Stworzyli panel analityczny dla sklepów tradycyjnych. M/platform pomaga zwiększać sprzedaż

Dodane:

MamStartup logo Mam Startup

Stworzyli panel analityczny dla sklepów tradycyjnych. M/platform pomaga zwiększać sprzedaż

Udostępnij:

Prowadzenie niewielkiego, tradycyjnego sklepu jest trudne. Zwłaszcza że ich właściciele muszą konkurować o klientów z sieciówkami i dyskontami, za którymi stoją pokaźne budżety. Pomoże im w tym M/platform.

M/platform to cyfrowy integrator usług skierowany do sklepów detalicznych z segmentu tradycyjnego.

– Ułatwiamy współpracę pomiędzy wieloma partnerami, tworząc swoisty ekosystem wzajemnego wsparcia. Naszą sztandarową usługą jest Promo+, czyli moduł pozwalający na połączenie producentów z branży FMCG ze sklepami, dzięki któremu mogą wspólnie organizować promocje dla konsumentów – wyjaśnia Tomasz Jasinkiewicz, członek zarządu Comp Platformy Usług, firmy, która stoi za M/platform.

Moduły zwiększające sprzedaż

Z punktu widzenia producenta artykułów spożywczych platforma umożliwia dobór oferty promocyjnej dopasowanej do potrzeb danego sklepu. Pozwala także zwiększać sprzedaż dzięki czterem modułom promocyjnym. Pierwszy to „PromoSztuki”, czyli kup więcej sztuk na raz i zapłać mniej za sztukę, drugi „Happy hours”, czyli kup taniej w określonych godzinach, trzeci „Zestaw promocyjny”, czyli lepsza cena przy zakupie kilku różnych produktów oraz czwarty „Klasyczna obniżka cenowa” – wartościowa lub procentowa.

Właściciel sklepu zanim zdecyduje się na skorzystanie z oferty promocyjnej producenta, wcześniej może się z nią zapoznać i zdecydować która ma szansę przypaść do gustu jego klientom. Ostatecznie M/platform ma mu pomóc w wygenerowaniu wyższej sprzedaży i podejmowaniu trafniejszych decyzji biznesowych. Temu służy panel analityczny, w który twórcy M/platform wyposażyli swoje rozwiązanie.

10 tysięcy sklepów

– Za każdą sprzedaż produktów spełniających warunki promocji detalista otrzymuje uzgodnione wspólnie z producentem wynagrodzenie, które następuje w regularnych, cotygodniowych cyklach. Umożliwia to sklepowi utrzymanie marży oraz pomaga w utrzymaniu płynności finansowej – mówi Tomasz Jasinkiewicz.

Mój rozmówca wyjaśnia, że wdrożenie M/platform w sklepie odbywa się w kooperacji z serwisantem urządzeń fiskalnych. Sklep bowiem musi być wyposażony w kompatybilne z programem urządzenia do rejestrowania sprzedaży oraz stały dostęp do internetu. Chwali się także, że jego firma do tej pory przeprowadziła ponad 8 tysięcy takich wdrożeń, a kolejne 2 tysiące w trakcie realizacji.

Szybkie zbudowanie skali

Niemniej to nie jedyny i nie największy sukces jaki Comp Platforma Usług ma swoim koncie. – Naszym największym sukcesem jest szybkie zbudowanie skali M/platform: 10 tysięcy zrekrutowanych punktów sprzedaży oraz 8 producentów obejmujących 12 spośród 15 najważniejszych kategorii produktowych typowych w handlu tradycyjnym. I to wszystko osiągnęliśmy w zaledwie rok – dodaje Tomasz Jasinkiewicz.

Kolejnym sukcesem firmy jest pozytywne zweryfikowanie hipotezy o możliwości stworzenia programu spełniającego potrzeby bardzo urozmaiconej grupy sklepów tradycyjnych. I tak wśród detalistów korzystających z M/platform są zarówno sklepy niezrzeszone i małe lokalne sieci oraz większe podmioty, jak na przykład punkty uczestniczące w ogólnopolskich sieciach franczyzowych.

Monitoring zmian na rynku

– Jednym z naszych najświeższych sukcesów jest uruchomienie specjalnego serwisu analitycznego w dobie epidemii koronawirusa. Pozwala on producentom i dystrybutorom na szybsze dotarcie z najważniejszymi produktami tam, gdzie są najbardziej potrzebne. M/platform przetwarza dane o sprzedaży w czasie rzeczywistym i pozwala na bieżące monitorowanie zjawisk zachodzących na rynku, np. pozwala śledzić produkty, na które jest gwałtowny wzrost popytu; ocenić, gdzie jest ryzyko braków towarowych; w którym powiecie występują zaburzenia sprzedaży; jak kolejne ograniczenia wpływają na częstotliwość zakupu i wielkość koszyka; które kategorie produktowe zyskały lub straciły na znaczeniu; kiedy są największe kolejki i jak “okienko dla seniorów” zmieniło rytm pracy w sklepach i tak dalej – wyjaśnia mój rozmówca.

Dodaje, że to bardzo ważne z punktu widzenia dystrybucji produktów pierwszej potrzeby, gdy tradycyjne modele planowania logistycznego nie są w stanie szybko zareagować na tak ogromne zmiany na rynku. Dlaczego? Chociażby dlatego, że sprzedaż w krytycznym tygodniu, kiedy ogłoszono zamknięcie szkół w całej Polsce, była o 56% wyższa niż zwykle. To taki sam poziom jak przed Bożym Narodzeniem.

Rozmiar średniego koszyka też mocno wpływa na sposób uzupełniania zapasów w sklepach, a w tym roku zeszłoroczne projekcje były do tego zupełnie nieprzydatne – na Wielkanoc średni koszyk w małych sklepach był o 50% większy niż rok temu, a przed majówką o 30%.

20 tys. punktów detalicznych do końca roku

Jak mój rozmówca dalej zamierza rozwijać M/platform? W ramach pomocy w dobie pandemii, Comp stworzył aplikację mobilną e-Mka Twoje Zakupy, przeznaczoną do zakupów w tradycyjnych sklepach detalicznych. Za jej pomocą konsumenci mogą zaplanować zakupy, bez chodzenia między półkami i oczekiwania w kolejkach, aby z zachowaniem zasad higieniczno-sanitarnych odebrać gotowe zakupy w modelu „zamów i odbierz” lub z dostawą do domu.

– Aspirujemy również do pokrycia 90% kluczowych kategorii spożywczych, kończąc rok z co najmniej dwudziestoma topowymi producentami funkcjonującymi w programie. Już teraz, w kwartale wiosennym, przygotowujemy przyłączenie do platformy kolejnych dużych partnerów – mówi Tomasz Jasinkiewicz.

Ponadto zamierza rekrutować do programu kolejne sklepy i zakończyć rok z liczbą 20 tysięcy punktów detalicznych współpracujących z M/Platform.