Technologiczna końcówka roku w sporcie: nowy raport PZPN Innovation Hub

Dodane:

Przemysław Zieliński Przemysław Zieliński

Technologiczna końcówka roku w sporcie: nowy raport PZPN Innovation Hub

Udostępnij:

Zespół PZPN Innovation Hub podzielił się nowym raportem. To przegląd najciekawszych rozwiązań technologicznych, które trafiły do branży sportowej w czwartym kwartale 2024 roku.

Jak twierdzą autorzy raport we wstępie do swojego opracowania, dzięki zaawansowanym technologiom oraz partnerstwom z liderami rynku, ekosystem sportowy wkroczył na nowy poziom interakcji z fanami i analityki meczowej. Jakie trendy przyczyniły się do takiego stanu rzeczy? Przeglądamy dla Was materiał od PZPN Innovation Hub.

AI w procesach decyzyjnych – rewolucja w sędziowaniu

Gołym okiem widać, że sztuczna inteligencja coraz mocniej wkracza w procesy decyzyjne w piłce nożnej czy w sporcie w ogóle. Wyrazistym przykładem jest zastosowanie technologii PlayReplay w elektronicznym sędziowaniu linii przez USTA (United States Tennis Association) czy innowacje FIFA, która wdrożyła Hawk-Eye w Football Technology Centre. Te rozwiązania nie tylko poprawiają dokładność decyzji, ale także przyspieszają grę. A to podoba się szczególnie kibicom.

Wirtualne przestrzenie, czyli nowy sposób angażowania fanów

Kluby i organizacje sportowe z sukcesem wprowadziły nowe formy kontaktu z kibicami. Wirtualne stadiony, takie jak narzędzie Virtual Venue od Evertonu, przełamują barierę odległości i pozwalają kibicom na to, aby w dowolnej chwili poczuć  bliskość ze swoją ulubioną drużyną. Zawodowy zespół futbolu amerykańskiego Chicago Bears w tych staraniach poszedł o krok dalej. Stworzono wirtualną wycieczkę po Halas Hall, łącząc historię z nowoczesną technologią.

Czytaj także: Gdzie szukać polskich sporttechów? To wie Tomasz Kowalczyk (podcast)

Dzięki AI łatwiej zanurzyć się w sporcie: gry, animacje i analityka

Stosowanie sztucznej inteligencji wzbogaciło także ofertę skierowaną bezpośrednio do kibiców. St. Louis Blues daje swoim fanom możliwość rozgrywki w gry generowane przez AI, podczas gdy ESPN zaprezentowało awatara „FACTS”. Jego główną rolą jest usprawnianie analityki sportową. Podobne kroki podjęły międzynarodowe organizacje, takie jak International Tennis Hall of Fame, które wystartowało z cyfrową grą karcianą Farmers Duel. Z kolei NBA eksperymentowała z animowanymi transmisjami meczów w czasie rzeczywistym.

Rozwój platform streamingowych

Popularność sportu w streamingach osiągnęła nowe szczyty, o czym świadczy walka Jake’a Paula z Mikiem Tysonem, która przyciągnęła 60 milionów widzów na Netflixie. Eksperci PZPN Innovation Hub zwracają uwagę, że mimo kłopotów technicznych, jakich doświadczyli widzowie walki na całym świecie, takie wydarzenia dowodzą tego, że platformy streamingowe są przyszłością transmisji sportowych.

Partnerstwa technologiczne – wspólne innowacje

W 2024 roku byliśmy świadkami intensywnej współpracy między gigantami technologicznymi a organizacjami sportowymi. Ferrari połączyło siły z IBM w celu poprawy interakcji z fanami, a Premier Padel z NTT Data wprowadziło nowe narzędzia analityczne.

Inwestycje w innowacje sportowe

Na szczęście, nie kończy się tylko na deklaracjach o współpracy. Są także inwestycje i konkretne pieniądze na rozwój sportu. W raporcie PZPN Innovation Hub można przeczytać o finansowaniu podjętym przez Dexcom (75 milionów dolarów) czy Ventures (100 milionów dolarów), które skoncentrowały się na rozwijaniu nowoczesnych narzędzi dedykowanych fanom i sportowcom. Za inwestycje biorą się również sportowe legendy – przykładem jest tu Michael Jordan, który przeznaczył swoje środki na inwestycje w rozwój sektora sportowego i gamingowego.

Cały raport znajdziecie w serwisie LinkedIn:

Czytaj także: