Top trendy w technologiach mobilnych na 2024 i kolejne lata: prognozy Efigence

Dodane:

Informacja prasowa Informacja prasowa

Top trendy w technologiach mobilnych na 2024 i kolejne lata: prognozy Efigence

Udostępnij:

Efigence, firma tworząca od lat innowacyjne rozwiązania technologiczne dla wielu sektorów, w tym dla bankowości i e-commerce, przedstawia kilka najważniejszych trendów, które będą miały decydujący wpływ na kształtowanie technologii mobilnych w najbliższych latach.

Internet Rzeczy na jeszcze większą skalę

Obecnie na świecie funkcjonuje ponad 6,7 miliarda subskrypcji mobilnych sieci telefonicznych, a prognozy wskazują, że liczba ta wzrośnie do 7,7 miliarda do roku 2028, dorównując tym samym prawie globalnej populacji.

Internet Rzeczy (IoT) przekształca mobilne technologie, umożliwiając zarządzanie i analizę danych w urządzeniach połączonych z internetem całkowicie bez udziału człowieka. Przykłady zastosowania IoT to m.in. roboty sprzątające typu Roomba, które wykorzystują tę technologię do mapowania i nawigacji, lodówki, a także inteligentne zegarki i samochody. Obecnie na całym świecie jest ponad 15 miliardów urządzeń IoT, a przewiduje się, że do roku 2030 ich liczba podwoi się. Co więcej, w przyszłości IoT skłaniać się będzie ku obliczeniom na krawędzi sieci, co pozwoli na przetwarzanie większej ilości danych bezpośrednio w urządzeniach, zamiast w chmurze, zwiększając tym samym ich wydajność i bezpieczeństwo.

Rewolucja i wzrost rynku technologii ubieralnych

Globalny rynek technologii ubieralnych ma wzrosnąć do 490 miliardów dolarów do 2032 roku, z rosnącą popularnością smartwatchów, których liczba użytkowników może przekroczyć 230 milionów do 2030 roku. Przyszłość przyniesie dalszą integrację sztucznej inteligencji z urządzeniami mobilnymi, umożliwiając tworzenie bardziej świadomych kontekstu gadżetów. Szczególnie obiecujące są zastosowania w opiece zdrowotnej i IoT, gdzie urządzenia ubieralne będą wspierać zarządzanie zdrowiem pacjentów oraz inteligentnymi domami i pojazdami. Jedną z najbardziej godnych uwagi nowości jest Apple Vision Pro – zaawansowany zestaw mieszanej rzeczywistości, który ma potencjał do zrewolucjonizowania sposobu pracy, konsumpcji treści i komunikacji. Ten innowacyjny produkt pozwala na otwieranie tych samych aplikacji, które zazwyczaj używamy na komputerach lub telewizorach, z tą różnicą, że są one wyświetlane w przestrzeni np. na biurku czy na ścianie w salonie użytkownika.

AR i VR w grach, medycynie i edukacji z obietnicą jeszcze większej immersji

W gamingu gry takie jak Pokemon GO pokazują, jak rzeczywistość rozszerzona (AR) potrafi wciągnąć użytkowników, tworząc interaktywne doświadczenia, które łączą świat cyfrowy z rzeczywistym. Z kolei dzięki rzeczywistości wirtualnej (VR) tytuły dostępne na platformach takich jak PlayStation VR oferują głęboko angażujące doświadczenia, transportując graczy do w pełni cyfrowych światów. W sektorze zdrowia AR i VR są wykorzystywane do szkoleń medycznych oraz planowania zabiegów, co doskonale ilustruje np. aplikacja Surgical Theater. W edukacji narzędzia takie jak Froggipedia, wykorzystujące AR, rewolucjonizują sposób nauki, czyniąc ją bardziej interaktywną. Co więcej, nadchodzące ulepszenia w sprzęcie, takie jak szybsze procesory i lepsze wyświetlacze, a także rozwój sieci 5G, zapowiadają jeszcze bardziej zaawansowane doświadczenia.

AI i ML transformacją doświadczeń użytkowania aplikacji mobilnych

Dzięki sztucznej inteligencji (AI) i uczeniu maszynowemu (ML) możliwa jest personalizacja oraz analiza predykcyjna, dostosowana do indywidualnych potrzeb użytkowników aplikacji mobilnych. Przykłady takie jak Netflix, wykorzystujący ML do rekomendacji treści, czy inteligentne asystentki, jak Google Assistant, doskonale ilustrują potencjał tych technologii. Wzrost efektywności, przewidywany rozwój personalizacji oraz analizy danych, w połączeniu z narzędziami wspierającymi programistów, wskazują na to, że AI i ML staną się integralną częścią aplikacji mobilnych, oferując użytkownikom bardziej intuicyjne i satysfakcjonujące przeżycia.

W najbliższej przyszłości możemy spodziewać się, że wszystkie kluczowe technologie mobilne staną się jeszcze bardziej zaawansowane, koncentrując się na zapewnieniu lepszych doświadczeń dla użytkowników i zwiększając poziom bezpieczeństwa. Obserwujemy ciągły postęp, który przekłada się na rozwój bardziej intuicyjnych i responsywnych interfejsów, lepszą integrację z codziennymi urządzeniami oraz większe możliwości personalizacji. Bez względu na to, o jakiej technologii myślmy, najprawdopodobniej będzie ona rosła w nadchodzących latach i to znacząco. W świecie mobilnym wzrost CAGR powyżej 20% nie jest już niczym niezwykłym – podkreśla Marek Lesiak, Chief Technology Officer w Efigence.

Przejście z aplikacji jednofunkcyjnych na super-aplikacje

Super-aplikacje oferując zintegrowane usługi handlowe i komunikacyjne za pomocą jednego oprogramowania stanowią znaczącą ewolucję sposobów wykorzystywania aplikacji mobilnych. Już teraz super-aplikacje, zdominowane przez kraje azjatyckie takie jak Chiny i Azja Południowo-Wschodnia z przykładami Alipay i AirAsia, zyskują na popularności dzięki swojej wszechstronności. Alipay z ponad 1,3 miliardem subskrybentów integruje zarządzanie finansami, zakupy i zamawianie usług, podczas gdy AirAsia z prawie 13 milionami miesięcznych aktywnych użytkowników rozszerza obecnie swoje działania na sektor lotniczy. W 2023 roku wartość rynku super-aplikacji wynosiła 61,35 miliarda dolarów z prognozą wzrostu do ponad 714 miliardów dolarów do 2032 roku. Przewiduje się, że wkrótce super-aplikacje zaczną wypierać standardowe aplikacje jednofunkcyjne w USA i Europie, oferując bardziej efektywne i wygodne doświadczenia „wszystko w jednym”.

– Sztuczna inteligencja, rozszerzona rzeczywistość, 5G, internet rzeczy, inteligentne urządzenia i super-aplikacje zmieniają nasze codzienne życie, czyniąc je bardziej efektywnym i prostszym. Te technologie nie tylko podnoszą produktywność w pracy, ale także wspierają dbałość o zdrowie i edukację, a także oferują bogate, angażujące doświadczenia. Wprowadzają one niespotykane dotąd możliwości zarówno dla użytkowników, jak i deweloperów technologii mobilnych, zapowiadając erę wszechobecnych i jeszcze bardziej zaawansowanych innowacji. Najbliższe lata to zdecydowanie ekscytujący czas dla branży  – dodaje Amadeusz Blanik, Tech Lead Frontend & Mobile Developer w Efigence.

Czytaj także: