Te książki zachwyciły polskich startupowców

Dodane:

Adam Łopusiewicz Adam Łopusiewicz

Udostępnij:

Niewiele książek dla przedsiębiorców potrafi zmienić podejście do tworzenia biznesu. Wśród nich są te, o których na pewno już słyszeliście, np. z artykułu pt. “5 książek dla startupowców”. Dziś postanowiliśmy zapytać przedsiębiorców o mniej popularne publikacje, ale również dające wiele wartości.

Zdjęcie royalty free z Fotolia

Wychodząc z założenia, że każdy z przedsiębiorców przeczytał co najmniej jedną książkę, która zmieniła jego podejście do rozwijania biznesu, postanowiłem zapytać o to polskich startupowców. Poprosiłem ich o wskazanie tytułu, który warto polecić innym. Poniżej przedstawiamy listę książek, które koniecznie musi przeczytać każdy przedsiębiorca.

1. Doktryna Jakości

Przemysław Kuśmierek, CEO Migam.pl, ostatnio zachwycił się książką Andrzeja Jacka Blikle pt. “Doktryna Jakości”. Te 546 stron traktuje o skutecznym zarządzaniu z punktu widzenia całej organizacji. – W fajny sposób na przykładach pomaga poukładać prace w organizacji – przekonuje Kuśmierek i dodaje, że jego zdaniem jest do idealna pozycja dla przedsiębiorców, których projekty przestają być startupem, a przeinaczają się w organizacje.

Autor spisuje w niej doświadczenia nabyte przez dwadzieścia lat, kiedy w rodzinnej firmie wdrażał zarządzanie jakością (TQM). Na ten temat wykłada też na uczelniach, a także podczas szkoleń dla innych przedsiębiorstw. Jest to więc pozycja napisana przez praktyka, akademika, przedsiębiorcę. Znajdziemy w niej wskazówki z obszarów przywództwa, komunikacji i jakości TQM. – Czyta się jak dobrą beletrystykę – zachęca Kuśmierek.

2. Zero to One: Notes on Start Ups, or How to Build the Future

– To książka o tym, jak myśleć niestandardowo – mówi Kuba Filipowski, współtwórca labu Netguru. Jej autorzy, Peter Thiel i Blake Masters, przekonują że warto mieć własne opinie na temat przyszłości, zamiast wpatrywać się w to, co robi teraz rynek i co jest w tym momencie na topie. Starają się zrobić to w czternastu obszernych rozdziałach pełnych przykładów, przemyśleń i praktycznym porad.

Thiel i Masters w publikacji odpowiadają na pytania nurtujące przedsiębiorców. Pokazują m.in. jak podjąć walkę o rynek z konkurencją, która jest daleko przed nami, czy jak przekonać klientów do zakupu produktu, który stworzyliśmy. Jednym z ciekawszych rozdziałów jest ten opowiadający historię zespołu stojącego za sukcesami PayPala, LinkedIna, YouTube’a, czy Yelpa. Motywuje do działania.

3. Judgment in Managerial Decision Making

Dwaj profesorzy: Max H. Bazerman (Harvard Business School) i Don Moore (Tepper School of Business) postanowili poprzez eksperymenty i badania sprawdzić, jak podejmujemy złe decyzje. Co na nie wpływa? Czy kolor włosów kandydata do pracy, ma wpływ na podjęcie decyzji o jego zatrudnieniu? Okazuje się, że tak, a więcej ciekawostek na temat tego, jak oceniamy sytuacje, znajdziecie właśnie w tej książce.

Poleca ją Kamil Stanuch, CEO Sigmapoint i mówi “skoro 9 na 10 startupów upada to istnieje szansa, że 90% naszych decyzji jest błędna”. Przez nie czytamy tylko newsy potwierdzające sukces naszego pomysłu na aplikację, ignorując pozostałe o porażkach. – [książka] nie nauczy nas podejmować dobrych decyzji, ale pozwoli w jakimś stopniu uniknąć złych czy nieprzemyślanych, a to w biznesie już połowa sukcesu – przekonuje Stanuch.

4. The Hard Thing About Hard Things

“Wygrani nigdy się nie poddają, a przegrani nigdy nie wygrywają” mówił1 Ben Horowitz, współtwórca znanego funduszu Andreessen Horowitz, w rozmowie na temat jego książki. Nie opisuje w niej motywujących historii, nie podaje przepisu na sukces startupu, a skupia się trudnych momentach w firmie, którym warto podołać. Jednym z takich momentów jest zwalnianie z pracy pracownika, czy kierownika projektu.

Jak wtedy warto postąpić? “Bill Campbell mówi, że kiedy zwalniasz ludzi, zabierasz im pracę, ale nie powinieneś zabrać im godności” przekonuje Horowitz. Książka liczy 304 strony i jest dostępna na Amazonie. Krytycy polecają ja przede wszystkim tym, którzy dopiero zaczynają uczyć się zarządzania zespołem. Lekturę zachwala Zuzanna Stańska, szefowa Moiseum.

