Aby nie być mądrym dopiero po szkodzie, najlepiej dobrze zweryfikować kilka zagadnień, o których niekoniecznie pamięta się przed zleceniem tworzenia strony. Niestety – często trzeba sobie o nich przypomnieć już po wykonaniu zlecenia, kiedy coś nie do końca pójdzie po naszej myśli…
Dlatego przygotowaliśmy listę, dzięki której dowiesz się, na co zwrócić uwagę, zlecając tworzenie stron WWW.
1. Czy zamawiasz indywidualny projekt strony internetowej?
Zapewne nie chcesz, by któregoś dnia okazało się, że ktoś ma stronę wyglądającą tak samo jak Twoja – być może różniącą się jedynie logo i kilkoma akapitami tekstu. Zdecydowanie mogłoby to wpłynąć negatywnie na Twoją reputację. Dlatego warto zwrócić uwagę, czy projekt strony WWW, który zamawiasz, jest tworzony indywidualnie i czy firma stosuje zróżnicowane rodzaje szablonów oraz grafik na tworzonych przez siebie stronach.
2. Czy strona WWW będzie wyglądać dobrze na każdym urządzeniu?
Skoro jesteśmy przy wyglądzie, wspomnijmy o czymś, co jest już standardem. Zamawiana strona musi wyglądać dobrze na każdym urządzeniu. Nie tylko na komputerze czy laptopie, ale także na telefonach i tabletach. Obecnie już ponad 50% odwiedzin na stronach WWW pochodzi z urządzeń mobilnych. Tendencja wzrostowa utrzymuje się od kilku lat, bo coraz częściej korzystamy ze smartfonu zamiast komputera. Telefon służy nam do robienia zakupów, przeglądania stron WWW oraz korzystania z mediów społecznościowych. Nie ma zatem o czym dyskutować – Twoja przyszła strona musi być dostosowana do każdego urządzenia, czyli wykorzystywać technologię RWD – responsive web design.
3. Czy po otrzymaniu strony będziesz mógł ją edytować?
Masz przemyślane, jakie treści i rodzaje grafik znajdą się na Twojej stronie? Nawet jeśli tak, być może w przyszłości zechcesz wprowadzać na niej zmiany – dodać nowe zdjęcie, zmienić godziny otwarcia biznesu lub pochwalić się nowościami. Możliwe, że wpadniesz na pomysł, aby prowadzić blog i dopisywać nowe treści na bieżąco.
Dlatego warto, aby Twoja witryna korzystała z przyjaznego systemu zarządzania treścią, czyli CMS (ang. Content Management System). Najpopularniejszym narzędziem tego typu jest WordPress. Dzięki niemu szybko dopiszesz nową treść, zmienisz już istniejącą sekcję, a także dodasz multimedia.
Zwróć więc uwagę, czy firma, w której zlecisz tworzenie strony internetowej, informuje o użytym do jej budowy CMS i czy będziesz mieć do niego dostęp.
4. Czy firma, której zlecasz tworzenie strony WWW, jest godna zaufania?
Oczywiście możesz zlecić stworzenie strony WWW firmie, która jest nowa lub mało znana na rynku, ale o wiele bardziej rekomendujemy skorzystanie z usług doświadczonych marek, które mogą się pochwalić sukcesami w świeci online. Zadaj sobie kilka pytań: czy firma, której zlecasz stworzenie swojej strony internetowej, jest znana w branży internetowej? Czy ma wystarczające doświadczenie? Czy ma Biuro Obsługi Klienta, z którym można się skontaktować? Czy ma w portfolio wystarczająco dużo stworzonych stron, aby móc jej zaufać?
Niektóre z tych pytań wydają się banalne, ale po krótkiej weryfikacji w Google zwykle okazuje się, że z niektórymi firmami z trudem można się skontaktować, a proces zakupowy w wielu z nich nie wygląda wystarczająco transparentnie…
5. Czy Twoja strona będzie rzeczywiście Twoja?
To niezwykle ważne, jeśli nie najważniejsze. Niektóre z firm tworzą strony internetowe na wykupionych przez siebie usługach hostingu. Zdarza się, że wykupują za Ciebie domenę, a Tobie nadają jedynie dostęp do strony internetowej. Po jakimś czasie może się okazać, że firmy już nie ma, a Ty tracisz dostęp do swojej strony lub, co gorsza, przejmuje ją ktoś inny i działa pod Twoją domeną i marką. Dlatego tak ważne jest, byś podczas tworzenia stron zwrócił uwagę, czy strona internetowa będzie możliwa do wykupienia na własność – od razu lub np. po zakończeniu wstępnego abonamentu.