projektowania. Do końca przyszłego sezonu myślimy, że skończymy prace nad nią. Dodatkowo nasz zespół buduje łódź autonomiczna, która będzie mogła mapować dno Wisły. Będzie to bardziej badawczy projekt. W planach zaczynają się klarować pomysły o komercjalizacji tego projektu, bo wielu z nas, którzy byli od samego początku w tym projekcie już skończyło studia. Zaangażowanych jest około 60 osób – mówiła wtedy Maja Matuszewska z zespołu.

icon-112px-padlock Created with Sketch.

Dołącz do naszego newslettera lub podaj swój adres, jeśli już jesteś naszym subskrybentem