Według raportu „TMT Predictions 2013”, opracowanego przez Deloitte, liczba odbiorników umożliwiających korzystanie z telewizji hybrydowej w 2013 r. przekroczy na świecie 100 milionów. Szansą na zwiększenie interaktywności polskiej telewizji DVB-T mogą być nowe stacje, które uzupełnią obecną ofertę pierwszego multipleksu. Do konkursu KRRiT na kanał filmowy stanął m.in. projekt Stopklatka TV, współtworzony przez Kino Polska TV S.A., Stopklatka S.A. i Agora S.A.
Telewizja hybrydowa (HbbTV) oferuje odbiorcom szereg interaktywnych usług, przede wszystkim dostęp do dodatkowych treści związanych z oglądanym programem. HbbTV może być uzupełniana innymi usługami łączącymi telewizję i Internet: filmami na życzenie (VoD, Video on Demand) czy możliwością oglądania powtórek (Catch Up TV). Odbieranie telewizji hybrydowej możliwe jest dzięki telewizorom posiadającym odpowiednie oprogramowanie. Obecnie praktycznie wszyscy producenci mają w swojej ofercie takie urządzenia. Twórcy raportu „TMT Predictions 2013” szacują, że w krajach zachodnich odsetek gospodarstw domowych posiadających telewizory obsługujące tę technologię wynosi od 30% do nawet 60%. Również w Polsce w ciągu kilku lat HbbTV może stać się standardem.
Jak podkreślają jednak autorzy raportu, kluczowa dla rozwoju tej technologii będzie nie tyle baza infrastruktury, co zaoferowanie widzom atrakcyjnych treści dostępnych w telewizji hybrydowej. W ten trend wpisuje się planowany kanał filmowy Stopklatka TV.
Połączenie klasycznych usług jakie oferuje nam telewizja z potencjałem Internetu daje praktycznie nieograniczone możliwości. Bez ruszania się sprzed telewizora możemy zapoznać się z obsadą oglądanego filmu, a wcześniej zobaczyć trailer. Bez przerywania seansu można przeczytać ciekawostki związane z konkretną sceną czy odpowiedzieć na krótką sondę, a po filmie podzielić się wrażeniami na Facebooku. Telewizja hybrydowa to przyszłość cyfrowej rozrywki – mówi Jarosław Grzesica, odpowiedzialny za strategię i rozwój produktów w Stopklatka S.A. – Ceny telewizorów umożliwiających korzystanie z HbbTV wciąż spadają, jedynym problemem pozostaje więc stosunkowo uboga oferta treści – dodaje Jarosław Grzesica.
Obecnie jedynie trzech nadawców wprowadziło narzędzia interaktywnej telewizji: TVP, Eska TV i TVN (oferta ostatniej stacji nie wyszła jednak poza fazę testów). Sytuacja może ulec zmianie już niedługo, kiedy KRRiT zadecyduje o nowych kanałach w pierwszym multipleksie. Uruchomienie „hybrydowego” kanału filmowego dałoby silny impuls do rozwoju tej technologii.
Kino Polska TV S.A., Stopklatka S.A. i Agora S.A. to podmioty z ogromnym doświadczeniem w branży medialnej, co w połączeniu z planami pełnego wykorzystania technologii HbbTV przyniesie z pewnością nową jakość w polskiej ogólnodostępnej telewizji – tłumaczy Bogusław Kisielewski, Prezes Zarządu Stopklatka S.A.
źródło: informacja prasowa