Prezydent Turcji Recep Tayyip Erdoğan powołał jakiś czas temu Türkiye’nin Otomobili Girişim Grubu – grupę składającą się z 5 firm i organizacji parasolowej. Turecki rząd zainwestuje 3,7 mld dolarów na budowę fabryki, w której powstanie 5 modeli samochodu. Z taśmy ma zjeżdżać 175 tys. aut rocznie.
Turecka grupa motoryzacyjna przewiduje, że elektryczne auta trafią do sprzedaży już w 2022 r. TOGG chce być docelowo marką globalną.
Na zdjęciu: TOGG C-SUV
TOGG C-SUV sztandarowym modelem
Władze Turcji zaprezentowały klika dni temu 2 prototypy: SUVa i sedana. Najważniejszym modelem ma być TOGG C-SUV, który jest obecnie prototypem na wczesnym etapie rozwoju.
Projekty opracowali tureccy inżynierowie na własnej platformie dla elektrycznych samochodów. Natomiast za design auta odpowiedzialne jest włoskie studio Pininfarina, które już zaprojektowało modele dla: Ferrari, Alfy Romeo, Maserati, Peugeota, Forda oraz Fiata.
Zależnie od wersji TOGG C-SUV będzie miał zasięg 300-500 km na jednym ładowaniu. Przewidziane są 2 opcje napędu – na jedną oś o mocy 200 KM oraz na wszystkie koła z dodatkowym silnikiem o łącznej mocy 400 koni. Auto w drugiej wersji przyspieszy „do setki” w czasie poniżej 5 sekund.
Na zdjęciu: TOGG C-SUV
Turecki rząd wspiera projekt
Władze Turcji przewidują, że w ciągu 15 lat, dzięki produkcji elektryków krajowa gospodarka zyska 50 mld dolarów. Rząd wsparł projekt za pomocą ulg podatkowych i darmowych działek pod budowę fabryk. Poza tym tureckie władze dały gwarancję zakupu 30 tys. samochodów do końca 2035 roku.
Turcja jest pod względem wielkości 9 rynkiem samochodowym w Europie. Od stycznia do listopada ubiegłego roku Turcy kupili prawie 316,5 tys. samochodów. Jest to spadek o 26% w porównaniu z tym samym okresem poprzedniego roku.
W Polsce rośnie liczba aut elektrycznych
W naszym kraju jeździ już prawie 8000 samochodów z napędem elektrycznym. Do końca października 2019 r. zarejestrowano w Polsce 7,9 tys. tego typu pojazdów. Około 60% z nich to auta w pełni elektryczne, a pozostałe 40% to hybrydy.
Licznik Elektromobilności, uruchomiony przez Polski Związek Paliw Alternatywnych i Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego, podaje, że na przestrzeni 10 miesięcy – od stycznia do października 2019 r. – liczba rejestracji pojazdów elektrycznych i hybryd typu plug-in wyniosła 3250 sztuk. To o 100% więcej niż w tym samym okresie w ubiegłym roku.
Fot.mat.pras. TOGG