5. Od dobrego do wielkiego

Zwolennikom analizy casusów ciekawych przedsiębiorstw, na pewno spodoba się ta pozycja. „Od dobrego do wielkiego” Jimma Collinsa, wywarły ogromne wrażenie na Mikołaju Grajnercie, organizatorze startupowych eventów, który poleca przede wszystkim pierwsze słowa książki: „Dobre jest wrogiem wielkiego.” Dalej opowiada, jak Collins tłumaczy dlaczego większość przedsiębiorstw nie osiągnie doskonałości.

“Przedsiębiorstwa w ogromnej większości nigdy nie staną się doskonałe dlatego, że większość z nich jest po prostu dobra – i to jest ich największy problem” pisze. – W książce autor analizuje przedsiębiorstwa, które były zwyczajnymi firmami, doszły do punktu przełomu i następnie weszły na ścieżkę dynamicznego wzrostu (co najmniej przez 15 lat od punktu przełomu) – poleca Grajnert.

6. Coś za coś

Co jest ważniejsze, aby odnieść sukces: dostępność czy jakość produktu? Szefostwo którego ze znanych przedsięwzięć poświęcało czas na dostępność i niemal zakończyło się porażką? Na te pytania stara się odpowiedzieć Kevin Maney w książce pt. “Coś za coś. Wszechobecny konflikt pomiędzy jakością a dostępnością. Dowiedz się, co sprawia, że jedne produkty odnoszą sukces, a inne nie”

– Uważam, że teoria o jakości i dostępności jest możliwa do zastosowania w każdej branży i w każdym produkcie, zmienia się tylko otoczenie rynkowe, ale zasada pozostaje ta sama – przekonuje Karolina Bołądź, z firmy Zortrax. Zapowiada, że w książce pzeczytamy o tym, jak Apple prawie przegrało poprzez dążenie do dostępności i o tym, jak nadmierne skupienie na jakości nie ma zastosowania w pewnych branżach.

7. How to Win Friends & Influence People

Sprzedaż licząca ponad 15 milionów egzemplarzy, mocna rekomendacja Warrena Buffeta, który zachwalą ją słowami: “zmieniła moje życie” i to, że pierwsze wydanie pochodzi z 1937 roku, a nadal jest aktualne. Czy do polecenia tej książki potrzeba czegoś jeszcze? Powyższe informacje wystarczyły Michałowi Sadowskiemu z Brand24, aby sięgnąć po ten podręcznik zarządzania ludźmi.

Dale Carnegie, autor “How to Win Friends & Influence People” uważa, że sukces jest wynikiem piętnastu procent profesjonalnej wiedzy na temat branży, rynku, a aż 85 zawdzięcza się „zdolności wyrażania idei, która ma pomóc w objęciu przywództwa i wzbudzeniu entuzjazmu wśród ludzi”. Jak czytamy w opisie publikacji, Carnegie radzi jak zbudować świetny zespół poprzez docenianie każdego jego członka.

8. Predictable Revenue

Obowiązkową pozycją, według Arkadiusza Hajduka, inwestora i współtwórcy Przeswietl.pl, jest “Predictable Revenue: Turn Your Business Into A Sales Machine With The $100 Million Best Practices Of Salesforce.com”. Jak wskazuje tytuł, oparta jest na wiedzy i doświadczeniu praktycznym byłego dyrektora sprzedaży w Salesforce.com, który po objęciu tego stanowiska zwiększył dochód firmy do stu milionów dolarów rocznie.

To biblia sprzedaży dla szefów firm, twórców i sprzedawców. Na 213 stronach Aaron Ross i Marylou Tyler na przykładach pokazują, jak stworzyć ”sprzedażową maszynę”, która pomoże odnieść sukces przedsięwzięcia. Dowiemy się z niej, że nie warto wysyłać do klientów e-maile przed dziewiątą rano a piątą w południe i dlaczego korzyści przynoszą wiadomości wysyłane we wtorki, środy i czwartki, a nie te w poniedziałki i piątki.

9. Raising Venture Capital for the Serious Entrepreneur

Dla tych, którzy są na etapie budowania struktur przedsięwzięcia albo szukania finansowania, Emilia Ostapowicz, analityk finansowy Xevin Lab, poleca dzieło Dermota Berkery’ego. – Książka z jednej strony wprowadza w świat finansów firmy, uczy jak je prowadzić, na co zwracać uwagę aby zachować płynność, i co tak naprawdę się liczy – przekonuje Ostapowicz.

Dodaje, że zysk w firmach z projektami IT nie jest tak ważny, jak cash flow i budowanie wartości startupu. Autor jest partnerem generalnym w Delta Partners, jednym z najpopularniejszych europejskich funduszy inwestycyjnych, gdzie zdobywał doświadczenie na “stanowisku” inwestora. Lektura pokazuje od kuchni, jak wygląda praca inwestora i na co, w aspekcie finansowym firmy, zwraca uwagę.